جزییات تجارت خارجی ایران در ۵ ماهه ۹۹ / سایت‌های قمار در فضای مجازی تعطیل می‌شوند

جزییات عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام بانک صادارت، سایت‌های قمار در فضای مجازی تعطیل می‌شوند، جزییات تجارت خارجی ایران در ۵ ماهه ۹۹، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۹۱ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۲ شهریور ماه شبستان به شرح زیر است:

جزییات عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام بانک صادارت

اطلاعات منتشر شده از سوی بورس تهران نشان می دهد که شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام شرکت بانک صادرات «وبصادر» با هدف حمایت از سهام مذکور منتشر کند.

 

سایت‌های قمار در فضای مجازی تعطیل می‌شوند

«محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک گفت وگوی مجازی از کاربران اینستاگرام خود که امروز نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر هستند، به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

کاربران درباره تبلیغات در فضای مجازی و این که چه کسی متولی آن است پرسیدند. وزیر ارتباطات گفت: مقوله تبلیغات چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی زیر نظر وزارت ارشاد است.

وی درباره تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی و بت نیز افزود: قمار اقتصاد ناسالمی است و از دید شرعی حرام است. عده ای را فربه و بسیاری را بیچاره می کند. تبلیغ قمار هم حتما اشکال دارد و باید تعطیل شود.

کم‌فروشی سازمان‌یافته گزارش نشده است

اینترنت همیشه بستر اصلی گلایه‌های کاربران فضای مجازی از وزیر ارتباطات و معاونان او است. آذری جهرمی درباره کم فروشی اینترنت از سوی اپراتورها گفت: اگر آنطور که می‌گویید سرویس ۱۶مگابیتی بخرید و کمتر از آن تحویل شما بدهند، یعنی کم فروشی کرده‌اند،  شکایت خودتان را در ۱۹۵ ثبت کنید تا همکارانم آن را پیگیری کنند.

او با تاکید بر این‌که گزارشی درباره کم فروشی اپراتورها دریافت نکرده‌اند، افزود: مدتی قبل تخلفاتی رخ داد که رفع شد. اما انصافا به تازگی به کم‌فروشی سازماندهی شده در این دو اپراتور نرسیده‌ایم. اگر شواهدی دارید به ما در ۱۹۵ منعکس کنید.

وی افزود: استفاده از اینترنت زیاد شده است و به همین دلیل بسته‌های شما بیش از زمان مشابه در گذشته به پایان می‌رسد. پیشنهادم این است که شب‌ها که در منزل هستید از اینترنت خانگی استفاده کنید تا هزینه‌ها متعادل‌تر شود.

 

جزییات تجارت خارجی ایران در ۵ ماهه ۹۹

آمارهای منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که تجارت کالایی ایران با سایر کشورها در ۵ ماهه نخست سال حدود ۲۴.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به ارزش ۳۵.۶ میلیارد دلاری تجارت ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ حدود ۳۱ درصد کاهش داشته است. در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰.۹ میلیارد دلار کالای بدون نفت خام از ایران به سایر کشورها صادر شده و در مقابل حدود ۱۳.۷ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده است.

مقاصد عمده صادراتی

ارزش صادرات بدون نفت خام و واردات ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با کاهش ۳۹ و ۲۳ درصدی مواجه شده است. در ۵ ماهه نخست ۱۳۹۹، چین با واردات حدود ۳ میلیارد دلاری از ایران، بزرگترین مقصد صادرات کالای بدون نفت خام ایران بوده است، با وجود آنکه واردات کالایی چین از ایران در ۵ ماهه نخست ۱۳۹۹ نسبت به ۵ ماهه نخست ۱۳۹۸ حدود ۳۱ درصد کاهش یافته اما سهم چین در میان مقاصد صادراتی ایران در ۵ ماهه نخست ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و از ۲۵ درصد به ۲۸ درصد رسیده است.

علاوه بر این، کشور ترکیه که با حدود ۵.۲ میلیارد دلار واردات از ایران، مقصد صادراتی ایران در ۵ ماهه ۱۳۹۸ بوده، در ۵ ماهه ۱۳۹۹ با واردات تنها ۵۱۳ میلیون دلار، به جایگاه پنجم رسیده است. ارزش ۸۷۱ میلیون دلاری واردات افغانستان از ایران که در ۵ ماهه ۱۳۹۹ به جایگاه چهارم مقاصد عمده صادراتی ایران رسیده، همچنان از ارزش واردات آن در ۵ ماهه نخست ۱۳۹۸ (۸۹۸ میلیون دلار) کمتر است. امارات متحده عربی نیز با حدود ۶.۱ میلیون دلار واردات از ایران سومین مقصد صادراتی ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ است که ارزش واردات آن حدود ۷ درصد نسبت به ۵ ماهه ۱۳۹۸ کمتر شده است.

 

کنترل تورم با اصلاح ساختار بودجه/ مولدسازی دارایی‌های دولت

محمد خدابخشی با اشاره به تلاش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای اصلاح ساختار بودجه، گفت: مولدسازی دارایی های دولت یکی از منابعی است که می توان در بحث اصلاح ساختار بودجه روی آن حساب کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای اصلاح ساختار بودجه باید میزان دارایی ها و بدهی های دولت به تفکیک مشخص شود، افزود: در برنامه ششم توسعه قاعده گذاری در اینباره صورت گرفته و مقرر شد که دارایی دولت و شرکت های دولتی مجموعا نسبت به GDP باید روی مرز ۴۰ درصد باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر صرفا مولدسازی فروش املاک مازاد تلقی شود خیلی عاقلانه نیست، تصریح کرد: با توجه به تورم و قیمت املاک که سال به سال تغییر می کند به این ترتیب دولت خیلی از این نفع نمی برد، اما اگر فروش املاک مازاد همراه با یک برنامه صورت بگیرد به طور حتم ارزش افزوده ای حاصل خواهد شد.

خدابخشی ادامه داد: دولت باید در جایی سرمایه گذاری کند که جامعه از آن نفع ببرد در این صورت مولدسازی دارایی ها می تواند مفید باشد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یکی از آیتم های مهم در اصلاح ساختار بودجه که در کنار آن باز بازیگری در معافیت های مالیاتی مطرح است جلوگیری از فرارهای مالیاتی است، گفت: در خصوص مقابله با فرارهای مالیاتی ساختار قانونی وجود داشته و زیرساخت ها آماده است، از اینرو و می توانیم برخی از احکام را اجرا کنیم.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۹۱ هزار تومان

امروز (شنبه 22 شهریور) هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 154 هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1940 دلار، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 538 هزار تومان ارزشگذاری شده است. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم 11 میلیون و 251 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 991 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 5 میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 850 هزار تومان ارزشگذاری شده است.

 

امروز (شنبه 22 شهریور) در بازار آزاد ارز دلار 22 هزار و 800 تومان، یورو 27 هزار تومان، پوند 32 هزار و 855 تومان، درهم امارات 6915 تومان، یوان چین 3727 تومان و لیر ترکیه 3420 تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (۲۱ شهریور  ۹۹)  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با قیمت ۱۲ میلیون  تومان، نیم سکه ۵ میلیون و۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه۳ میلیون  و ۴۰۰ هزار  تومان و سکه گرمی یک میلیون و  ۸۵۰هزار  تومان داد و ستد شد. همچنین قیمت هر اونس طلا در  بازار‌های جهانی   به  یک  هزار و ۹۴۱ دلار  رسید  و هر گرم طلای ۱۸  عیار  به  مبلغ   یک میلیون و ۱۵۴ هزار  تومان معامله می‌شد. همچنین ( ۲۱ شهریور  ۹۹) هر دلار آمریکا به مبلغ  ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان و هر اسکناس یورو به قیمت ۲۷هزار تومان به فروش می‌رسید.

 

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز افزایش و ۲۲ واحد پولی کاهش یافت. نرخ ۸ ارز دیگر نیز ثابت بود./

 

 

کد خبر 967661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha