«شباب» طرحی کاربردی برای آشنایی جوانان با شاعران/«بید مشکها چقدر عاشق اند» منتشر می شود

زرنشان از انتشار «بیدمشک ها چقدر عاشق اند» از مجموعه «شباب» خبر داد و گفت: در طرح «شباب» نوجوانان و جوانان با اندیشه و کارنامه ادبی شاعران آشنا می شوند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «مریم زرنشان» از نویسندگان و شاعرانی است که ابتدا برای گروه سنی بزرگسال کار می کرد اما با به دنیا آمدن دخترش پا به دنیای کودکی گذاشت و اکنون برای سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان اثر تولید می کند. وی که از نوجوانی شعر می سروده و عضو انجمن بابا طاهر بوده است، اذعان دارد که ورود به شعر کودک برایش تولدی دوباره بوده است. زرنشان تاکنون 35 عنوان کتاب شعر و داستان در حوزه خردسال، کودک و نوجوان چاپ کرده و مدرس نوشتن خلاق است. فنچ‌های بی خیال، قلپ قلپ یواش یواش، رنگ نمک رنگ شکر، کبوتر می شوم، هیولای مهربان، شهر اطلسی ها، دسته گل های قشنگ، سرسره مخملی، چقدر تو مهربونی و من بلدم بگم نه از جمله کتابهای این نویسنده و شاعر است. به منظور اطلاع از کتابهای جدیدی که زرنشان در دست چاپ و نگارش دارد،گفتگوی با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

چه کتابهایی برای گروه سنی خردسال ، کودک و نوجوان در دست چاپ دارید؟

کتابهای زیادی در نوبت چاپ دارم که از آن جمله می توان به « فرشته های برف»، « یه تکه نون داره میاد»، «بید مشکها چقدر عاشق اند»،« پشت دریاها کجاست»، «نگاهی به زندگی و آثار پروین اعتصامی» و « این لحظه ها را دوست دارم» اشاره کرد. کتاب« فرشته های برف» مشتمل بر یازده شعر برای گروه سنی کودک با موضوعات مختلف اعم از نیایش، مهربانی و بازی های کودکانه است که به زودی از سوی انتشارات سوره مهر چاپ می شود. کتاب« یه تکه نون داره میاد»شامل 12 شعر با موضوع نیایش و دنیای پیرامون است که برای گروه سنی خردسال سرودم و قرار است انتشارات آبرنگ، آنرا منتشر کند.

 

«بیدمشک ها چقدر عاشق اند» توسط کدام انتشارات و برای چه گروه سنی منتشر می شود؟

«بیدمشک ها چقدر عاشق اند» از مجموعه شعر شباب است که از سوی انتشارات گویا در آینده ای نزدیک منتشر می شود. این کتاب گزیده شعر برای گروه سنی نوجوان و جوان است.

 

طرح شباب چیست؟

طرح شعر شباب از سوی انتشارات گویا یکی از طرح های خوب است که گزیده اشعار شاعران برای نوجوانان و جوانان به چاپ می رسد. دبیری این طرح به عهده سودابه امینی و پیوند فرهادی است.

 

طرح شباب چقدر برای نوجوانان مفید و کاربردی است؟

شباب، طرح مفیدی برای نوجوانان است تا با مجموعه شعر شاعر مورد علاقه خود آشنا شوند . در این طرح، هر جلد کتاب مختص یک شاعر است که حدود 70 شعر دارد. با این طرح نوجوان با کارنامه ادبی شاعر مورد نظر آشنا می شود . برای این مجموعه ، شعرهایی انتخاب شده که دغدغه های نوجوانان و جوانان بیان شود و اشعار آن در 10 سال اخیر سروده شده باشد. بدین ترتیب نوجوانان و جوانان به مجموعه کاملی از اشعار شاعران دسترسی خواهند داشت و با اندیشه و شعر شاعران آشنا می شوند.

 

«بیدمشک ها چقدر عاشق اند» مشتمل بر چند شعر و در چه قالب و با چه موضوعاتی است؟

این کتاب شامل بیش از 60 شعر در قالب های مختلف همچون غزل، نیمایی و هایکو است و به موضوعاتی همچون اضطراب، جدایی، عشق، انتظار و بیکاری می پردازد و بیشتر اشعار، عاشقانه است.

 

در شعری با عنوان «حیاط خلوت» از کتاب «بیدمشک ها چقدر عاشق اند» می خوانیم:

از حیاط  خلوت دلم

کسی خبر نداشت

چند روز پیش بی صدا

یکی در آن قدم گذاشت

گوشه حیاط خلوتم

بوته ای بنفشه کاشت

 

در شعری با نام «بهانه» از کتاب «بیدمشک ها چقدر عاشق اند» می خوانیم:

نیستی و من

مثل ابر پر بهانه می شوم

بی صدا درون خلوتم

گریه می

سمت تو روانه می شوم

 

«دلخوشی» شعری دیگر این کتاب بدین شرح است:

صدای پا

صدای مبهم و عبور سایه ها

غروب سرد شانه ها

من و سکوت و اضطراب

نگاه من پر از سئوال

و دلخوشی به آخرین جواب فال

 

 

کد خبر 963028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha