آماده برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ هستیم/از ۲۵ فرآیند انتخاباتی ۲۴ فرآیند را الکترونیکی کردیم/بالاترین رضایتمندی را در بخش امنیت داخلی داریم

رحمانی فضلی درباره انتخابات پیش رو افزود: ما در شهریور مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم. انشاءالله آمادگی داریم که این انتخابات را در ۱۱ حوزه برگزار کنیم که با توجه به شرایط کرونایی که شرایط خاصی است باید انتخابات را برگزار کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «عبدالرضا رحمانی فضلی» در برنامه تیتر امشب ۲ شنبه شب شبکه خبر درباره انتخابات پیش رو افزود: ما در شهریور مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم. انشاءالله آمادگی داریم که این انتخابات را در ۱۱ حوزه برگزار کنیم که با توجه به شرایط کرونایی که شرایط خاصی است باید انتخابات را برگزار کنیم.

وزیر کشور افزود: برای جمهوری اسلامی فضای انتخابات حساس و مهم است و در انتخابات مجلس شورای اسلامی در هر حوزه یک هیئت اجرایی و هیئت نظارت داریم، اما در انتخابات ریاست جمهوری یک حوزه داریم و آن حوزه ایران است و تمام انرژی‌های سیاسی و فعل و انفعالات در یک جا متمرکز می‌شود، چون تعیین کننده است.

وی گفت: رییس جمهور به عنوان رییس قوه مجریه، یک عنصر بسیار موثر و فرد دوم حاکمیت و نفر اول دستگاه اجرائی است لذا همه اعضا و گروه‌ها در این عرصه رقابت بسیار شدیدی می‌کنند و حساسیت‌ها بسیار بالاست.
وی افزود: با توجه به حساسیت ها، نگرانی‌های بسیاری در این باره وجود دارد و وظیفه ماست که این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

وزیر کشور گفت: ما دو انتخابات در حوزه ریاست جمهوری و دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورا‌ها و مجلس خبرگان رهبری برگزار کردیم و اکنون تجربه خوبی داریم.

وی افزود: اکنون از ۲۵ فرآیند انتخاباتی ۲۴ فرآیند را الکترونیکی کرده‌ایم و این کار خیلی مهمی است.

رحمانی فضلی گفت: در این دوره از انتخابات، تشخیص هویت الکترونیکی را نهایی کردیم که با تایید شورای نگهبان انجام شد که در واقع با این کار با استفاده از یک شناسنامه نمی‌شد رای تکراری داد و یک نفر بیشتر از یک رای نمی‌توانست بدهد و اکنون با قاطعیت می‌گویم در انتخابات مجلس شورای اسلامی این دوره، تعداد تخلفات بسیار بسیار کاهش پیدا کرد.

وزیر کشور افزود: ما با شورای نگهبان جلسه داشتیم که اگر شرایط مهیا شود، مرحله آخر نیز الکترونیکی انجام شود که البته کار‌های کارشناسی در این باره انجام می‌شود.

وی گفت: انشاالله در سال ۱۴۰۰ انتخابات بسیار بسیار خوب، سالم، قانونی و توأم با امنیت برگزار خواهیم کرد البته نگرانی ما در این انتخابات با توجه به شرایط کرونائی که ما در اسفند ۹۸ در انتخابات مجلس شورای اسلامی داشتیم مشارکت از نظر ما در مقایسه با دوره قبل واقعا پایین بود.

وزیر کشور افزود: اکنون یکی از دغدغه‌های ما نیز دوباره مشارکت است که امیدواریم با زمینه‌سازی و بسترسازی‌های مناسب و مشارکت همه گروه‌های سیاسی بتوانیم مشارکت را در انتخابات ریاست جمهوری افزایش بدهیم.

وی گفت: براساس نظر سنجی‌ها بالا‌ترین رضایتمندی را در موضوع امنیت داریم.

رحمانی فضلی درباره امنیت داخل کشور هم افزود: مسئول تامین امنیت در داخل، با ساز و کار‌هایی که دارد، وزارت کشور است و در حوزه سیاست داخلی نیز هرگونه فعل و انفعالات داخلی با وزارت کشور است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف وزارت کشور موضوع هماهنگی میان دستگاههاست و در میان همه دستگاه‌ها هر تصمیمی که گرفته می‌شود چه در بخش قانون‌گذاری و چه در موضوع مصوبات دولت و سایر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در کل کشور نقش هماهنگ کنندگی را وزارت کشور بر عهده دارد.

وی گفت: در بخش امنیت نیز بر اساس نظر سنجی از مردم، بالاترین رضایتمندی را در بخش امنیت داخلی داریم.

وزیر کشور افزود: در موضوع انتخابات نیز تاکنون انتخابات در حوزه‌های ریاست جمهوری و مجلس و خبرگان و شورای شهر برگزار کرده ایم که به گفته مردم و براساس نظرسنجی‌ها سالم‌ترین و قانونی‌ترین انتخابات بوده و در همه مراحل گذشته انتخابات خوبی انجام شده است.

رحمانی فضلی گفت: البته در بخش امنیت مناطق مرزی در غرب و شرق کشور، حفره‌هایی داریم که باید جبران کنیم و از ورود افراد شرور و تروریست از مرز‌های شرقی جلوگیری کنیم.

وی افزود: هرچند تعداد این افراد کم شده است، اما کماکان حفره‌هایی وجود دارد که به علت وجود همسایگان در آنطرف مرز و ناتوانی در تامین امنیت از جانب همسایگان است که در این باره با مشکلاتی مواجه هستیم.

وزیر کشور گفت: حدود ۳ میلیون افغانستانی در ایران داریم که خیلی از آن‌ها غیرقانونی هستند که این از نظر ما حفره‌های امنیتی است و ما سالی بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آن‌ها را گرفته (جمع آوری) و به کشورشان بر می‌گردانیم، اما دوباره به داخل کشور بر می‌گردند که یکی از خلا‌ها همین است.

وی افزود: میزان تصرفات غیر قانونی تاکنون ۶۰ درصد کاهش داشته است و کار‌های خوبی در این باره انجام شده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: مشکل اصلی در این باره تعیین حریم است که این موضوع نیز در دست وزارت کشور نیست.

وی ادامه داد: همچنین تغییر کاربری و صدور پروانه ساخت و ساز و دادن خدمات مانند آب و برق و گاز به این ساخت و ساز‌ها، غیرقانونی است.

وزیر کشور گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ درصد تصرفات و ساخت و ساز‌های غیر قانونی کاهش داشته است به طوری که اکنون بیش از چند هزار حکم برای تخریب این ساخت و ساز‌های غیر قانونی صادر شده است که ناشی از همکاری بین قوه قضاییه و وزارت کشور است و ما از این همکاری‌ها راضی هستیم و همکاری متقابلی در این باره داریم.

رحمانی فضلی افزود: اکنون پرونده‌های زیادی را در این باره داریم که پرونده شان به دادگاه داده شده است و دهیاری‌ها و فرمانداری‌های ما در این باره نقش هماهنگ کننده دارند.

وی درباره فعالیت استانداران نیز گفت: استانداران در این باره نقش هماهنگ کننده و پیگیری کننده میان دستگاه‌ها را دارند که در موضوع پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها نمره قابل قبول و خیلی خوبی به آن‌ها می‌دهم.

رحمانی فضلی درباره وضع قاچاق کالا نیز افزود: قاچاق کالا خودش یک مسئول مستقل دارد، اما بزرگترین ضعف ما در قاچاق کالا نبود سامانه ثبت سفارش کالای‌های وارده و صادره است./

کد خبر 964375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha