مناطق آسیب‌پذیر جزو اولویت‌های معاونت قرآن در برنامه سال ۹۹

مرتضی خدمتکار، مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مناطق آسیب‌پذیر در برنامه سال ۹۹ جزو اولویت‌های معاونت قرآن و عترت تعریف شده است.

به‌ گزارش خبرگزاری شبستان، مرتضی خدمتکار در برنامه " افق " رادیو قرآن که عصر روز یکم شهریورماه با موضوع دستاوردهای دولت یازدهم در هفته دولت برگزار شد، برنامه ها و فعالیت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشریح کرد و گفت: چارچوب عملکرد معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس 10 کلان برنامه ای است که وزیر محترم فرهنگ و  ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی و ارائه دادند و تمامی معاونت‌ها مکلف شده اند تا برنامه‌های خود را بر اساس این ۱۰‌ محور پیش ببرند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت به تشریح این ۱۰ کلان برنامه پرداخت و گفت: تقویت ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر، بهبود محیط کسب و کار فرهنگی، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی برای عموم مردم، گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان، شفاف‌‌سازی فرهنگی به عنوان یکی از محورهای اصلی وعده های جناب وزیر ، ارتقاء محتوایی تولیدات فرهنگی‌، انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه‌های کشور، هوشمند‌سازی مدیریت فرهنگی و در نهایت گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی و توسعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه دین و انقلاب اسلامی، ۱۰‌ کلان‌برنامه در نظر گرفته شده بوده است که ذیل هر کدام از‌ این کلان‌برنامه‌ها فعالیت مشخصی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج تصریح کرد: باور ما بر این است که محور فعالیت‌های فرهنگی و به صورت خاص در حوزه قرآن و عترت ، مجموعه های مردمی هستند که فعالیت‌ها را به پیش می‌برند و طبیعتاً نهادها و دستگاههای اجرایی در دولت وظیفه و خارج از دولت سیاستگذاری، هدایت و حمایت از این‌ مجموعه‌ها را به عهده دارند. در همین چند ماه گذشته و با توجه به شرایط خاصی که پیش آمد، محدودیت‌های خاصی برای موسسات قرآنی ایجاد شد. طبیعتاً بخش عمده‌ای از فعالیت‌های قرآنی بالاجبار از بخش حضوری به مجازی تغییر مسیر ‌داد لذا همه اینها نیاز به سیاستگذاری ، هدایت و حمایت داشت.‌ در همین راستا در ابتدای سال جاری ، کمیته‌ای با عنوان " کمیته حمایت از فعالیت ها و برنامه‌های مجازی موسسات قرآنی " در معاونت قرآن و عترت راه‌اندازی شد. در فراخوانی که اعلام شد، بیش از ۱۴۰ موسسه قرآنی برنامه‌های خود را اعلام کردند، از طرح هایی که در حوزه قرآن و عترت بود حمایت شد و کماکان این برنامه تا پایان سال ادامه دارد و از طرح ها و برنامه های ارسالی موسسات قرآنی در فضای مجازی حمایت می کنیم .

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حمایت دو و شش‌ دهم میلیارد ریالی صورت گرفته مربوط به حمایت‌های سه ماهه اول سال جاری بوده است، اظهار کرد: این یک نمونه از حمایت‌های صورت گرفته با توجه به شرایط امروز بوده است. علاوه بر این در حال فراهم کردن مقدمات یک حمایت فراگیر هستیم و امیدوارم در روزهای آینده حمایت از ۱۰۰۰ موسسه قرآنی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، به خاطر جبران بخشی از آسیب ها و ضرر و زیان های ناشی از شیوع ویروس کرونا به عمل بیاید. بعد از انجام شدن ، جزئیات حمایت‌ها و موسساتی که از این حمایت ها برخوردار می شوند ، منتشر خواهد شد.

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: تقریباً همه مجموعه‌های فرهنگی و دینی و قرآنی در ماه‌های اخیر به این جمع‌بندی رسیده‌اند که حتی اگر بیماری کرونا به حول و قوه الهی رخت بر ببندد، حضور بیش از پیش در فضای مجازی ضرورت دارد. حتی در صورت برطرف شدن وضعیت فعلی، وظیفه ما این است که زیرساخت‌های فنی را حمایت و از تولید محتوای فاخر قرآنی و موسسات مردمی نیز در راستای همان 10 کلان برنامه ای که اشاره کردیم ،حمایت لازم به عمل بیاوریم تا عقب‌ماندگی‌ که در این حوزه به آن مبتلا هستیم را جبران کنیم. با توجه به این نگاه خوشبختانه مقدمات خوبی فراهم شده و گفت‌وگوهایی با مجموعه‌های صاحب ایده و تخصصی انجام شده است. به امید خدا  تا یکی دو ماه آینده بستر لازم برای توسعه فعالیت‌های آموزشی موسسات قرآنی در فضای مجازی توسط چند موسسه که بصورت تخصصی کار می کنند ، فراهم خواهد شد.

خدمتکار افزود: با توجه به این بستر، تمام موسساتی که تاکنون شرایط را برای برگزاری فعالیت‌های آموزشی مجازی نداشتند و صرفاً در فضای حضوری برنامه‌ریزی کرده بودند، می‌توانند از فضای مجازی نیز استفاده و بهره لازم را ببرند.

وی همچنین در مورد حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم گفت: وظیفه ما هست که به مناطق آسیب‌پذیر توجه ویژه داشته باشیم و لذا این توجه در سال ۹۹ جزء اولویت‌های معاونت قرآن و عترت تعریف شده است. البته این موضوع در سال‌های گذشته نیز جزو برنامه‌های ثابت و مستمر معاونت قرآن و عترت بوده است، اما در سال ۹۹ جزو‌ اولویت‌های ویژه خواهد بود. به صورت مشخص در سال‌های گذشته توزیع قرآن نیز جزو برنامه‌های مستمر معاونت بوده است. در سال ۹۸ بیش از ۵۰ هزار جلد قرآن در مناطق محروم توزیع شده است.امیدوار هستیم با مساعدت هایی که صورت می گیرد در سال 99 بتوانیم این موضوع را بصورت جدی تحقق ببخشیم و برنامه های مناسبی را برای این مناطق داشته باشیم .

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه کسب و کار در زمینه فعالیت‌های دینی و قرآنی اشاره کرد و گفت : حتماً وظیفه ما به عنوان متولیان عرصه فرهنگ و قرآن این است که از افرادی که به این حوزه ورود داشته‌اند، حمایت داشته باشیم. یکی از جلوه‌های این حمایت در قالب معافیت‌های مالیاتی بوده است. اطلاع داریم که دولت به خاطر محدودیت‌های ایجاد شده بر روی اخذ مالیات برنامه‌ریزی کرده است، اما ما نیز با استدلال هایی که داریم وظیفه داریم نهادهای تصمیم‌گیر را در این حوزه متقاعدکنیم تا از کسب و کارهای فرهنگی و قرآنی حمایت ویژه شود و بتوانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند . حمایت از ناشران قرآنی یکی از محورهایی است که دارد پیگیری می شود که امیدواریم حمایتی که وجود داشته است، همچنان ادامه‌دار باشد. فراهم ساختن اعطای تسهیلات کارآفرینی یکی دیگر از وجوه حمایت از موسسات است. در این بخش موسسات قرآنی اگر‌ برنامه ویژه‌ای داشته باشند در صورت تصویب در کمیته مربوطه می توانند از تسهیلات کارآفرینی بهره‌مند شوند.‌

خدمتکار افزود : در همین جا تاکید می کنم موسساتی که برنامه ای برای حوزه کارآفرینی داشته باشند می توانند بر مبنای برنامه ای که دارند، تسهیلات مناسبی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد .

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه " افق " در مورد برنامه‌های معاونت قرآن و عترت در حوزه فیلم و سریال گفت : در مجموعه معاونت قرآن و عترت و به طور خاص دفتر تبلیغ و ترویج، رسالت خودمان را ، ترویج فرهنگ قرآنی برای حاکم کردن گفتمان قرآنی انقلاب اسلامی تعریف کرده‌ایم، لذا این موضوع را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد. طبیعتاً باید از ظرفیت نهادهای مردمی نیز استفاده کنیم.‌ به طور خاص استفاده از بستر فضای مجازی و قالب‌های جذاب همچون‌ فیلم کوتاه ، مستند و انیمیشن و ... را در این‌ حوزه مدنظر قرار خواهیم داد. امیدوار هستیم با حمایت‌های خود ضمن ارتقاء محتوایی تولیدات، بتوانیم‌ آثار فاخری را برای مخاطبان فعالیت های قرآنی معرفی کنیم. برای این کار سرفصل مشخص با اعتبار مشخص پیش‌بینی شده است و در ماه‌های آینده پیگیری خواهد شد.

خدمتکار همچنین در مورد فعالیت‌های این معاونت در حوزه کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: قاعدتاً وزارت آموزش و پرورش در این حوزه نقش محوری دارد، اما این به معنای این نیست که ما وظیفه‌ای نداریم.‌ اهمیت این‌ موضوع برای معاونت قرآن و عترت و مدیریت این معاونت جناب آقای دکتر فقهی زاده به حدی بالا بود که در ماه های گذشته شورای کودک و نوجوان را راه‌اندازی کردیم تا حمایت از تولیدات فاخر در این شورا استاندارد‌سازی و سیاست گذاری شود. ما در این حوزه نیازمند محصولات فاخر هستیم تا زمینه انس و ارتباط کودکانمان با آموزه های قرآنی را فراهم کنیم، لذا در این جا نیاز به ایده های خیلی ناب داریم و از کسانی که می توانند تولیدات فاخری داشته باشند ، حمایت می کنیم.

خدمتکار همچنین در مورد عمومی‌سازی دسترسی‌های فرهنگی گفت : مسئله اصلی در این بخش، پایین بودن سرانه مصرف محصولات فرهنگی ایرانی در سبد خانوار است.‌ ما باید تلاش کنیم تولیدات فاخری را عرضه کنیم تا فرزندان ما از جذابیت بصری و محتوایی آن بهره ببرند. در این حوزه ، نه تنها در بخش قرآنی بلکه در بخش فرهنگی با خلا جدی مواجه هستیم و لذا باید سرمایه‌گذاری کنیم تا این خلأ جبران شود. بُعد دیگر بحث عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی ، موضوع مهم بردن رویدادهای فرهنگی و فعالیت‌های قرآنی به نقاط مختلف کشور است. خیلی از فعالیت‌های قرآنی در تهران و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود، حتما باید برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که عموم مردم از آن برنامه ها استفاده کنند. طبیعتاً هر منطقه‌ای اقتضائات خاص خود را دارد و این باید مدنظر طراحان برنامه‌ها قرار گیرد.

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نظارت بر اجرای محورهای برنامه ای یاد شده در استان‌ها نیز عنوان کرد: این موضوع ها به حدی دارای اهمیت است که شخص وزیر محترم دنبال کننده و رصد کننده اجرای آن هستند و برای این کار یک‌ کارگروه تشکیل شده است و به صورت مستمر گزارش دریافت می‌شود. همه موظف هستند که گزارش بدهند و امیدوارم در لایه‌های شهرستانی و استانی نیز این‌ نظارت وجود داشته باشد و این اهتمام البته وجود دارد.

وی همچنین در مورد فعالیت‌ها در حوزه بین‌الملل و گسترش مناسبات فرهنگی با دنیا، اظهار کرد: این بحث به طور خاص بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار گرفته است، اما معاونت قرآن و عترت در سال ۹۸ برنامه‌های مشخصی داشته است و یکی از این برنامه‌ها ، برگزاری هفته قرآن و عترت جمهوری اسلامی ایران در هند بود که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد. این تجربه در گام اول خود موفق بود. تسهیل حضور حداکثری کشورهای اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، حمایت از برگزاری نشست تعاملی اندیشمندان قرآنی مذاهب اسلامی، تهیه اطلس جامع فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ، نمایشگاه هنرهای اسلامی در ترکیه و ... از دیگر‌‌ برنامه‌ها و اقدامات این معاونت در حوزه بین‌الملل بوده است.

خدمتکار در آخرین بخش از گفتگوی خود در برنامه زنده افق رادیو قرآن به شاخص‌ترین فعالیت معاونت قرآن و عترت در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: اگر دو محور را تعریف کنیم، یکی از آنها حمایت از موسسات قرآنی مردم نهاد خواهد بود که به عنوان یک مأموریت بسیار مهم مطرح بوده است. قطعاً این موضوع باید با اهتمام بیشتر دنبال شود.در سال 98 با شرایط بودجه ای که داشتیم ، حمایت های خوبی صورت گرفت و امیدوارم در سال ۹۹ نیز این‌ بحث قوت داشته باشد. با توجه به اینکه رویکرد فعالیت‌ها در سال ۹۹ بر مبنای توسعه فعالیت در فضای مجازی تعریف شده است، انتظار این است که موسسات نیز برنامه‌های خود را بر مبنای این رویکرد تعریف کنند تا از حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کنند.

وی دومین محور از فعالیت‌های شاخص معاونت در سال ۹۸ را بحث تبلیغ و ترویج عنوان کرد و گفت: بر اساس تقسیم کاری که صورت‌ گرفته است، مأموریت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث تبلیغ و ترویج است، طبیعتاً در این عرصه فعالیت‌های مختلفی داشته‌ایم که هفته‌های قرآن و عترت، نمایشگاههای محلی در استان ها ، جشن رمضان، جشنواره ملی آیات و ...‌ از جمله آنها بوده است. در سال ۹۹ وظیفه خود می‌دانیم توسعه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی را به عنوان یک فعالیت شاخص تبلیغی و ترویجی دنبال کنیم . حمایت از تولید آثار و محصولات فاخر قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج یک ضرورت است که باید بر اساس سیاست گذاری های درست و بر اساس شعار سال که " جهش تولید"  نام گذاری شده است ، می توانیم تولیدات خوبی داشته باشیم که برای مخاطبین ما می‌تواند اثر بخش باشد. حتما سیاست گذاری درست و هدفمند می تواند موثر باشد ، در این حوزه باید بصورت جدی کار کنیم .طبیعتا رویکرد همه ی اینها بر اساس تکلیفی که صورت گرفته از طرف مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الویت ما بحث فضای مجازی هست و ان شاء الله بتوانیم در این حوزه ، فعالیتها و برنامه های مناسبی داشته باشیم در همه ی این عرصه ها باز تاکید می شود استفاده از ظرفیت مردمی بر ما واجب  است و بدون بخش مردمی نمی‌توانیم اتفاق خاصی در این حوزه رقم بزنیم. لذا هم در بخش اول که حمایت از موسسات قرآنی است و هم در محور دوم بحث حوزه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی حمایت از بخش مردمی جزو تکالیف این معاونت است .

مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت در خصوص برگزاری انتخابات اخیر اتحادیه ها و تشکلهای قرآنی کشورگفت :  بحث ادغام اتحادیه های کشوری موسسات و تشکلهای قرآنی با همه فراز و فرودهایی که داشت به ثمر نشست و نتیجه داد و امروز با یک اتحادیه واحد مواجه هستیم و این اتحادیه می تواند بازوی دستگاه های اجرایی در حوزه قرآن و عترت باشد . معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای پیاده کردن سیاست های خود در حوزه قرآن و عترت چه نظارتی و چه حمایتی از ظرفیت این اتحادیه استفاده خواهد کرد . امیدواریم با هماهنگی و تعاملات خیلی خوب بتوانیم به این هدف بزرگ هم برسیم .

کد خبر 964229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha