سیل ۳۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی خسارت زد

میرجلیلی از خسارت بیش از ۳۰ میلیارد تومانی سیلاب اخیر خراسان جنوبی به زیرساخت های استان طبق برآوردهای اولیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سید ابوالحسن میرجلیلی» ظهر امروز (۱۲ شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بارندگی‌های هفته گذشته در استان اظهار کرد: به دنبال این بارندگی‌های رگباری در شهریورماه به پنج شهرستان بیرجند، خوسف، سربیشه، قاینات و نهبندان خسارت وارد شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه وقوع بارندگی های رگباری در این زمان از فصل تابستان طی حدود ۳۵ سال گذشته بی سابقه بوده است، گفت: بر اثر این بارندگی‌های رگباری در برخی نقاط استان ۴۵ تا ۵۰ میلیمتر بارندگی گزارش شد.

 

وی با اشاره به اینکه در بارندگی هفته گذشته ۹۷ روستای خراسان‌ جنوبی گرفتار سیلاب شدند، افزود: بیشترین میزان خسارت‌ها در بخش‌های مختلف مربوط به شهرستان بیرجند، خوسف و سربیشه بوده است.

 

میرجلیلی ادامه داد: بلافاصله بعد از بارندگی‌ها، عملیات امداد و نجات با موفقیت و بدون تلفات جانی در سطح استان انجام شد و با دستور استاندار مبنی بر بسیج تمامی امکانات و تجهیزات برای بازسازی زیرساخت‌های خسارت دیده، خوشبختانه در همان ۲۴ ساعت اولیه تمامی محورهای مواصلاتی استان که در برخی نقاط کاملا مسدوده شده بود، بازگشایی شد. 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: با تلاش‌های انجام شده هم اکنون در تمام 93 روستا شبکه‌های آب، برق و گاز پایدار شده و هیچ مشکلی وجود ندارد البته دو روستا خط لوله انتقال گاز آن در حال جابه جایی است که تا فردا از گاز بهره مند خواهند شد.

 

وی با اشاره به اینکه در بارندگی‌های هفته گذشته، یک هزار و ۴۰۶ نفر گرفتار سیلاب در استان با تلاش تیم‌های امدادی و عملیاتی امدادرسانی شدند و ۲۸ نفر از مرگ حتمی نجات یافتند، افزود: با تلاش دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هشت رشته قنات و ۱۲ منبع آبی روستاییان که آب شرب مردم روستا را تامین می‌کند، بازگشایی شدند.

 

میرجلیلی گفت: تاکنون از ۱۰۳ رشته قناتی که در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دیدند تعداد ۲۲ رشته قنات و ۱۵ منبع آبی روستاییان بازگشایی شده است و احیای مابقی آنها در دستور کار ستاد مدیریت بحران قرار دارد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از آبگرفتگی و خسارت به ۴۶ واحد مسكونی در این استان بر اثر سیلاب هفته گذشته خبر داد و گفت: برخی از این واحدهای مسکونی دچار تخریب ۱۰ تا ۷۰ درصدی شد اند اما اکیپ‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای در روستاها مستقر شدند تا برای اولین بار در تاریخ خراسان جنوبی علاوه بر تسهیلات و کمک بلاعوض که بنیاد مسکن می‌دهد، با تدبیر استاندار در بیمه کردن ۸۶ هزار واحد مسکونی روستایی، شرکت‌های بیمه‌ای جبران خسارت واحدهای مسکونی را انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ اکیپ برآورد خسارت در مناطق سیل زده مستقر هستند، تصریح کرد: در مجموع سیلاب اخیر در خراسان‌جنوبی طبق برآوردهای اولیه بیش از ۳۰ میلیارد تومان به زیرساخت های این استان خسارت وارد کرده است.

 

میرجلیلی خاطر نشان کرد: از معدود استان هایی هستیم كه با این حجم بارندگی (۵۰ میلیمتر در برخی مناطق) هیچ گونه تلفات جانی و مصدومیت نداشتیم.

کد خبر 967370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha