سنت اطعام و احسان در تاسوعا و عاشورا با حداقل جمعیت برگزار شود

حجت الاسلام صباحی گفت: شهروندان امسال در تاسوعا و عاشورا سنت حسنه اطعام را با حداقل جمعیت و به صورت خاندانی برگزار کنند تا موجب شیوع بیماری نشود.

حجت الاسلام «عباس صباحی » در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی با بیان اینکه برنامه های روزهای تاسوعا و عاشورا از سوی ستاد محرم استان اعلام می شود، گفت: برخی افراد برای توزیع غذا و سفره های نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا نگران هستند، این موضوع در ستاد کرونا مطرح شده و به آن دسته از شهروندانی که سفره های نذری برای اباعبداله الحسین (ع) پهن می کردند توصیه می کنیم امسال سنت حسنه اطعام را با حداقل جمعیت و به صورت خانوادگی برگزار کنند تا موجب شیوع بیماری نشود.

 

رییستبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی به پخت و توزیع نان رایگان در روزهای تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و متذکر شد: اداره صنعت، معدن و تجارت انزلی در همکاری با این اداره اقدام به توزیع رایگان نان می کند که امیدواریم این پویش تداوم داشته باشد.

 

وی با تقدیر از فضاسازی محیط و سیاهپوش کردن شهر، اظهار داشت: شهروندان با نصب پرچم عزاداری بر سردر منازل و اماکن عمومی به ترویج فرهنگ عاشورایی کمک کرده و در منازل خود روضه های خانگی خانوادگی برپا کنند.

 

وی در ادامه یا آور شد: در ستاد محرم این شهرستان که به ریاست فرماندار انزلی تشکیل و کارگروه‌هایی برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم ایجاد شد، شیوه نامه های اجرای مراسم در سه اطلاعیه به اطلاع مساجد، هیئت های مذهبی و بقاع متبرکه رسید.

 

حجت الاسلام صباحی خاطرنشان کرد: براساس این اطلاعیه ها برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول، کاهش زمان برگزاری مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه انزلی ۱۵۰مسجد، هیئت ، حسینیه و بقعه متبرکه دارد که در این ایام مراسم برگزار می کنند، متذکر شد: هیچ گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی شود و اطعام و نذورات صرفا مطابق دستورالعمل های بهداشتی و پخت و پز و بسته بندی به صورت بیرون بر و در ظروف غیر مشترک و یک بار مصرف توزیع می شود.

 

حجت الاسلام صباحی در خصوص صف های طولانی که در برخی مکان ها برای دریافت غذای نذری تشکیل می شود نیز گفت: بهتر است مردم از پخش نذورات و احسانات در طی مراسم پرهیز کرده و کمک های خود را در قالب بسته های معیشتی تهیه و به عنوان طرح مواسات و کمک های مومنانه (احسان و تعاون ) توزیع کنند.

 

وی تاکید کرد: در برخی موارد مردم به صورت خودجوش و طبق نذر هرساله خود اقدام به اطعام و احسان می کنند و بر این امر اصرار دارند به همین منظور این اداره توصیه های لازم را برای مدیریت صحیح و رعایت پروتکل های بهداشتی ارائه کرده است.

 

رییس تبلیغات اسلامی انزلی با بیان اینکه برپایی ایستگاه های صلواتی مطابق تصمیم ستاد محرم ممنوع است، اظهار داشت: عزادارن از خوردن چای و خرما در اماکن عمومی پرهیز کنند و برای جلوگیری از آزار و اذیت شهروندان تنها فعالیت ایستگاه های صلواتی با پخش صوت و توزیع اقلام بهداشتی از ساعت ۱۰صبح تا ۱۰شب بلامانع است.

 

وی حرکت هیئت های عزاداری و دسته روی در مراسم را غیرمجاز دانست و تصریح کرد: برنامه ها باید کمتر از ۲ ساعت به گونه ای که باعث آلودگی صوتی و موجب اذیت همسایه ها نشود، برگزار شده و هیئت های مذهبی و مساجد پس از برگزاری نماز، جهت تبیین فلسفه قیام عاشورا از وعاظ و مبلغین دینی و در ادامه برای شور حسینی از وجود مداحان شهرستانی بهره ببرند.

 

حجت الاسلام صباحی سپس از تشکیل پنج گروه بازرسی و نظارت متشکل از سه نفر برای سرکشی به مساجد و هیئت های مذهبی در ماه محرم خبر داد و افزود: این گروه ها مجزا از گروه نظارتی شبکه بهداشت در شبهای محرم از هیئت ها و مساجد شهر و روستا بازدید و توصیه های ارشادی، مذهبی و دینی را ارائه کرده و در صورت عدم توجه به هشدارها، آنها را به مراجع ذیصلاح معرفی می کنند.

 

وی در پایان از عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) خواست تا زنجیر شخصی همراه داشته باشند و شیوه نامه های بهداشتی را در مراسم عزاداری رعایت کنند.

کد خبر 964360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha