منابع تکمیل زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی کاشان تامین می‌شود

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نسبت به تامین منابع لازم برای تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی کاشان قول مساعد داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، خداداد غریب‌پور در دیدار با امام‌جمعه کاشان بیان کرد: سال گذشته فنس‌کشی و دیوارکشی منطقه ویژه اقتصادی کاشان آغاز و کار محقق شد اما قبول داریم که باید منابع بیشتری اختصاص یابد و زیرساخت‌ها فراهم شود. منابع لازم را برای توسعه این منطقه ویژه خواهیم داشت و البته نیازمند همکاری برای تامین آب آن هستیم که بر اساس برآوردها ۱۵۰ لیتر در ثانیه از پساب کاشان قابل استحصال است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد: در ایمیدرو به تعهد خود عمل می‌کنیم و به معنای واقعی کلمه کاری را که می‌توانیم، انجام می‌دهیم تا به توقع بیخود و ناراحتی منجر نشود.

طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی کاشان که باید در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ هکتار اجرا شود، پس از انجام مطالعات اولیه در سال ۸۶، پس از هشت سال در ۱۳۹۴ کلنگ‌زنی شد اما دوباره با وقفه‌ روبه‌رو گشت و در نهایت قرار شد که به صورت مرحله‌ای به اجرا درآید و از این رو عملیات بخش نخست آن، سال گذشته در ۲۵۰ هکتار زمین تخصیصی دوباره از سر گرفته شد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های معدنی و سنگ‌های قیمتی در کشور اشاره کرد و گفت: می‌توانیم با منابع کوچک مالی حجم عظیمی از اشتغال را خلق کنیم و برآورد ما ۵۰۰ هزار شغل در بخش اکتشاف، استخراج و بحث آموزش فرآوری است که البته استان اصفهان در این راستا گام‌های خوبی را برداشته است.

معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت  اضافه کرد: برای تامین مالی بنگاه‌ها و معادن کوچک و متوسط شهرستان نیز از محل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی حمایت می‌کنیم تا آن تعداد معادنی که برای فرآوری  نیازمند کمک مالی هستند، پشیبانی شوند و برای اکتشاف نیز هیچ محدودیتی نداریم.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه محور ایمیدرو در چند سال گذشته، اظهار داشت: پارسال و امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح در مجموعه بزرگ مبارکه تعریف کردیم؛ زیرا اعتقاد ما این است که کشور با سرمایه‌گذاری می‌تواند به تولید بیشتر و اشتغال برسد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تشریح کرد: تحقق منویات رهبر انقلاب منجمله در بحث جهش تولید نیازمند سرمایه‌گذاری است؛ به ویژه در شرایط کنونی بنگاه‌های بزرگ به واسطه حجم عظیمی از فروش و درآمد، مهمترین منابع سرمایه‌گذاری در کشور هستند.

به گفته وی، فولاد مبارکه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ افزایش سرمایه داشت و امسال هم ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه مبارکه در قالب طرح‌های توسعه‌ای انجام خواهد شد.

غریب‌پور بیان کرد: ۲۰ هزار میلیارد طرح توسعه که در مجموع در پنج سال اتفاق می‌افتد، می‌توان تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برایش طرح تعریف کرد؛ چون سال‌های آتی نیز سرمایه اضافه خواهیم کرد، ضمن اینکه از بازار سرمایه و نظام بانکی می‌توان تامین مالی کرد و البته این در کنار سود حاصل از سرمایه‌گذاری است که صرف توسعه می‌شود.

وی نورد ۲ در مبارکه، توسعه فولاد امیرکبیر کاشان، تولید کنسانتره سنگان و فولاد سپید دشت از جمله طرح‌هایی برشمرد که به واسطه این حجم عظیم از منابع مالی محقق خواهد شد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: امروز طرحی ۱۲ میلیون یورویی (۳۸۰ میلیارد تومان) در نتیجه همین افزایش سرمایه مبارکه در کاشان کلنگ ‌زنی می‌شود؛ برنامه ۲ ساله تعریف شده که از زمان اجرا خوب است و برای هزار نفر هم شغل مستقیم و غیرمستقیم ان‌شاء‌الله ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: کاشان شهر رونق یافته‌ با سرمایه‌گذاری‌های خوب و مردمی متدین است و امروز، روز خوبی برای کاشان در حوزه معدن و صنایع معدنی به شمار می‌رود و ما هم تلاش می‌کنیم در این حوزه حرکت و کمک کنیم تا اتفاق‌های خوبی بیافتد.

شهرستان ۳۶۸ هزار نفری کاشان با نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و معدنی، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است./

کد خبر 967241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha