آغاز سال تحصیلی جدید در قزوین با حال و هوای کرونایی

همزمان با سراسر کشور، سال تحصیلی جدید در استان قزوین آغاز شد و دانش آموزان با شوق یادگیری علم و در سایه سنگین کرونا راهی مدارس شدند.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ شیوع بیماری کرونا از اسفند سال گذشته همه فعالیت ها را تحت الشعاع قرار داد و موجب تعطیلی مدارس شد، از همین رو آموزش های مجازی جایگزین آموزش حضوری دانش آموزان شد و تحصیل و علم آموزی در فضای جدید و در شبکه های اجتماعی و شبکه آموزش صدا و سیما دنبال شد.

 

با گذشت بیش از 6 ماه از شیوع ویروس کووید 19، هنوز زمان پایانی برای این بیماری اعلام نشده و به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، باید سال ها با کرونا زندگی کنیم و با توجه به این امر سال تحصیلی جدید امسال شکلی متفاوت دارد و اقدامات مختلفی نظیر تقسیم دانش آموزان به 2 گروه برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی، کاهش زمان حضور در مدرسه، رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از سامانه شاد برای آموزش های مجازی و غیره برنامه ریزی شده است.

 

در استان قزوین هم همزمان با سراسر کشور از امروز  15 شهریور ماه سال تحصیلی جدید با حال و هوایی کرونایی آغاز شده است و 250 هزار دانش آموز آماده طی کردن مسیر علم آموزی در سایه سنگین کرونا شدند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در خصوص بازگشایی مدارس و نحوه حضور دانش آموزان بیان کرد: تأکید ما بر حضور دانش آموزان در کلاس های درس و آموزش های حضوری است، ولی با توجه به شرایطی که هر منطقه و شهرستان دارد و وضعیتی که مدارس دارند، برنامه ریزی های متعددی از سوی مدیران مدرسه صورت گرفته است.

 

«حسنعلی اصغری» افزود: در مناطقی که با وضعیت قرمز مواجه هستیم، اصل بر سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی جامعه است و رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت سخت گیرانه مورد توجه است و رعایت پروتکل ها از سوی عوامل اجرایی و کادر مدرسه اجباری است.

 

وی تأکید کرد: در این مناطق هم تأکید ما بر حضور دانش آموزان در مدارس است ولی با شیوه مدیران مدارس و با نظارت شورای مدرسه که نماینده اولیاء، نماینده معلمان و مدیر در این شورا حضور دارند، اگر تصمیمی در این شورا اتخاد می شود با اولویت رعایت پروتکل های بهداشتی بوده و نکات لازم در این تصمیم دیده شده است بنابراین خواهشمندیم اولیاء اعتماد و اطمینان داشته باشند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطر نشان کرد: در مناطقی که کلاس ها پرجمعیت بوده و تراکم دانش آموزی بیشتر است دانش آموزان گروه بندی شدند و در نوبت های مختلف در مدرسه حضور می یابند و در شهرستان هایی که وضعیت قرمز است هیچ کلاسی با بیش از 10 نفر دانش آموز تشکیل نمی شود.

 

وی افزود: حدود 53 درصد مدارس استان کمتر از 100 نفر دانش آموز دارند و 22 درصد مدارس 20 نفر دانش آموز دارند بنابراین در مدارسی که با تعداد کمی دانش آموز مواجه هستیم، مشکلی نداریم؛ 10 درصد مدارس ما کمتر از پنج دانش آموز دارند و در اینگونه مدارس آموزش های حضوری بوده و در مدارس پرجمعیت دانش آموزان گروه بندی شده و به گونه ای برنامه ریزی شده است که تراکم دانش آموزان پایین باشد و مشکلی به وجود نیاید.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم با اشاره به نظارت بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی در مدارس اظهار کرد: اصل بر این است نظارت دقیق از سوی مدیران مدارس اعمال شود و اولیاء و مربیان بهداشتی در مدارس بالای 100 نفر دانش آموز نظارت کامل را دارند و همکاران ما در حوزه بهداشت مدارس هم به طور حتم ورود خواهند کرد.

 

«پیمان نامدار» افزود: پروتکل های بهداشتی باید در مدرسه، کلاس و در سرویس های بهداشتی مدارس لحاظ شود و نحوه ورود و خروج دانش آموزان در یک زمان نباشد و قطع یقین اگر این شرایط مهیا شود و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و زمان کوتاه باشد می توانیم امید داشته باشیم مشکلی وجود نداشته باشد.

 

وی یادآور شد: استان قزوین جزو استان های در وضعیت قرمز است و در واقع شهرستان های قزوین و تاکستان در وضعیت قرمز، بوئین زهرا در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر 312 نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان های قزوین بستری هستند، 63 بیمار در بخش مراقبت های ویژه هستند و 18 بیمار هم در انتظار بخش مراقبت های ویژه قرار دارند.

 

سال تحصیلی جدید اگرچه با دغدغه هایی از جنس کرونا آغاز شده ولی رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به عنوان یک اصل مهم می تواند مسیر علم آموزی را با سلامتی همراه کند و شیرینی یادگیری را به تلخی سوق ندهد.

 

کد خبر 967958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha