ضرورت به کارگیری ابزار رسانه برای ارتقای فرهنگ شهری/ تجلیل از خبرنگاران حوزه مدیریت شهری گرگان

نقدگرایی و دغدغه مندی ضریب پاسخگویی مسئولان دلسوز را افزایش می دهد و مردم با مشاهده شنیده شدن مطالبات و دغدغه های آنها، ارتباط خود را با مسئولان بیشتر می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ازگرگان، افزایش آگاهی سطح جامعه منجر به افزایش مشارکت های اجتماعی در فعالیت های مدنی می شود از این رو نقش رسانه در توسعه شهرها را نمی توان نادیده گرفت.

 

گرچه گاهی فضایی که خبرنگار بر حسب وظیفه و رسالت ذاتی خود یعنی نقدگرایی به وجود می آورد خوشایند برخی از مسئولان نیست اما این نقدگرایی و دغدغه مندی ضریب پاسخگویی مسئولان دلسوز را افزایش می دهد و وقتی مردم ببینند که حرف های آنان شنیده می شود در چنین فضایی ارتباط خود را برای بیان مشکلات و مطالبات با مسئولان بیشتر می کنند.

 

اما گاهی هم مسئولان از ذره بین رسانه ها و فضای نقد فاصله می گیرند و فضایی را به وجود می آورند که حتی برای چند ماه  مورد پرسشگری قرار نگیرند و تنها از بستر رسانه به عنوان اطلاع رسانی جهت اعلام برنامه ها و اهداف استفاده می کنند و این امر منجر به آن می شود که مردم هم چنین مسئولانی را از یاد ببرند و قطعاً چنین مسئولی هم در تاریخ و تمدن جایگاهی پیدا نمی کند و هم در برهه زمان به فراموشی سپرده می شود.

 

اما شورای اسلامی شهر گرگان آن روی سکه رسانه را برای توسعه شهری انتخاب کرده است و گرچه گاهی شرایط اطلاع رسانی و شفافیت در اجرای برنامه در برنامه مدیریت شهری به ارمغان نمی آید اما همین حضور رسانه ها توانسته شورای اسلامی شهر گرگان و شهرداری را از دیگر شهر های استان گلستان متمایز کند.

 

امروز نیز به پاس تلاش یک ساله اصحاب قلم و رسانه در شورای اسلامی شهر گرگان از فعالان فضای مجازی و اصحاب رسانه تقدیر شد.

 

در این مراسم «سید محمد مرتضوی»، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: همکاری خوبی در طول سه سال گذشته شکل گرفت و حتما نواقصی در مدیریت شهری و شورای شهر وجود داشته است و شاید در انتقال برخی از اخبار از جمله در جزئیات طرح ها نارسایی وجود داشت و به همین علت گاهی اوقات نتوانستیم خروجی بهتر و مناسبت تری را دریافت کنیم.

 

مرتضوی بیان کرد: در چند ماه گذشته شهربازی، بازار موزه هفت شهر و غیره آغاز شد و بخشی از پروژه ها در حوزه فرهنگی نیز آغاز شده است و بخشی دیگر  در طول یک سال آینده کلنگ زنی خواهد شد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان یادآور شد: در حوزه بافت تاریخی اقدامات خوبی صورت گرفته است و باید به نقطه ای فراتر و وسیع تر از آن چیزی که امروز در آنجا قرار داریم دست پیدا کنیم.

 

مرتضوی بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود که به حوزه های مختلف تخصصی تر وارد شویم و اطلاع رسانی نیز به صورت گسترده تر اتفاق بیفتد.

 

وی ابراز داشت: با وجود آنکه بودجه شهرداری نسبت به سال گذشته دو برابر شده و 350 میلیارد تومان بودجه عمرانی و 250 میلیارد تومان بودجه جاری است اما با دو برابر شدن بودجه شهرداری نیز توان اجرای برنامه های ما در سال جاری 60 درصد سال گذشته است.

 

*لزوم تربیت خبرنگاران تخصصی در مسائل شهری

«مهران کاظم نژاد»،  دیگر عضو شورای شهر گرگان نیز در این جلسه گفت: در مسائل شهری باید در راستای تربیت آموزش تخصصی خبرنگاران اقدام شود و با این اقدام اطلاع رسانی دقیق تری خواهیم داشت.

 

وی از خبرنگاران خواست در اجرای برخی از پروژه های شهری پل ارتباطی شورای شهر و شهرداری با نمایندگان مجلس باشند و افزود: در حالی که برخی از پروژه های ما به دستگاه های اجرایی از جمله راه و شهرسازی مرتبط است و برای اجرای آن دولت باید هزینه کند اما برعهده شهرداری افتاده است.

 

عضو شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: نمایندگان مجلس می توانند نسبت به گره گشایی بسیاری از مشکلات اعتباری به مدیریت شهری کمک کنند.

 

*منزلت خبرنگار صرفاً به روز خبرنگار معطوف نشود

«حمیدرضا آقاملایی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این جلسه اظهار کرد: رسالت خبرنگار آگاهی بخشی به جامعه است و منزلت خبرنگار نباید صرفاً به روز خبرنگار معطوف شود، جلسه ای برای گرامیداشت روز خبرنگار در شورا تدارک دیده شده بود که با روز مراسم خبرنگار در استان همزمان شد و این مهم باعث تاخیر در برگزاری مراسم باشد.

 

وی ادامه داد: در یک سال گذشته همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا شهرداری گرگان در آرامش در راه خدمت به مردم گام بردارد و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان بر خلاف سنوات گذشته تلاش کردند که مشکلات را در درون  شورا حل کنند.

 

عضو شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: امروز اصحاب رسانه در شرایط سخت و بحرانی اطلاع رسانی می کنند که این اقدام یک ارزش به شمار می رود.

 

آقاملایی یادآور شد: اصحاب رسانه برای برجسته سازی ارزش ها در جامعه پرتلاش بودند و توقع ما این است که ارتباط بهتر و بیشتری با اصحاب رسانه داشته باشیم.

 

«فائزه عبدالهی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این جلسه گفت: اصحاب رسانه در راستای توسعه شهر گرگان با قلم خود همراهی می کنند، چهار دوره عضو شورای اسلامی شهر گرگان بودم و همراهی اصحاب رسانه را در طول این سال ها شاهد بودیم.

 

وی ادامه داد: در دو سال اخیر رویکردها متفاوت شده است و بیشتر ارتباط و همکاری اصحاب رسانه با روابط عمومی شهرداری ها بوده و در دریافت اطلاعات مرجع را شهرداری می دانند این در حالی است که رسانه ها مطالبات شهر را باید از نمایندگان مردم شهر دریافت کنند.

 

عضو شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: باید رویکردها به سمت و سویی برود که مرجع اطلاع رسانی مشکلات و دغدغه های شهر اعضای شورای شهر باشند و نگاه ما به عنوان پارلمان شهر خدمات رسانی نیست و تقویت ارتباطات بین دستگاهی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی می تواند به توسعه شهر کمک کند.

 

عبداللهی متذکر شد: تک تک خبرنگاران در حوزه اطلاع رسانی فداکاری و ایثار می کنند و می دانند چه مواردی را در حوزه اطلاع رسانی بپردازند اما نیاز است که تخصصی به موضوعات پرداخته شود.

 

وی با بیان اینکه باید فضا را برای نقد اصحاب رسانه باز کرد، افزود: نقد اصحاب رسانه باید منصفانه باشد و در نقد باید نظر مسئول یا دستگاه مربوطه نیز لحاظ شود.

 

*نقد اصحاب رسانه باید منصفانه باشد

«سعید رحیمی»، سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان نیز گفت: آزادی بیان در مطبوعات در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و نباید به صورتی باشد که به حقوق دیگران تجاوز شود.

 

وی ادامه داد: باید حرمت و حیثیت افراد را به رسمیت بشناسیم و نقد باید منصفانه باشد و پشت آن یک پیشنهاد سازنده نیز وجود داشته باشد.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه اگر نقد منصفانه نباشد و پیشنهاد سازنده برای آن وجود نداشته باشد آن نقد سازنده نخواهد بود، گفت: با تمامی رسانه ها برای اطلاع رسانی اعلام آمادگی می کنم، آگاهی بخشی به جامعه موضوع مهمی است.

 

رحیمی ابراز داشت: پارلمان شهری به صورت شفاف به سمع و نظر مردم رسانده شود و صاحبان این شورا مردم هستند و در مدت سه سالی که در شورای اسلامی حضور دارم دولت برای هزینه های عمرانی و فرهنگی کمترین کمکی به شهرداری ها انجام نداده است.

 

*خبرنگار مانع ایجاد حیاط خلوت برای برخی از مدیران می شود

«ناصر گرزین»، نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این جلسه گفت: قلم نه در حصار زمان می ماند و نه در حصار مکان، چرا که از جنس اندیشه و شور است، اصحاب رسانه مستند قلم می زنند خبرنگار خوب باید علم و تجربه و جسارت داشته باشد و در کنار این موضوعات صحت و دقت را چاشنی کار خود کند.

 

وی ادامه داد: خبرنگاری سمبل وظیفه شناسی و سمبل آگاهی بخشی است و پل ارتباطی است که بین ادارت و سازمان ها و شهروندان اتفاق می افتد، خبرنگاری صدای شهروندان و آیینه و ساختمان شیشه ای است که شفافیت را ایجاد می کند و خبرنگاران بازوی قوی و محکم برای مدیران در بخش های مختلف هستند و کمک می کنند که از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود، در واقع اگر خبرنگاران نباشد حیاط خلوت برای برخی از مدیران اتفاق می افتد و شاید مردم نیز از اقدامات مسئولان آگاه نشوند و این خبرنگار است که از انحرافات و هدر رفت بیت المال جلوگیری می کنند.

 

گرزین خبرنگار را نماد دیپلماسی روابط شهری و اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: خبرنگاران کسانی هستند که تخصص در امور دارند و از دریچه و نگاه دیگری به موضوعات شهری نگاه می کنند و به ما این فرصت را می دهند که تصمیم درستی را بگیریم.

 

«عبدالرضا دادبود»، شهردار گرگان نیز در این نشست گفت: قطعاً در فضای نقد و رسانه و فضای گفتگو از نظر رسانه ها استفاده می کنیم و تلاش خواهیم کرد که از این ظرفیت بهره مند شویم.

 

وی با بیان اینکه گاهی اوقات ما نتوانستیم ابعاد کامل یک موضوع یا پروژه را بیان کنیم، ادامه داد: گاهی اوقات رسانه ها در موضوعات مختلف شهری نقدهایی را بیان می کنند که ما نیز از آن انتقادات استفاده می کنیم.

 

شهردار گرگان متذکر شد: گرگان از نظر رسانه ای شهری پویا است و جوانان دست به قلم و خوب که انتقاد و چالش ایجاد می کنند حضور دارند و این پویایی جامعه باعث می شود راه توسعه و پیشرفت نیز باز شود.

 

دادبود با بیان اینکه در تلاش هستیم که فردای بهتری را برای گرگان رقم بزنیم و این فردای بهتر به زحمات گذشته و تلاش آیندگان نیز بستگی دارد، افزود: مهمترین اتفاقی که می افتد شهربازی است که خدای بزرگ را شاکر هستم که درب های زیادی به روی ما باز شد و در تهیه برخی از ابزار شهربازی که وارداتی است به دلیل تحریم ها و افزایش قیمت ها با مشکل مواجه شدیم اما باب رحمت الهی باز شده و یک شرکت دانش بنیان اعلام آمادگی کرده که این سورتمه شهربازی را با قیمت پایین تر و براساس استانداردهای موجود در داخل کور تولید کند.

 

وی تأکید کرد: محدودیت های زیادی برای شهرهای بزرگ وجود دارد و تمام تلاش ما این است که بتوانیم خدمات خوبی را به مردم ارائه کنیم.

 

کد خبر 965259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha