۲۳۴ میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان جنوبی صادر شد

خاشی گفت: صادرات قطعی از بازارچه ماهیرود در پنج ماهه نخست امسال از نظر ارزش ۲۳۴ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۵۷۷ دلار بوده است.

«محمدعلی خاشی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در  پنج ماهه سال جاری از نظر ارزشی ۲۳۴ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۵۷۷ دلار و از نظر وزنی بیش از یک میلیون و ۳۳۳ هزار تن بوده است، گفت: مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۰۱ درصد و از لحاظ وزن ۵۰ درصد افزایش داشته است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود از ابتدای امسال یک هزار و ۹۵۸ فقره اظهارنامه به ارزش ۴۴ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۳۲۱ دلار به وزن ۶۰۵ هزار و ۲۱۰ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد از نظر ارزش ۱۶ درصد و از نظر وزن ۲۴ درصد افزایش نشان می­ دهد.

 

وی ادامه داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک های مستعمل رنگ بر، روغن سوخت تقطیری، کاشی و سرامیک، نخود آبگوشتی، گازوئیل، هیدروکربن سبک، نمک و تخم مرغ خوراکی بوده است که از کشور افغانستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و تایوان صادر شده است.

 

خاشی با اشاره به صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) تصریح کرد: ۶ هزار و ۷۲۱ فقره پروانه به ارزش ۱۸۹میلیون و ۹۱۴هزار و ۲۵۶ دلار به وزن بیش از ۷۲۸ هزار و ۲۷۰ تن صادر شده است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۶۵ درصد، از نظر ارزش ۱۴۲ درصد و وزن ۸۱ درصد افزایش یافته است.

 

به گفته وی عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶شامل شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور، ایزوگام و سایر بوده است.

 

کاهش ۹۹ درصدی واردات

خاشی در ارتباط با واردات قطعی در گمرکات استان بیان کرد: از ابتدای امسال هشت فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۱۶۴ هزار و ۹۲۹ دلار به وزن ۲۱۵ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۵۰ درصد، از نظر ارزش ۹۹ درصد و وزن ۷۵ درصد کاهش یافته است.

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه عمده اقلام وارداتی به استان را بذر یونجه، گوسفند، شاهدانه بو داده، لوازم یدکی، زغال سنگ شسته نشده و ماسک تشکیل می دهد، افزود: این اقلام از کشورهای همسایه وارد شده است.

 

وی ادامه داد: در بخش امانات پستی نیز از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش  یک هزار و ۴۳۸ دلار به وزن ۱۲۴ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۷۳ درصد، از لحاظ ارزش ۱۱ درصد و وزن ۳۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

خاشی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی شامل خشکبار، لوازم بهداشتی، کفش و گوشی همراه است.

 

 وی با اشاره به اینکه همچنین از ابتدای امسال تعداد هفت فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲ هزار و ۱۷۵ دلار به وزن ۴۲ کیلوگرم تشکیل شده است، عنوان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظرتعداد اظهارنامه ۱۷ درصد و از نظر ارزش ۶۷ درصد افزایش را نشان می دهد که کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی مجارستان، انگلستان، کاندا، آلمان،سنگاپور و سایر بوده است.

 

 ۲۴۹۵ دستگاه کامیون کالای ترانزیتی از مرز خراسان‌ جنوبی خارج کردند

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری به یک هزار و ۵۴ مسافر ورودی و یک هزار و ۳۸۹ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۸۸ درصد و خروجی ۸۱ درصد کاهش داشته است.

 

خاشی افزود: در پنج ماهه امسال ۲ هزار و ۴۹۵ دستگاه کامیون به وزن ۶۸ هزار و ۹۸۸ تن شامل فوفل، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور از کشور اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

 

 

 

 

کد خبر 966778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha