صدور  بیش از ۳۰۰ مجوز برای برپایی مراسم عزاداری در استان اصفهان

حجت‌الاسلام اروجی از ایجاد هیأت قرآنی به عنوان یک همنشین و نه به عنوان جانشین در کنار مجالس خانگی روضه خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ هیئت در سامانه بیرق ثبت نام کرده و مجوز برگزاری مراسم دریافت کردند.

«حجتالاسلام رحمتاللهاروجی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان گفت: چالش پدید آمده از اسفند ماه سال گذشته تاکنون همچنان که دنیا درگیر مبارزه و مقابله با این ویروس منحوس خانمان سوز هست کشور ما  نیز درگیر است.


مدیر کل تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه از این منظر که عمده چالش این بیماری در تجمعات و با توجه به نوع شیوع، اقتضای مواظبت فردی و پرهیز از اجتماعات دارد ادامه داد: وقت علمای ما برای پاسخ دادن به شبهات نابخردانه افراد افراطی برای بلامانع بودن شرکت در عزاداری  گرفته شد.


وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک برای همه شرکت‌کنندگان در مراسم  عزاداری سیدالشهدا افزود: توزیع مواد غذایی در برگزاری مراسم ممنوع است و مهیا نمودن ملزومات بهداشتی، شستشوی دست‌ها و ضدعفونی کردن مکان برگزاری مراسم و همچنین توصیه های دیگری که در  مصوبه برگزاری مراسم سوگواری وجود دارد، به  بانی ها  ابلاغ شده است.

 

حجت الاسلام اروجی ابراز داشت: بر اساس مفاد دستورالعمل هر شخص حقیقی یا حقوقی که اراده برگزاری مراسم عزاداری عمومی را در جامعه داشته باشد می بایست از طریق «سامانه بیرق» ورود پیدا کند و شرایط برگزاری را مطالعه کرده و مشخصات جلسه خودش را شامل مکان، زمان برگزاری، نام مداح، بانی جلسه و همچنین نام رابط بهداشتی را در فرم‌های مشخص به سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کند و به سازمان تبلیغات اسلامی برای تعهد دادن نسبت به رعایت ضوابطی که در این دستورالعمل آمده مراجعه کنند.


وی ابراز داشت:  ۱۵دوره آموزشی با محوریت آموزش نکات بهداشتی ویژه ارکان مسجد همچون هیأت امنای مسجد، پایگاه بسیج و ائمه جماعت  برگزار شد و پروتکل های بهداشتی برپایی مجالس حسینی به آنها ابلاغ شد، همچنین این دوره های آموزشی برای ارکان بقاع متبرکه و امامزادگان نیز برگزار شد.


 دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به همکاری جبهه مردمی سلامت در  راه اندازی وبسایت با نام همای سلامت اظهار داشت: این نرم‌افزار نظارت، بررسی و ارزیابی رعایت پروتکل ها را در مساجد، هیئت ها و مجالس مذهبی و امامزادگان را به عهده دارد، این نرم‌افزار از اول ماه محرم به صورت پایلوت در شهر اصفهان به کار گرفته شده و از امروز شاهد خواهیم بود که گزارش‌های رکوردگیری و به صورت مستمر و روزانه بررسی و رسیدگی می شود.


مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه هیات‌های عزاداری برای برپایی مراسم در ایام محرم باید در سامانه بیرق ثبت نام و مجوز دریافت کنند عنوان کرد: در حال حاضر در سطح استان  بیش از ۷۵۰ هیئت در سامانه بیرق نام نویسی کردند که برای بیش از ۳۰۰  آن‌ها  مجوز صادر شده است.


وی با استناد به اینکه رهبری فرمودند هر اقدامی که موجب انتشار این بیماری در جامعه شود، سیئه و گناه است و هر تلاش و اقدامی که موجب رفع این بیماری از جامعه ‌شود، حسنه و معروف است خاطرنشان کرد:  توزیع ماسک با قیمت تمام شده میان هیئت هایی که متقاضی بودند و همچنین تا این لحظه به میزان ۲۰ هزار توزیع ماسک رایگان در مناطق محروم که خواستار برپایی مراسم عزاداری بودند و توزیع گوشت با نرخ مصوب سمت داشته ایم.

 

حجت‌الاسلام اروجی به موضوع نذورات مردم و هیاتهای مذهبی در ماه‌های محرم و صفر اشاره کرد و افزود : نذورات مردم باید به سمت تهیه بسته‌های معیشتی و کمک‌های مومنانه و همچنین بسته‌های بهداشتی سوق داده شود.


وی با اشاره به برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات بهداشتی از روز پنج شنبه در محل باغ غدیر اصفهان اضافه کرد:  بر اساس مصوبه که ظاهرا شورای شهر اصفهان داشته به هیئت‌های مذهبی که در سامانه بیرق و ادارات تبلیغات اسلامی مجوز برگزاری مراسم دریافت کرده باشند و متعهد به رعایت ضوابط شده باشد  می توانند از این نمایشگاه ملزومات بهداشتی از جمله ماسک و مواد شوینده دریافت کنند.


دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا افزود: امسال به جای ایستگاه صلواتی  توصیه می‌شود هیات ها  معرفی‌نامه بگیرند و در همان محل ایستگاه سال گذشته ایستگاه نوا و نوای محرم ایجاد ‌کنند تا حال و هوای محرم را در شهرها ایجاد کنند و تاکنون ۱۰۳ معرفی نامه برای برپایی ایستگاه نوا و نما صادر شده است.


مدیر کل تبلیغات اسلامی اصفهان متذکر شد: برای اولین بار موسسات قرآنی اقدام به راه اندازی هیات قرآنی نینوا کردند تا ثابت کنند علی رغم شرایط بحرانی کشور امکان برگزاری مراسم عزاداری وجود دارد و این مراسم در مدرسه امام صادق برگزار می شود.


وی فرهنگ سازی در خصوص توسعه و ترویج فرهنگ تلاوت قرآن در ماه محرم و صفر  و ایجاد این هیأت قرآنی به عنوان یک همنشین نه به عنوان جانشین در کنار مجالس خانگی روضه را از اهداف ایجاد هیئت قرآنی دانست و افزود:  علاقه مندان می توانند با دیدن پخش زنده مراسم این هیات در ساعت 5/6 صبح از شبکه اصفهان و همچنین در ساعت های دیگر از شبکه افق و مستند می توانند از این برنامه معنوی استفاده کنند.


وی با اظهار امیدواری درباره اینکه بزودی نهضت برپایی هیات های قرآنی در سایر استانها نیز راه اندازی شود اضافه کرد: گروه طلاب جهادی نیز با برپایی هیات های خانگی آماده ارائه خدمات برپایی مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین به عاشقان سیدالشهدا هستند.

 

کد خبر 963356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha