اولویت در برگزاری عزاداری‌های محرم با مساجد است/ مسجدی‌ها پویش «هر خانه یک حسینیه» را در شرایط کرونایی اجرا کنند

حجت‌الاسلام اکبری با بیان‌اینکه اولویت نخست در برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) با مساجد است، گفت: حال که به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری سوگواری‌ها در همه مساجد ممکن نیست، مسجدی‌ها مروج پویش «هر خانه یک حسینیه» باشند.

حجت الاسلام والمسلمین «عباس اکبری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه برگزاری روضه و مجالس خانگی سنت اهل بیت (ع) است، اظهار کرد: این سنت هر زمانی که تهدیدات و فشارهای حکومت ها علیه شیعیان بیشتر می شد اوج ‌می گرفت و در غیر این صورت، شیعیان مراسم ها را در مناسبت های مذهبی همیشه در مساجد برگزار می کردند.

 

این استاد حوزه علمیه تهران افزود: شکل گیری حسینیه ها در امتداد روضه های خانگی و در زمان کاهش تهدیدات علیه شیعیان بود و همین حسینیه ها نیز در بسیاری از موارد در مجاورت مساجد بنا می شدند و در واقع بخشی از این خانه های خدا بودند و در سالیان اخیر نیز مساجد به ساخت حسینیه روی آوردند تا افرادی که بنابر عذر شرعی، امکان حضور در مساجد را ندارند از فیض مراسم مذهبی محروم نشوند.

 

وی اضافه کرد: اکنون که شیوع ویروس کرونا موانعی در برگزاری مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر ایجاد کرده است مسجدی ها علاوه بر برگزاری این مراسم در مساجد، در مواردی که امکان برگزاری مجالس روضه به صورت مفصل در این خانه های خدا ممکن نیست، می توانند مروج روضه های خانگی باشند.

 

اکبری یادآور شد: همه گروه های مردم و مسئولان باید اولویت را به برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مساجد دهند و در مرتبه بعد، مجالس روضه را در حسینیه ها و منازل برگزار کنند که البته باید از وجود خطبا و مبلغان دینی حتما استفاده کنند و به روضه خوانی و سینه زنی اکتفا نکنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دستگاه واحدی در کشور در زمینه مدیریت مساجد وجود داشت که مورد اقبال مسجدی ها بود اکنون به راحتی می شد ضمن محوریت بخشیدن به این خانه های خدا در ماه های محرم و صفر و جلوگیری از تعطیل شدن برخی مساجد در دوره شیوع ویروس کرونا، موجب رونق بیشتر مجالس خانگی با مدیریت مسجدی ها و بسیجی ها شد. واقعا جای تاسف است که با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب هنوز مساجد متولی مشخصی ندارند.

کد خبر 963081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha