نذر برنج «قبولی» صفر دایی و باباقلی

همزمان با هفتم ماه محرم، خانواده صفر دایی و باباقلی نذر برنج «قبولی» بین عزاداران حسینی توزیع می کنند.

خبرگزاری شبستان- گرگان، ربابه کابلی؛ همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا و یارانش، مردم شهر و روستای استان گلستان مراسماتی را برگزار می کنند و در این مراسمات به نیت برآورده شدن حاجات نذری می دهند.

 

 

در این بین خانواده صفر دایی و باباقلی رایج از اهالی خوب روستای کفشگیری و از خیرین به نام روستا همزمان با هفتم ماه محرم، نذر برنج قبولی را بین عزاداران حسینی توزیع می کنند.

 

این اقدام خانواده رایج بیش از نیم قرن و نزدیک به ۷۰ سال سابقه دارد و هر ساله در روز هفتم محرم روز ابوالفضل العباس (علیه السلام) صورت می گیرد.

 

در این روز، خانواده رایج در رسمی دیرینه برنج مخصوصی را پخته و بین عاشقان امام حسین (علیه السلام) و حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) توزیع می کنند.

 

 

داستان این نذر بر این قرار است که خانواده رایج در 70 سال قبل، برای حفر چاه آب در زمین کشاورزی چندین بار چاه حفاری کردند ولی آب چاه بعد از رسیدن به آب فردایش خشک می شد.

 

خانواده رایج برای خشک نشدن چاه و استفاده از آب چاه برای زمین کشاورزی خود به حضرت ابوالفضل(علیه السلام) متوسل شدند و نذر کردند که اگر چاه آب بدهد تا رزق و روزی خانواده را با چاه آب برای کشاورزی تامین کنند هر سال با شالی و برنج همان زمین آبیاری شده، به نیت حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) بین عزاداران برنج نذری توزیع کنند.

 

با نیت خانواده رایج، چاه آب از فردا به آب افتاد؛ حالا خانواده رایج بیش از یک قرن و نزدیک به ۷۰ سال است که این نذر را با اینکه بانی های آن فوت کردند ادامه می دهند.

 

 

در حال حاضر نیز بازماندگان نیز هر موقع نیت می کنند که نذر برنج را ادا نکنند ولی همان شب خواب می بینند که باید نذری ادامه پیدا کند.

 

گفتنی است، نذر آب خانواده رایج پختن و توزیع کشمش پلو در این روز بود؛ این خانواده چند سال پیش تصمیم گرفتند بجای کشمش پلو زرشک پلو درست کنند که یک سیدی خواب دید که در خواب گفتند همان نذری کشمش پلو قبول است که از آن پس به برنج قبولی معروف شد.

 

 

تمام مردم روستا از هر جایی خودشان را برای هفتم محرم به خانه صفر دایی و بابا قلی می رسانند تا تبرکی برنج قبولی را ببرند.

 

آنها هر ساله نزدیک به ۱۰۰کیلوگرم برنج پخت می کنند که امسال بخاطر شرایط کرونا این خانواده نذر برنج را ادا کردند و برنج نذری را بیرون از خانه بین مردم توزیع می کنند.

 

 

خانواده رایج معتقدند تا زمانی که این چاه آب فعالیت دارد، این نذر نیز ادا خواهد شد.

 

 

کد خبر 965409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha