اجرای مهندسی و معماری آب با تعبیه آبراهه ها در تخت جمشید

فدایی گفت: تعبیه آبراهه ها در دوران هخامنشی یک اقدام مهندسی و معماری آب در دوران باستان بوده که در کشاورزی و تامین آب شرب نیز تاثیر بسزایی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، شامگاه دیروز (یکشنبه 2 شهریور) در نشست خبری ناگفته‌های کشف اخیر در آبراهه‌های تخت جمشید در محوطه میراث جهانی تخت‌جمشید گفت: تعبیه آبراهه ها در دوران هخامنشی یک اقدام مهندسی و معماری آب در دوران باستان بوده که در کشاورزی و تامین آب شرب نیز تاثیر بسزایی داشته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: در محوطه باستانی پاسارگاد و سایر نقاط دشت مرودشت شاهد اجرای کانال های آب و سدسازی هستیم که از نمونه های شاخص آن، می توان به «بند امیر» اشاره کرد که در دوران باستان و دوران اسلامی نیز مورد استفاده داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش برای ثبت جهانی نقش رستم و نقش رجب اشاره کرد و گفت: پرونده ثبت این 2 مجموعه تاریخی برای الحاق به مجموعه تخت جمشید و ثبت جهانی در حال انجام است.

فدایی تاکید کرد: وجود آرامگاه های شاهان هخامنشی، کعبه زرتشت، نقش برجسته های ساسانی و قدیمی ترین نقش برجسته ایلامی در نقش رستم این سایت را شایسته پیوستن به مجموعه های جهانی کرده است.

وی ادامه داد: طی چهار سال اخیر بخش عمده ای از اطلاعات لازم ارسال این پرونده به یونسکو تهیه شده و مستندنگاری‌های پیشرفته ای به انجام رسیده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به تاثیر کرونا بر گردشگری در تخت جمشید بیان کرد: کاهش ۸۰ درصدی بازدید گردشگران از تخت جمشید از پیامدهای دوران کرونا بوده و در 6 ماهه اخیر درآمد موزه ملی صفر بوده است.

فدایی افزود: در پی شیوع کرونا، تهیه تورهای مجازی برای موزه و برای محوطه میراثی آغاز شد که بخش موزه به اتمام رسیده و برای سایر نقاط مجموعه نیز در حال انجام است.

وی اعلام کرد: پروژه نور و صدا در تخت جمشید نیز با به روز شدن 92 خط نوری مورد بهسازی قرار گرفته که برای نوروز قابل افتتاح بود اما به دلیل شیوع کرونا افتتاح نشد.

کد خبر 964147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha