بودجه و تخصیص اعتبار تنها راه برون‌رفت آبادان از مشکلات

محفوظی بودجه و تخصیص اعتبار را تنها راه برون‌رفت آبادان از مشکلات دانست و گفت: مردم آبادان از شعار خسته شده‌اند و اکنون زمان عمل و اقدام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید مجتبی محفوظی» امروز (سه‌شنبه 11 شهریور) در نشست با روسای کمیسیون‌های انرژی و عمران مجلس شورای اسلامی که در سالن جلسات فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد اظهار کرد: امروز رئیس مجلس و هیات همراه بازدیدی از آبادان داشتند و برخی از مشکلات شهرستان را به وضوح مشاهده کردند.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تنها راه برون‌رفت آبادان از مشکلات را بودجه و اعتبار دانست و افزود: مردم از شعار خسته شده‌اند، اکنون نیاز به عمل و اقدام است و از آنجا که مجلس یازدهم یک مجلس انقلابی و به فرموده مقام معظم و معزز رهبری مجلس امید و انتظار است باید به این موضوع بپردازد.

 

وی با اشاره به مشکلات دژ و خاکریز آبادان و خرمشهر عنوان کرد: خاکریز و دژی در این منطقه به درازای اروند رود به طول ۱۱۰ کیلومتر از خرمشهر تا پایان اروندکنار وجود دارد که اکنون این دژ خاکی نفس آبادان و خرمشهر و مینوشهر را گرفته، انتظار داریم کمک کنید تا زانوی این دژ از روی گردن مردم این دو شهرستان برداشته شود.

 

محفوظی اضافه کرد: کدام نقطه آبادان پس از گذشت ۳۲ سال از جنگ تحمیلی امنیتی است؟ ما در این منطقه دفاع مقدس را داشتیم، مردم ما ولایتمدارترین هستند، آبادان با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از چهار هزار حسینیه دارد، این در صورتی است که تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر، سه هزار و ۷۰۰ حسینیه دارد، امروز آبادان امن‌ترین شهر کشور به شمار می‌آید، تنها شهرهایی که عراقی‌ها بدون روادید وارد آنها می‌شوند آبادان و خرمشهر است اگر ناامن بودند که اتباع عراقی بدون ویزا وارد این منطقه نمی‌شدند.

 

وی ادامه داد: اگر این دژ خاکی را برای حفظ امنیت از مرز عراق زدیم، اکنون که عراقی‌ها بدون روادید پشت این دژ قرار دارند، لذا وجود این دژ دیگر هیچگونه معنایی به جز اینکه مردم را از نعمات رودخانه بین‌المللی اروند محروم کرده و این فقط ضرر و زیان است.

 

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی خواستار نجات رودخانه بهمنشیر از مرگ شد و تصریح کرد: رودخانه بهمنشیر یک رودخانه ملی و زیباترین و پرآب‌ترین رودخانه کشور است، اکنون می‌خواهند این رودخانه را به کشتن دهند و این نه تنها خیانت به مردم شهرستان آبادان است بلکه خیانت به کل کشور به شمار می‌رود؛ لایروبی این رودخانه و همچنین انهار زمین‌های کشاورزی مجاور این رودخانه می‌تواند آن را از خطر مرگ حتمی نجات دهد.

 

وی بیان کرد: رودخانه اروندرود نیز که بین المللی است نیاز به لایروبی دارد. در این خصوص پیگیری های بسیار زیادی را انجام دادیم، البته مشکل لایروبی این رودخانه از جانب عراقی‌هاست که امیدواریم در این زمینه با مذاکرات صورت گرفته با طرف عراقی نتایج خوبی را به دست آوریم.

 

محفوظی بر لزوم لایروبی انهار کشاورزی روستاها به‌وِیژه انهار شهر اروند کنار تاکید کرد و اذعان داشت: سایر انهار در چوئبده، شلاحی و بخش مرکزی فقط برای آبیاری است منتهی انهار اروندکنار علاوه بر آبیاری نخیلات برای صنعت صیادی و تجارت نیز استفاده می‌شود. در گذشته انهار اروند کنار به قدری وسیع بود که لنج‌های صیادی و صفاری و تجاری در آن دور می‌زدند و برمی‌گشتند، لذا ضرورت دارد تا انهار اروندکنار نیز لایروبی شوند.

 

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مشکلات بنادر و گمرکات تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی در شهرستان آبادان بیکاری است چرا که بیکاری، فقر را ایجاد می‌کند و فقر، ناامنی به بار می‌آورد، آبادان قبل از جنگ تحمیلی قطب اشتغال منطقه بود به طوری‌که بیش از 600 هزار نفر جمعیت داشت اما امروز پس از گذشت 40 سال با توجه به اینکه جمعیت کل کشور سه برابر شده جمعیت آبادان به 300 هزار نفر رسیده است؛ اکنون یک میلیون و 800 هزار آبادانی در سراسر کشور زندگی می‌کنند که اگر علت را جویا شویم به دلیل از بین رفتن فرصت‌های شغلی حاضر به بازگشت به آبادان نیستند.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آبادان پتانسیل و ظرفیت ایجاد فرصت‌های شغلی را دارد، یک موضوع را به همراه (جلیل مختار) دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در صنایع پائین دست پتروشیمی پیگیری کردیم و چنانچه نتیجه بگیریم فقط به صورت مستقیم 20 هزار فرصت شغلی نیز ایجاد می‌شود.

 

محفوظی شهرستان آبادان را بهترین نقطه کشور برای احداث صنایع پائین دستی پتروشیمی دانست و گفت: باید برای رفع مشکلات بیکاری در آبادان این طرح حمایت شود چراکه آن یک پروژه ملی است، ما برای ایجاد فرصت‌های شغلی سه گمرک داریم و چنانچه فعال شوند 10 هزار فرصت شغلی مستقیم به‌وجود می‌آید و این مسئله نیازی به هیچ سرمایه‌ای ندارد و فقط نیازمند مجوز تجارت از جمله بار ملوانی است، متاسفانه عده‌ای تنگ‌نظر هستند و نمی‌دانند اگر این مجوزات را صادر کنند علاوه بر ایجاد فرصت شغلی، امنیت را نیز تامین می‌شود چراکه این‌ها همه شغل‌های پایدار هستند.

 

وی زمین‌های کشاورزی آبادان را حاصلخیزترین زمین‌های کل کشور خواند و ابراز کرد: وقتی حدود پنج میلیون نفر نخل در آبادان و اروند کنار وجود داشت بیانگر حاصلخیزی زمین‌های این منطقه است، جلگه خوزستان حاصلخیزترین زمین‌ها را در کل کشور دارد و گل سرسبد آن آبادان، خرمشهر و شادگان است؛ متأسفانه به دلیل جنگ تحمیلی این تعداد به 2 میلیون نفر نخل تقلیل یافته و همین تعداد هم در خطر تشنگی و مرگ هستند، با احیا نخیلات فرصت‌های شغلی برای 10 الی 20 هزار نفر ایجاد می‌شود. لذا باید در این زمینه همه کمک کنند.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تقویت و حمایت از صنعت را یکی از راه‌های مبارزه با فقر و بیکاری بیان کرد و افزود: سه شهرک صنعتی در آبادان وجود دارد اگر حمایت شوند 10 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کنند.

 

وی صنعت گردشگری و توریسم را صنعت اول جهان دانست و اضافه کرد: آبادان ظرفیت گردشگری بیشتری نسبت به شمال کشور دارد، قبل از جنگ تحمیلی آبادان حرف اول منطقه را می‌زد و در جهان حرف برای گفتن داشت، اگر نقشه‌های قدیمی مربوط به 50 الی 60 سال پیش را مشاهده کنیم به جز نام آبادان و تهران اسم هیچ کدام از شهرها را در نقشه نمی‌بینیم.

 

محفوظی تاکید کرد: اکنون با وجود رودخانه بین‌المللی اروندرود و رودخانه ملی بهمنشیر هیچ ساحل‌سازی صورت نگرفته و چنانچه ایجاد شود آبادان به عنوان قطب گردشگری منطقه معرفی خواهد شد و بالاترین نرخ رفت و آمد گردشگر و توریست و درآمد ملی در آبادان رقم خواهد خورد.

 

وی وجود خط ریلی، هوایی و زمینی را سه ویژگی مهم و خاص این منطقه برشمرد و اظهار داشت: در آبادان دو خور وجود دارد که در آنها انواع و اقسام چیزهای بکری که تاکنون هیچ فردی ندیده وجود دارد، خوری که از دریا به وسط بیایان می‌رسد. آبی که در آن دلفین است، رودخانه بهمنشیر با 60 کیلومتر مسافت 25 کلیومتر آن در محدوده شهری و 35 کیلومتر آن نیز در محدوده خارج از شهری و خلیج فارس قرار دارد، در کف خور آبادان (گوبان و کوورین) در حالت جزر آبشار گلی پدیدار می شود و نادر است، این آبشار در هیچ جای دنیا مشاهده نمی‌شود.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خور گوبان و کوورین آبادان بهترین جایگاه برای دلفین‌ها و پرندگان  و زاد و ولد پنگوئن‌هاست تصریح کرد: گونه‌های بسیاری از پرندگان از قطب شمال و جنوب بیش از 12 هزار کیلومتر به این خورها سفر می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه فرودگاه بین‌المللی آبادان به دلیل موقعیت استراتژیک و فوق‌العاده‌ای که در منطقه دارد می‌تواند خاستگاه بهترین خطوط هوایی بین‌المللی باشد یاد آور شد: فرودگاه آبادان اکنون در حال توسعه است اما نیاز دارد بیشتر توسعه پیدا کند، قبل از جنگ تحمیلی پرواز هوایی از قاره اروپا، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس داشته اما متاسفانه در حال حاضر از وجود چنین پرواز هوایی محروم است.

 

کد خبر 966977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha