«تولد یک تراژدی» به سه زبان ترجمه می شود

عدالت پناه با بیان اینکه فعالان فرهنگی هند و پاکستان«تولد یک تراژدی» را قابل تامل دانستند، گفت: آمادگی داریم این مستند را برای تشکلات فرهنگی که برای جهان اسلام کار می کنند، به نمایش بگذاریم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «حجت الله عدالت پناه» متولد 1361 است که علاوه بر شغل شریف پرستاری به مستندسازی نیز مشغول است. وی به تازگی مستندی با عنوان « تولد یک تراژدی» با موضوع کشمیر ساخته است. عدالت پناه در این مستند 60 دقیقه ای تلاش کرده است که صدای مسلمانان مظلوم کشمیر را که در بایکوت خبری به سر می برند، به گوش جهانیان برساند. طبق بند  370 قانون اساسی هندوستان، کشمیر به صورت خودمختار تحت نظر هندوستان قرار گرفت تا یکی از ایالت های هند باشد اما سال قبل نخست وزیر هند این بند را لغو کرد و در پی آن از عملیات نظامی استفاده شد و کشمیر به منطقه شبه نظامی مبدل شد.  در طول هفتاد سال مناقشه بر سر کشمیر بیش از 100 هزار نفر جان خود را از دست دادند، چندین هزار نفر مجروح و زخمی شدند و هزار نفر مفقود شدند. به منظور اطلاع بیشتر در مورد مستند« تولد یک تراژدی» گفتگویی با «حجت الله عدالت پناه» ترتیب دادیم. وی در قسمت نخست این گفتگو بیشتر در مورد شرایط حاکم بر کشمیر توضیح داد. قسمت دوم  گفتگو بدین شرح است:

 

 

اطلاعات لازم برای ساخت مستند « تولد یک تراژدی» را چگونه کسب کردید؟

مطالعه و تحقیقاتی در مورد کشمیر داشتم. علاوه بر آن در سفری که به کشمیر داشتم  از نزدیک شاهد فضای شبه نظامی و رعب آمیز بودم. برای ساخت فیلم سعی کردم به آرشیوهایی دست پیدا کنم که البته سخت بود. آرشیو پیدا کردن از موضوعات تاریخی بسیار سخت و زمان بر است.

 

در سفری که به کشمیر داشتید، مشکلی برایتان ایجاد نشد؟

سفر ما قبل از لغو خودمختاری کشمیر بود. سال گذشته سفری به هندوستان و کشمیر داشتم تا فیلمی با محوریت وحدت اسلامی بسازم. در آنجا با فضای امنیتی کشمیر مواجه شدم و از نزدیک دیدم که کشمیر حالت نیمه نظامی دارد. بعد از سفر ما لغو خودمختاری کشمیر اعمال شد و تنش ها و ناامنی در آنجا بیشتر شد.

 

تهیه کننده مستند «تولد یک تراژدی» چه کسی و یا چه نهادی است؟

 بنیاد روایت فتح تهیه کننده این مستند است. بعد از سفری که به کشمیر داشتم تصمیم گرفتم در مورد آن مستندی بسازم و موضوع را با بنیاد روایت فتح در میان گذاشتم و آنها تهیه کنندگی کار را بر عهده گرفتند. مهر سال قبل شروع به ساخت مستند کردیم و بهار امسال کار به اتمام رسید.

 

 

مستند «تولد یک تراژدی» کی رونمایی شد و استقبال از آن در روز رونمایی چطور بود؟

مستند «تولد یک تراژدی» تیر ماه امسال با حضور فعالان فرهنگی از هند ، پاکستان و ایران در حوزه هنری رونمایی شد. در روز رونمایی از این مستند استقبال خوبی صورت گرفت. فیلم دیدگاه حق طلبانه داشت و جالب بود که توانست هم توجه فعالان فرهنگی هندوستان و هم فعالان پاکستانی را جلب کند و هر دو گروه فیلم را متعادلانه و قابل تامل دانستند.

 

 

«تولد یک تراژدی» کی پخش می شود؟

مستند «تولد یک تراژدی» آماده پخش است و قرار است به سه زبان اردو، انگلیسی و عربی ترجمه شود تا مظلومیت مردم کشمیر به گوش جهانیان برسد و بدین طریق گامی در دفاع از مردم  مسلمان و مظلوم کشمیر برداریم. تمام تلاش این است که به زودی این کار صورت گیرد.

 

 

و حرف آخر؟

آمادگی داریم که این مستند را برای تشکلات فرهنگی که برای جهان اسلام کار می کنند، به نمایش بگذاریم. امیدوارم با پخش این مستند صدای مسلمانان مظلوم کشمیر به گوش مردم جهان برسد و واکنش هایی در پی داشته باشد که شرایط این گروه از مسلمانان که مورد ظلم و بی عدالتی واقع شدند، تغییر کند.

 

 

کد خبر 963960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha