«روایت گل سرخ»؛ گامی مؤثر در شناخت اهداف سید الشهدا(ع) است

کتاب «روایت گل سرخ»، برگزیده حکایات امام حسین(ع) در متون کهن فارسی به کوشش مهدی الماسی توسط سوره مهر منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش، آن هم پس از شصت سال از هجرت پیامبر اکرم(ص) و در دوران اوج گسترش اسلام در سراسر جهان، همچون زخمی کاری در پیکر منادیان پیام معنویت اسلامی بود. صدای عاشوراییان تا به امروز در چهار سوی جهان طنین دارد و آشنا و بیگانه شیفته پیام خونی است که مظلومانه در دفاع از حریم اسلام و آزادگی و حق و شرف انسانی بر زمین سوزان کربلا جاری شد. واقعه کربلا براى مسلمانان فاجعه‌‏اى تصورناپذیر بود و تأمل در وقوع آن همواره در طى سالیان و سده‏‌ها، مکانى براى درنگ و عبرت‏‌آموزى شد. عاشورا الهام‏‌بخش نهضت‌هاى دینى و اجتماعى گردید و به الگویى براى مبارزه با ستمگران، درسى براى همه تاریخ، دعوتى به سربلندى و دفاع از شرافت انسانى و پیام جاودان اصلاح، و کوششى در زدودن بدعت‏‌ها و انحرافات از چهره اسلام تبدیل شد.

از سال ۶۱ هجری قمری تا به امروز واقعه به زبان‌ها و شیوه‌های مختلف نقل و از جوانب متفاوت ارزیابی، تحلیل و تفسیر شده است. کتاب «روایت گل سرخ» به کوشش مهدی الماسی نوشته شده است. هدف الماسی، فراهم آوردن گزینه‌ای از حکایات با موضوع امام حسین(ع) از متون کهن فارسی است؛ حکایاتی که طیف رنگینی از داستان‌های تاریخی و روایات اسطوره‌ای را توأمان تشکیل می‌دهد. یکی از حکایات، «شرف النبی» از «ابوسعیدواعظ خرگوشی» است که در ادامه می‌خوانیم:

«از امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب روایت است که گفت: رسول -علیه‌السّلام- به زیارت ما آمد و ما از برای رسول حریره بساختیم تا او تناول کند، و ما را هدیت فرستاده بود ام ایمن، کاسه‌ای چوبین پر از شیر و مسکه و طبقی خرما. رسول -علیه‌السّلام- از آن تناول کرد و من آب بدادم تا رسول -علیه‌السّلام- دست بشست و چون فارغ شد، دست به روی خویش و سر فرو آورد و روی به قبله آورد و دعا می‌کرد خدای را -عزّوجلّ- بدانچه خواست. پس روی بر زمین نهاد و بسیار بگریست چنان که اشکش همچون باران بر زمین می‌چکید و ما را از هیبت رسول -علیه‌السّلام- موجب گریستن چیست؟ پس حسین بن علی پرسید که بابا تو را چه بوده است که امروز از تو حالتی دیدیم که هرگز ندیده بودیم. رسول -علیه‌السّلام- گفت: ای پسر، من امروز به شما چنان شاد شدم که پیش ازین چنان هرگز شاد نبودم به شما، و دوست من جبرئیل -علیه‌السّلام- بیامد و مرا خبر داد که شما کشته خواهید شد و جای کشتن شما پراکنده خواهد بود هر یکی به جایگاهی دیگر. و من از این خبر دلتنگ شدم و دعا کردم و از خدای تعالی آنچه مصلت شما است خواستم. پس حسین گفت: یا رسول الله، چون جایگاه کشتن ما پراکنده خواهد بود. تعهد تربه که کند و ما را زیارت که به جای آرد. رسول -علیه‌السّلام- گفت: جماعتی از امت من تقّرب نمایند به زیارت تربه‌های شما و تعهد گورهای شما و بدان مبّرت وصلت جویند نزدیک من. فردا روز قیامت من بازوی آن جماعت را بگیرم و ایشان را از اهوال قیامت و سختی‌های رستخیز برهانم.»

همچنین در حکایت «احیاء علوم ‌الدین» از «امام محمد غزالی» آمده است:

«و ابن عباس -رضی الله عنهما- یک بار از خواب بیدار شد و گفت: انا لله و انا الیه راجعون، به خدای که حسین کشته شد.

و این پیش از کشتن او بود. اصحاب او این کار را انکار نمودند. گفت: پیغامبر -علیه‌السّلام- را دیدم شیشه پر خون در دست، گفت: نمی‌دانی که امت من پس از من با من چه کردند؟ پسرم حسین را بکشتند و این خون او و اصحاب اوست که به خدای برمی‌دارم.

آن‌گاه پس از بیست و چهار روز خبر کشتن او برسید از روزی که خواب دیده بود.»

گفتنی است، مهدی الماسی متولد ۱۳۵۰ در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی و ادیان و عرفان در مقطع کارشناسی ارشد است. «قله آسوس»، «زندگی اخوان ثالث»، «مجموعه دریچه بر دیوار»، «اشراقی‌ها»، «مهربان‌تر از نسیم»، «خدا با دوستان خود صمیمی است»، «واژه‌های لال»، «گل چاربرگ»، «گزیده رباعیات بیدل دهلوی»، «هفت شهر عشق»، «چلیپای قلم»، «آبروی فقر»، «سیری در گلستان خوشنویسی» و «سیری در نگارستان نقاشی ایران» از جمله آثار الماسی است. این اثر  در ۴۸۰ صفحه با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

کد خبر 964990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha