برداشت بیش از ۳ هزار تن فندق از باغات استان قزوین

اکبری با اشاره به آغاز برداشت فندق از باغات استان قزوین گفت: پیش بینی می شود بیش از ۳ هزار تن برداشت فندق داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، «علی اکبری» بیان کرد: عملیات برداشت فندق از سطح 3 هزار و 245 هکتار از باغات استان آغاز شده است که پیش بینی می شود امسال بیش از 3 هزار و 424 تن فندق به صورت خشک از این میزان سطح باغات برداشت شود .

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: میانگین متوسط عملکرد این محصول حدود یک هزار و 80 کیلوگرم در هکتار برآورد می شود که از این میزان سطح باغات استان، 3 هزار و 170 هکتار بارور و 75 هکتار غیربارور است.

 

وی عنوان کرد: بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان در شهرستان قزوین و منطقه الموت است که در این منطقه، بخش رجایی دشت و رازمیان شامل روستاهای هیر، ویار، یارود، آکوجان و غیره بیشترین پراکنش کشت این محصول را دارند .

 

اکبری خاطر نشان کرد: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده های محلی موجود، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه است.

 

وی اعلام کرد: استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد و ارقام موجود در منطقه شامل رقم های بومی گرد اشکور، شصتک، زرآبادی، سیاه الموت و سه گوش و ارقام خارجی و ارقام گرده دهنده است که رقم گرد اشکور حدود 70 درصد باغات را زیرپوشش قرارداده است .

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: کمبود نهالستان تولید کننده نهال سالم و استاندارد، مشکلات مرتبط به صنایع تبدیلی، انبارداری محصول و آبرسانی و انتقال آب در روستاها از مهمترین مسائل و مشکلات در این حوزه است.

 

وی بر لزوم اهمیت تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبارهای مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده دهنده، ایجاد صنایع مرتبط برای نگهداری و فرآوری، دور آبیاری مناسب، هرس برای نوردهی و کاهش تعداد تنه ها و تغذیه و کود دهی مناسب در باغات تأکید کرد.

کد خبر 964418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha