گزارشی از وضعیت موقوفات استان کرمان/ مجمع نمایندگان در وصول مطالبات از ادارات کمک کند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با ارائه گزارشی از وضعیت موقوفات استان به مجمع نمایندگان استان گفت: اوقاف یکسری طلب از ادارات و شرکت ها دارد که تعدادی از اراضی اوقاف را گرفتند؛ برای بازگشت این اراضی مجمع به اوقاف کمک کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام علی جلالی، شنبه(اول شهریور) در نشست با جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز عزاداری سیدالشهداءعلیه السلام گفت: استان کرمان از قدیم الایام معروف به «حسین آباد» است به گونه ای که از هشت هزار و ۲۵۱ موقوفه در استان بخش عمده آن برای عزاداری امام حسین علیه السلام است.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ادامه داد: از این تعداد موقوفه، هفت هزار و ۳۳۲ موقوفه، متصرفی، ۲۸ موقوفه با تولیت مشترک و مابقی غیرمتصرفی است و در مجموع، این موقوفات ۷۵ هزار و ۴۳۹ رقبه دارد که ۵۰ هزار و ۸۳۴ رقبه متصرفی، ۱۱۴ رقبه تولیت مشترک و مابقی غیرمتصرفی است.

 

 

وی سرمایه دارترین رقبه استان را منطقه طهماسب آباد عنوان کرد که ۱۴ موقوفه را شامل می شود و ادامه داد: نیات واقفین بر اساس نیازهای روز در چند بخش مذهبی( تعزیه داری و روضه خوانی و...) خیریه (کمک به ایتام، دارو و درمان، اطعام و کمک به تحصیل دانش آموران) و اجتماعی و بخشی از موقوفات هم برای عتبات عالیات است.

 

 

حجت الاسلام جلالی به راه اندازی مرکز افق(اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) در ۱۰۰ بقعه متبرکه استان اشاره کرد و با بیان اینکه ۲۱۸ بقعه و اماکن متبرکه در سطح استان وجود دارد که ۱۴ بقعه شاخص کشوری و ۲۲ بقعه شاخص استانی است؛ به ایجاد تغییراتی جدید در اوقاف اشاره کرد و یکی از این تغییرات را مربوط به «نصب امین» دانست که کمک بزرگی در موقوفات متصرفی است.

 

 

وی ایجاد زنجیره ارزش افزوده در موقوفات و بالا بردن نرخ بهره وری را از دیگر تغییرات جدید عنوان و بیان کرد: اهم فعالیت های ما در چند بخش است؛ یکی ایجاد درآمد پایدار با رویکرد برگشت سرمایه برای موقوفات است که با توجه به صفر شدن درآمد بقاع متبرکه در ۶ ماه اخیر و تحت تأثیرکرونا، این موضوع اهمیت خاصی دارد.

 

مدیرکل اوقاف و امویر خیریه استان کرمان توسعه باغات و نخیلات را یکی دیگر از اولویت های اوقاف نام برد و گفت: بیش از هزار هکتار باغ پسته موقوفه در استان وجود دارد که بخشی در دست غیرمتصرفی است که درآمد آن را نداشتیم اما در تلاش هستیم تا در آینده تولید رد هر هکتار را به یک تُن برسانیم.

 

وی اقدام برای جذب سرمایه گذار از جمله در موقوفه حمام ابراهیم خان که باعث هزینه کرد چندین میلیارد توسط سرمایه گذار شده؛ ارتقا بهره وری تولید؛ استفاده از متخصصین در حوزه دانش بنیان، کمک به کاهش آسیب های اجتماعی، توجه به خدمات اجتماعی و آزادی زندانیان؛ توزیع ۷ هزار بسته معیشتی در ماه مبارک رمضان با اولویت قشر فرهنگی و... را از دیگر اقدامات قابل ذکر عنوان کرد.

 

 

حجت الاسلام جلالی از مجمع نمایندگان استان درخواست کرد: با توجه به اینکه در بخش زیادی از موقوفات تصرفات عدوانی شده، برای رفع این تصرف و نیز در وصول مطالبات که اوقاف یکسری طلب از ادارات و شرکت ها دارد که اراضی گرفته شده؛ برای بازگشت این نیز مجمع به اوقاف کمک کند.

 

 

وی با بیان اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در منابع انسانی به شدت با کمبود نیرو مواجه است؛ گفت: چارت سازمانی ۱۸۰ نیرو دارد اما ما با ۱۴۰ نیرو که تعدادی از آنان در حال بازنشستگی است، مواجه هستیم.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان پیش بینی دو هزار جلسه خانگی در ماه محرم، حمایت از هیئت ها با توزیع یک تریلر آب معدنی و... را از دیگر نکات قابل ذکر عنوان کرد و ادامه داد: امسال شب تاسوعا رد بقاع متبرکه سراسر کشور شب گرامیداشت سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی است که این برنامه را در مرکز استان در مسجد امام(ره) تدارک دیدیدم.

کد خبر 963343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha