آرامگاه امامزادگان در پایتخت کشور آذربایجان

این مسجد شامل آرامگاهی از نوادگان حضرت محمد(ص)، که امروزه مرکز معنوی مسلمانان این خطه و یکی از مهمترین بناهای معماری اسلامی در جمهوری آذربایجان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مسجد بی‌بی هیبت یک مسجد قدیمی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان در دوران شروانشاهان ساخته شده است. این مسجد در سال ۱۹۳۶ توسط بلشویک ها به طور کلی نابود شد ولی از دهه ۹۰ بازسازی آن شروع شد که در سال ۱۹۹۷ میلادی، بنای کنونی مسجد افتتاح شد.

 

این مسجد شامل آرامگاهی از نوادگان حضرت محمد(ص)، که امروزه مرکز معنوی مسلمانان این خطه و یکی از مهمترین بناهای معماری اسلامی در جمهوری آذربایجان است. در میان افراد بومی این منطقه، این مسجد با نام مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) نیز شناخته می‌شود.

 

مسجد بی‌بی هیبت، آرامگاه دختر امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم(ع) می‌باشد، که از دست آزار و اذیت خلفا، به باکو سفر کرده بود. همچنین آرامگاه نوه ششم امام جعفر صادق(ع) نیز در این مکان مقدس مدفون شده است. بر روی سنگ قبر، امامزادگان نسب وی خواهر امام رضا(ع) حک شده است.

 

در سال ۱۹۹۴، پس از کسب استقلال جمهوری آذربایجان، حیدر علی اف، رئیس جمهور سابق این کشور دستور مرمت و بازسازی مسجد بی‌بی هیبت را در همان مکان تخریب شده با یک ساختمان و بنای جدید داد. که بنای جدید مسجد در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۷ با حضور حیدر علی اف افتتاح شد. مسجد بازسازی شده با حکم ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۵ سالن‌های جدید و بزرگی برای رفاه و آسایش زائران ساخته شد.

 

 

 

کد خبر 963115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha