پژوهشگر اراکی مجلس نامه غم و تاریخچه تعزیه همدان را نگاشت

مجللی از چاپ کتاب مجلس نامه غم و تاریخچه تعزیه در استان همدان خبر داد.

«اسماعیل مجللی» با اشاره به اهمیت تبیین فرهنگی دینی و عاشورای به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: کتاب مجلس نامه غم با محوریت تاریخچه تعزیه در استان همدان، از مجموعه دانشنامه استان، تألیف محقق و پژوهشگر تعزیه استان مرکزی  در آستانه محرم امسال به چاپ رسید.

 

این پژوهشگر تعزیه استان مرکزی افزود: در این کتاب که به همت حوزه هنری استان همدان تولید شده است علاوه بر پیشینه و تاریخچه تعزیه به طور اختصاصی در منطقه همدان سیر تحول تاریخی تعزیه های ترکی در کشور نیز به طور مفصل تشریح شده است.

 

وی افزود: در این کتاب با پرداختن به نقش و جایگاه زنان در قرن نوزدهم در شکل گیری تعزیه، این اثر را به عنوان یک اثر ملی و بومی تبدیل و در انتهای این کتاب سه مجلس از نسخه های تکیه دولت با عنوان اسلام آوردن ابوذر، عزاداری موسی، زن هندو گنجانده شده است.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین دو مجلس تعزیه ترکی روز عاشورا و مجلس شهادت امام رضا (ع) به همت حسینعلی معصومی از نسخه های درگزین منطقه همدان نیز برای نخستین بار به چاپ رسانیده است.

 

مجللی ادامه داد: بخشی از کتاب «مجلس نامه غم» به معرفی تعزیه‌خوانان و شبیه‌خوانان تُرک زبان، به ویژه در مناطق «درگزین» و «کبودرآهنگ» همدان پرداخته است.

 

این پژوهشگر استان مرکزی افزود: کتاب «مجلس نامه غم» در ۳۴۸ صفحه، دو فصل، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه، در قطع وزیری و از سوی نشر طلایی در آستانه محرم سال جاری روانه بازار کتاب شده است فصل اول کتاب شامل تعزیه در استان و فصل دوم آن مجالس ۵ گانه تعزیه را در برگرفته و کارشناس مذهبی اثر نیز حجت‌الاسلام رشیدی است.

 

اسماعیل مجللی از شبیه خوانان و پژوهشگران عرصه تعزیه کشور است که اجرای تعزیه در مناطق مختلف کشور ، کسب تحصیلات آکادمیک در رشته های نمایشی و ادبیات مرتبط با تعزیه، ارائه پایان نامه های تحصیلی در مقاطع عالیه دانشگاهی با موضوع تعزیه، نگارش و چاپ دهها مقاله با عنوان تعزیه، گردآوری صدها نسخه از مجالس تعزیه، اجرای تعزیه در دوایر دولتی و دانشگاهها، حضور در برنامه های مختلف تلویزیونی و رادیویی به عنوان کارشناس تعزیه، برگزاری کارگاههای آموزشی و سخنرانی در مورد این هنر در استانها و در نهایت چاپ کتاب شبیه نامه موجب آن شد که این استاد جوان تعزیه را به یک شبیه خوان تئوریسین و صاحب نظری که در کلاسه مند نمودن تعزیه نقش بسزایی داشته و دارد تبدیل نماید.

گفتنی است وی از دوران  کودکی به همراه پدر و برادر خود به اجرای تعزیه میپردازد و این هنر در خانوده ایشان ساری و جاری است .

 

لازم به ذکر است پیش از این کتاب ارزشمند شبیه نامه توسط اسماعیل مجللی با بیش از صدها نکته ناگفته و ناشنیده از تعزیه بررسی تعزیه در تمامی استانها در 1200صفحه به چاپ رسیده بود که با استقبال قابل توجهی در سطح کشور مواجه شد و بیش از 7نوبت در سطح کشور با حضور مقامات کشوری و استانی رونمایی شد و به عنوان کتاب سال استان مرکزی در بخش هنرهای نمایشی شناخته شد.

کد خبر 963715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha