برنامه‌ریزی برای حمایت از ۱۰۰۰ موسسه قرآنی آسیب‌دیده از کرونا

خدمتکار با اشاره به برنامه‌ریزی برای حمایت‌ از ۱۰۰۰ موسسه قرآنی آسیب‌دیده از شیوع کرونا، گفت: بعد از نهایی شدن این حمایت‌ها در مورد جزئیات آن شفاف‌سازی خواهد شد.

به‌ گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه افق رادیو قرآن با موضوع هفته دولت با حضور مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی امواج رادیویی رفت.

 

در ابتدای این برنامه، گزارش کوتاهی از فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی ارائه شد و در ادامه «مرتضی خدمتکار» به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های این معاونت پرداخت و گفت: چارچوب عملکردی معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز اول که وزیر محترم ارشاد در مجلس برای کسب رای اعتماد حضور یافتند، تعیین شد. ۱۰ کلان‌برنامه پیش‌بینی شد و تمامی معاونت‌ها مکلف شدند برنامه‌های خود را بر اساس این ۱۰‌ محور و کلان‌برنامه پیش ببرند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح این ۱۰ برنامه پرداخت و گفت: تقویت ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر، بهبود محیط کسب و کار فرهنگی، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی برای عموم مردم، گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان، شفاف‌‌سازی فرهنگی، ارتقاء محتوایی تولیدات فرهنگی‌، انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه‌های کشور، هوشمند‌سازی مدیریت فرهنگی، گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی و توسعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه دین و انقلاب اسلامی، ۱۰‌ کلان‌برنامه در نظر گرفته شده بوده است که ذیل هر کدام از‌ این کلان‌برنامه‌ها فعالیت مشخصی صورت گرفته است.

 

خدمتکار تصریح کرد: باور ما بر این است که محور فعالیت‌های فرهنگی به خصوص در حوزه قرآن و عترت مردم هستند که فعالیت‌ها را به پیش می‌برند و طبیعتاً وظیفه نهادهای قرآنی در دولت و خارج از دولت سیاستگذاری، هدایت و حمایت از این‌ مجموعه‌ها خواهد بود. طی چند ماه گذشته و با توجه به شرایط خاصی که پیش آمد، محدودیت‌های خاصی برای موسسات ایجاد شد. طبیعتاً بخش عمده‌ای از فعالیت‌های قرآنی بالاجبار از حالت حضوری به مجازی تغییر مسیر می‌داد. همه اینها نیاز به سیاستگذاری و حمایت داشت.‌ در همین راستا در ابتدای سال کمیته‌ای را با عنوان کمیته حمایت از برنامه‌های مجازی موسسان قرآنی در معاونت قرآن و عترت راه‌اندازی شد. در فراخوانی که اعلام شد، بیش از ۱۴۰ موسسه قرآنی برنامه‌های خود را اعلام کردند.

 

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه حمایت دو و شش‌ دهم میلیارد ریالی صورت گرفته مربوط به حمایت‌های سه ماهه اول سال جاری بوده است، اظهار کرد: این یک نمونه از حمایت‌های صورت گرفته با توجه به شرایط روز بوده است. علاوه بر این در حال فراهم کردن مقدمات یک حمایت فراگیر هستیم و امیدوارم در روزهای آینده حمایت از ۱۰۰۰ موسسه قرآنی که دارای مجوز از ارشاد هستند، به خاطر جبران بخشی از ضرر و زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا به عمل بیاید. بعد از انجام شدن این کار جزئیات حمایت‌ها و موسسات منتشر خواهد شد.

 

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: تقریباً همه مجموعه‌های فرهنگی و دینی در ماه‌های اخیر به این جمع‌بندی رسیده‌اند که حتی اگر ویروس کرونا رخت بر ببندد، حضور بیش از پیش در فضای مجازی ضرورت دارد. حتی در صورت برطرف شدن وضعیت فعلی، وظیفه ما این است که زیرساخت‌های فنی را مهیا کنیم و از تولید محتوای فاخر قرآنی و موسسات مردمی نیز حمایت لازم به عمل بیاوریم تا عقب‌ماندگی‌ای که در این حوزه به آن مبتلا هستیم را جبران کنیم. با توجه به این نگاه خوشبختانه مقدمات خوبی فراهم شده و گفت‌وگوهایی با مجموعه‌های صاحب ایده انجام شده است تا طی یک یا دو ماه آینده بستر لازم برای توسعه فعالیت‌های آموزشی موسسات قرآنی در فضای مجازی فراهم شود.

 

خدمتکار افزود: با توجه به این بستر، تمام موسساتی که تاکنون شرایط را برای برگزاری فعالیت‌های آموزشی مجازی نداشتند و صرفاً در فضای حضوری برنامه‌ریزی کرده بودند، می‌توانند از فضای مجازی نیز استفاده و بهره لازم را ببرند.

 

وی در مورد حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم نیز گفت: وظیفه ما هست که به مناطق آسیب‌پذیر توجه ویژه داشته باشیم و لذا این توجه در سال ۹۹ جزء اولویت‌های معاونت قرآن و عترت تعریف شده است. البته این موضوع در سال‌های گذشته نیز جزء برنامه‌ها بوده است، اما در سال ۹۹ جزء‌ اولویت‌های ویژه خواهد بود. به صورت مشخص در سال‌های گذشته توزیع قرآن نیز جزء برنامه‌های مستمر معاونت بوده است. در سال ۹۸ بیش از ۵۰ هزار جلد قرآن در مناطق محروم توزیع شده است.

 

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه کسب و کار در زمینه فعالیت‌های دینی و قرآنی، بیان کرد: حتماً وظیفه ما به عنوان دولت این است که از افرادی که به این حوزه ورود داشته‌اند، حمایت داشته باشیم. یکی از جلوه‌های این حمایت در قالب معافیت‌های مالیاتی بوده است. اطلاع داریم که دولت به خاطر محدودیت‌های ایجاد شده بر روی اخذ مالیات برنامه‌ریزی کرده است، اما ما نیز وظیفه داریم نهادهای تصمیم‌گیر را مجاب کنیم تا از کسب و کارهای قرآنی حمایت شود و معافیت مالیاتی داشته باشند. حمایت از ناشران قرآنی یکی دیگر از جلوه‌های حمایت از کسب و کارهای قرآنی است که امیدواریم حمایتی که وجود داشته است همچنان ادامه‌دار باشد. فراهم ساختن اعطای تسهیلات کارآفرینی یکی دیگر وجوه حمایت از موسسات است. در این بخش موسسات اگر‌ برنامه ویژه‌ای داشته باشند در صورت تصویب در کمیته مربوطه از تسهیلات کارآفرینی بهره‌مند شوند.‌ در این حوزه محدودیت وجود ندارد و ضمن اینکه تسهیلات بسیار مناسب در نظر گرفته شده است.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه‌های معاونت قرآن و عترت در حوزه فیلم و سریال افزود: در مجموعه معاونت قرآن و عترت و به طور خاص دفتر تبلیغ و ترویج، رسالت خودمان را ترویج فرهنگ قرآنی برای حاکم کردن گفتمان انقلاب اسلامی می‌دانیم و تعریف کرده‌ایم، لذا این موضوع را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد. طبیعتاً باید از ظرفیت نهادهای دیگر نیز استفاده کنیم.‌ به طور خاص استفاده از بستر فضای مجازی و قالب‌های جذاب همچون‌ انیمیشن و ... را در این‌ حوزه مدنظر قرار خواهیم داد. امیدوار هستیم با حمایت‌های خود ضمن ارتقاء تولیدات، بتوانیم‌ آثار فاخری را معرفی کنیم. برای این کار سرفصل مشخص با اعتبار مشخص پیش‌بینی شده است و در ماه‌های آینده پیگیری خواهد شد.

 

خدمتکار همچنین در مورد فعالیت‌های این معاونت در حوزه کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: قاعدتاً وزارت آموزش و پرورش در این حوزه نقش محوری خواهد داشت، اما این به معنای این نیست که ما وظیفه‌ای نداریم.‌ اهمیت این‌ موضوع برای معاونت قرآن و عترت به حدی بالا بود که شورای کودک و نوجوان را راه‌اندازی کردیم تا حمایت از تولیدات فاخر در این حوزه استاندارد‌سازی و سیاستگذاری شود. در این حوزه نیز مخاطبان ما موسسات مردمی هستند و طبیعتاً با توجه به فعالیتی که در حوزه کودک و نوجوان دارند، سهم ویژه‌ای در این‌ زمینه خواهند داشت.

 

خدمتکار همچنین در مورد عمومی‌سازی دسترسی‌ها بیان کرد: مسئله اصلی در این بخش پایین بودن سرانه مصرف محصولات فرهنگی ایرانی در سبد خانوار است.‌ ما باید تلاش کنیم تولیدات فاخری را بتوانیم عرضه کنیم تا مخاطبان از جذابیت بصری و محتوایی آن استفاده‌ کنیم. در این حوزه نه تنها در بخش قرآنی بلکه در بخش فرهنگی با مشکل مواجه هستیم و لذا باید سرمایه‌گذاری کنیم تا این خلأ جبران شود. بُعد دیگر عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی بحث بردن رویدادهای فرهنگی و فعالیت‌های قرآنی به نقاط مختلف کشور است. خیلی از فعالیت‌های قرآنی در تهران و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود، حتما باید برنامه‌ها یه گونه‌ای طراحی شود که عموم مردم از آن استفاده کنند. طبیعتاً هر منطقه‌ای اقتضائات خود را دارد و این باید مدنظر طراحان برنامه‌ها قرار بگیرد.

 

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در مورد نظارت بر اجرای فعالیت‌های قرآنی برنامه‌ریزی شده در استان‌ها نیز عنوان کرد: این موضوعات به حدی دارای اهمیت است که شخص وزیر محترم دنبال کننده و رصد کننده اجرای آن هستند و برای این کار یک‌ کارگروه تشکیل شده است و به صورت مستمر گزارش دریافت می‌شود. امیدوارم در لایه‌های شهرستانی و استانی نیز این‌ نظارت وجود داشته باشد و این اهتمام البته وجود دارد.

 

وی همچنین در مورد فعالیت‌ها در حوزه بین‌الملل و گسترش مناسبات فرهنگی با دنیا، اظهار کرد: این بحث به طور خاص بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار گرفته است، اما معاونت در سال ۹۸ برنامه‌های مشخصی داشته است و یکی از این برنامه‌ها برگزاری هفته قرآن و عترت جمهوری اسلامی ایران در هند بود که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد. این تجربه در این اول بار بودن اما موفق بود. تسهیل حضور حداکثری کشورهای اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، حمایت از برگزاری نشست تعاملی اندیشمندان قرآنی مذاهب اسلامی، تهیه اطلس جامع فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و ... از دیگر‌‌ برنامه‌ها و اقدامات این معاونت در حوزه بین‌الملل بوده است.

 

خدمتکار در مورد شاخص‌ترین فعالیت معاونت قرآن و عترت در سال ۹۸ بیان کرد: اگر دو محور را تعریف کنیم، یکی از آنها حمایت از موسسات قرآنی خواهد بود که به عنوان یک مأموریت بسیار مهم مطرح بوده است. قطعاً این موضوع باید یا اهتمام بیشتر دنبال شود. امیدوارم در سال ۹۹ نیز این‌ بحث قوت داشته باشد. با توجه به اینکه رویکرد فعالیت‌ها در سال ۹۹ بر مبنای فضای مجازی تعریف شده است، انتظار این است که موسسان نیز برنامه‌های خود را بر مبنای این رویکرد تعریف کنند تا از حمایت‌های معاونت قرآن و عترت استفاده کنند.

 

وی دومین محور از فعالیت‌های شاخص معاونت در سال ۹۸ را بحث تبلیغ و ترویج عنوان کرد و گفت: بر اساس تقسیم کاری که صورت‌ گرفته است، مأموریت اصلی وزارت ارشاد بحث تبلیغ و ترویج است، طبیعتاً در این عرصه فعالیت‌های مختلفی داشته‌ایم که هفته‌های قرآن و عترت، جشن رمضان، جشنواره ملی آیات و ...‌ از جمله آنها بوده است. در سال ۹۹ وظیفه خود می‌دانیم توسعه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی را به عنوان یک فعالیت شاخص تبلیغی و ترویجی دنبال کنیم و باید بر اساس شعار تولیدات خوبی را ارائه دهیم.‌ در این حوزه سیاستگذاری درست می‌تواند کمک کننده باشد. بدون شک در همه این عرصه‌ها استفاده از ظرفیت مردمی مدنظر است و بدون بخش مردمی نمی‌توانیم اتفاق خاصی در این حوزه رقم بزنیم. لذا در هر دو حوزه حمایت از بخش مردمی جزء تکالیف ماست.

 

کد خبر 963532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha