سیل و آزمون تابستانه مسئولان

تگرگ و بارندگی ۱۵ دقیقه ای چهارم شهریورماه برخی روستاهای بخش مرکزی بیرجند مانندکوچ، اکبرآباد و... را با مشکل مواجه کرد و این باران رگباری از مزارع و باغات این روستاها تلی از گل و لای برجای گذاشت و مسئولان را در آزمون خدمت رسانی قرار داد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: سیل یک پدیده طبیعی است که در هنگام بروز، مانند هر بلای طبیعی دیگری، آثار تخریبی غیرقابل اجتنابی به همراه دارد و بر اساس جغرافیای هر منطقه اثرات سوء ناشی از وقوع سیل موجب خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری می شود.

 

تگرگ و بارندگی 15 دقیقه ای در چهارم شهریور ماه امسال اهالی برخی روستاهای بخش مرکزی بیرجند مانند کوچ، حسن آباد، اکبرآباد و... را با مشکل جدی مواجه کرد و این باران رگباری و آب های گل آلود از مزارع و باغات این روستاها تنها تلی از گل و لای برجای گذاشت و زمینه ای برای آزمون خدمت رسانی مسئولان فراهم کرد. 

 

بارش باران و تگرگ در خراسان جنوبی نه تنها باعث از بین رفتن برخی منازل و باغات تعدادی روستا شد بلکه به زیرساخت های روستا اعم از برق، گاز و مخابرات نیز خسارت وارد کرد تا جایی که امروز با گذشت 6 روز از آن ماجرا هنوز تلفن برخی از روستاها وصل نشده است.

 

 

بنا به گفته شاهدان عینی اداره برق در ساعات اولیه ورود کرده و مشکل برق اهالی را برطرف کرده و شرکت گاز هم با ورود خود مشکل گاز برخی روستاها را حل کرد و تغییر شبکه روستای اکبر آباد با توجه به قرار داشتن در بستر رودخانه، در حال اجرا و در دستور کار قرار دارد.

 

به گفته اهالی روستا مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی و برخی مسئولان و گروه های جهادی و ... در ساعات اولیه در بین اهالی حضور یافته و قول هایی اعم از احداث بند خاکی و طرح های آبخیزداری، ایجاد کانال آبی برای هدایت سیلاب ها، بازسازی منازل تخریب شده و ... را داده اند و هلال احمر نیز با توزیع سیلندر گاز بین اهالی، مشکل قطعی گاز را به صورت مقطعی حل کرده است.

 

مفقودی ۱۰ خودرو 

یکی از اهالی روستای کوچ با اشاره به شدت بارش تگرگ و باران و بالا آمدن آب تا ارتفاع 3 تا 4 متر به خبرنگار شبستان گفت: این بارندگی 20 دقیقه ای بی سابقه بوده تا جایی که  بروز سیلاب علاوه بر تخریب مزارع و ... حدود 10 خودرو اعم از بیل مکانیکی، پراید، وانت بار و ... را با خود برد که بعد از چند روز موفق به پیدا کردن لاشه خودروها شدیم.

 

 

«کوچی» میزان خسارت وارده به منزل و اراضی زراعی خود را بیش از 100 میلیون تومان اعلام می کند و می افزاید: در این روستا چند منزل دچار آسیب جدی شده تا جایی که کنتورهای آب، برق و گاز را آب با خود همراه کرده و به اذعان برخی اهالی روستاهای اطراف این کنتورها در دیگر روستاها دیده شده و وسایل زندگی اعم از یخچال، فرش و... هم در برخی منازل با ورود آب و گل و لای 100 درصد تخریب و از بین رفته است.

 

کاهش یک دهمی آب قنات کوچ

دهیار روستای کوچ میزان خسارت وارده به این روستای بخش مرکزی بیرجند را بیش از چهار تا پنج میلیارد تومان اعلام می کند و ادامه می‌دهد: این خسارت 70 تا 80 درصدی در بحث زیرساخت ها، تخریب مزارع و باغات، منازل و ... اتفاق افتاده است.

 

«محمد کوچی» با اشاره به کاهش جدی آب قنات این روستا خاطرنشان می کند: امسال قنات این روستا نسبت به سنوات گذشته آبدهی بیشتری داشت که با وقوع سیل اخیر میزان آبدهی قنات علاوه برکاهش یک دهمی، گل آلود است و نیاز به لای روبی دارد.

 

 

وی با اشاره به شکسته شدن سد بالای قنات روستا، می گوید: بنا به اذعان کارشناسان میزان خسارت در این روستا بیشتر است چرا که با شکسته شدن سد بالای قنات، شدت سیل بیشتر بوده است تا جایی که برخی از تانکرهای آب اهالی را حدود هفت کیلومتر جابه جا کرده است.

 

دهیار روستای کوچ به استخر پرورش ماهی در پشت قنات این روستا اشاره می کند و می گوید: متاسفانه بروز سیل با وارد کردن بیش از 400 میلیون تومان خسارت، این استخر پرورش ماهی را به طور 100 درصد تخریب کرده است تا جایی که نه تنها ماهی های استخر به اذعان اهالی روستای نوفرست در این منطقه دیده شده است بلکه درب برخی باغات، و ... نیز پس از طی کردن 6 تا 7 کیلومتر مسافت در روستاهای مجاور مشاهده شده است.

 

خسارت 70 درصدی به روستای اکبرآباد

یکی از اهالی روستای اکبرآباد هم با بیان این که حدود 70 درصد به اراضی و باغاتش خسارت وارد شده است، می گوید: بیشتر باغات و اراضی کشاورزی این روستا به خصوص اراضی در حاشیه رودخانه به طور کامل تخریب شده است.

 

«اکبر آبادی» با اشاره به بارش تگرگ به اندازه خرما به اذعان برخی اهالی، تاکید می کند: در این روستا درختان گردو با قدمت های چند ده ساله و بیشتر وجود دارد که این سیل و تگرگ ها باعث سوراخ شدن گردوها و جمع آوری سنگ و لاخ پای درختان به اندازه یک و نیم تا 2 متر شده است و نمی توان میزان خسارت وارده به درختان گردو را برآورد کرد.

 

به گفته وی 80 تا 90 درصد محصول گردو از آسیب های جدی تگرگ مصون نمانده و مشخص نیست محصول امسال قابل استفاده و عرضه باشد. درختان زرشک نیز به طور کامل زیر باز گل و لای و سنگ و لاخ رفته و ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

 

 

اکبرآبادی با بیان این که 100 درصد نهال های زرشکش از بین رفته است، تاکید می کند: با بارش باران و تگرگ، آب در برخی مناطق تا ارتفاع  چهار تا چهار و نیم متر بالا آمده و حدود سه متر هم موج داشته تا جایی که درختان با ارتفاع هفت تا هشت متری را  هم آب در برگرفته است.

 

به گفته «بهدانی» یکی دیگر از اهالی این روستا اگر این بارندگی در پایان هفته رخ می داد آسیب های جدی مالی و جانی فراوانی به همراه داشت چرا که با توجه به کوهستانی بودن منطقه، اهالی برای پارک خودروهایشان مجبور به استفاده از بستر رودخانه می شدند که خود مشکلات جبران ناپذیری به همراه داشت.

 

خسارت یک میلیارد تومانی سیل به روستای اکبرآباد

دهیار روستای اکبرآباد هم با اشاره به وقوع باران و سیل در 4 شهریور ماه امسال در ساعت سه و نیم عصر، میزان خسارت به زیرساخت ها، مزارع، منازل و... در این روستا را بیش از یک میلیارد تومان براورد می کند و می گوید: متاسفانه با توجه به قطع گاز و نبود زیرساخت لازم برای پخت و پز، در ایام وقوع سیل توسط 6 نفر از خیران روستا به عنوان وقفیات، غذا در مرکز استان طبخ و بین اهالی توزیع شد.

 

«اعبدالحسین بهدانی پور» ضمن تقدیر از حضور برخی مسئولان در این روستا، خواستار پیگیری مشکلات می شود و می گوید: مسئولان مردم را فراموش نکنند و مشکلات آن ها اعم از رفع آسیب به منازل، احداث زیرساخت ها وصل گاز و ... را در اولویت کاری قرار دهند.

 

 

وی وجود سد خاکی پایین روستا را در کاهش آسیب جدی به این روستا و روستاهای پایین دست مهم می داند و با توجه به کوهستانی بودن منطقته و از بین رفتن پوشش گیاهی، خواستار تحقق مساعدت مسئولان مبنی بر اجرای طرح های آبخیزداری و احداث بندهای خاکی برای جلوگیری از جاری شدن سیل با توجه به قرار داشتن در آستانه فصل زمستان می شود.

 

بهدانی پور همچنین خواستار نصب دکل های مخابراتی و همراه برای آنتن دهی تلفن همراه در این منطقه شد.

 

خسارت سیل به ۹۳ روستای خراسان جنوبی

در ادامه مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به بارش باران و وقوع سیل بی سابقه در شهریور ماه و بازدید از مناطق سیل زده بیرجند، سربیشه، خوسف، ابراز امیدواری می کند: با توجه به میزان بارندگی ها و حجم بالای خسارت میزان تلفات جانی پس از وقوع سیل صفر بوده است.

 

«ابوالحسن میرجلیلی» با توجه به متأثر شدن 93 روستا از وقوع سیل می گوید: شبکه های آب، برق و گاز آسیب دیده به سرعت وارد مدار شد و مشکل آبگرفتگی 29 روستا هم با مساعدت نیروهای امدادی مرتفع شد.

 

 

وی در خصوص تخریب و آسیب جدی به برخی واحدهای مسکونی می گوید: در حال برآورد میزان خسارت هستیم و پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض توسط بنیاد مسکن پیش بینی شده است و در حال حاضر 23 اکیپ برآورد خسارت در حال پیگیری هستند.

 

میرجلیلی از اقدامات انجام شده به بازگشایی 8 قنات آب شرب مردم، 12 منبع آبی و ... اشاره می کند و می افزاید: با وقوع سیل مسئولان مربوطه ورود کردند و در حال حاضر کار بر زمین مانده ای وجود ندارد؛ بررسی مشکلات فاز بندی شده و در حال پیگیری و حل آن ها هستیم.

 

وی به این مهم که امسال 86 هزار واحد مسکونی روستایی برای اولین بار در خراسان جنوبی در برابر حوادث بیمه شدند، اشاره دارد و تاکید می کند: روستاییان خراسان جنوبی نسبت به استان های همجوار مانند کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و ... در صورت دیدن خسارت ناشی از حوادث، مبلغی جهت جبران خسارت دریافت می کنند و این حق مردم است که پیگیر مطالبات خود باشند.

 

خسارت ۱۰۰۰ میلیارد ریالی سیل به روستاهای بخش مرکزی بیرجند

«علی ناصری» فرماندار بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به بارندگی های سیل آسای باران و تگرگ در ۷۲ ساعت گذشته، گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، بیش از ۴۰ روستای بخش مرکزی شهرستان بیرجند بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

 

 

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ قنات آسیب‌های جدی دیدند، افزود: همچنین خسارات قابل توجهی به راهها، پل و ابنیه فنی راه‌های روستایی، خطوط انتقال آب، برق و گاز و منازل روستاییان وارد شده که امدادرسانی از ساعات اولیه سیل آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

 

ناصری با تاکید بر اینکه خوشبختانه در این سیل، فوتی نداشته ایم، عنوان کرد: اما حداقل بیش از ۲۰ دستگاه خودرو به صورت ۱۰۰ درصدی خسارت دیده اند و مزارع و باغات کشاورزان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده که کارشناسان جهادکشاورزی برآوردهای کارشناسی برای تخمین خسارات وارده به کشاورزان را آغاز کرده اند.

 

 وی بیان کرد: برآوردهای اولیه حاکی از خسارات حداقل ۱۰۰۰ میلیارد ریالی به روستاها بخش مرکزی بیرجند بر اثر باران سیل آسای چند روز گذشته است.

 

 

 

کد خبر 966583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha