خیز مسئولان و مدیران برای گذراندن فصل زعفرانی کم دغدغه

فصل برداشت طلای سرخ که از راه می رسد دغدغه های بهره برداران هم یکی یکی خود را نشان می دهد و امسال مسئولان دستگاه های اجرایی شهرستان برای گذراندن فصل زعفرانی بی دغدغه، خیز برداشته اند.

 خبرگزاری شبستان _ فاروج؛ فاروج با  دارا بودن دو هزار و 435 هکتار سطح زیر کشت، قطب تولید طلای سرخ در استان است اما سال به سال بر مشکلات تولیدکنندگان این محصول در شرایطی که برای پاک کردن گُل زعفران نیاز به  10 تا 12 هزار نفر است، افزوده می شود. نوسانات قیمت، دامنه گسترده فعالیت دلالان در خرید این محصول، نیاز نیروی کارگری و ... گریبانگیر بهره برداران این گیاه ارزشمند است.

 

از ابتدای امسال نشست های مختلفی برای ساماندهی بازار عرضه این محصول در شهرستان برگزار شده که آغاز ساخت بازارچه متمرکز، پیگیری دریافت مجوز آزمایشگاه و به تازگی هم فراهم سازی زمینه اختصاص تسهیلات برای خرید دستگاه های پاک کردن این گُل از ثمرات این نشست ها بوده است.

 

تسهیلات برای خرید 7 دستگاه پاک کن زعفران برای شهرستان پیش بینی شده است

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: اختصاص تسهیلات با نرخ سود 4 درصد برای خرید هفت دستگاه پاک کن گُل زعفران هر کدام به ارزش سه میلیارد ریال برای شهرستان پیش بینی شده است.

 

«حبیب الله مقتدر» افزود: از تعداد هفت دستگاه، دو تا سه دستگاه به اداره تعاون روستایی با توجه به در دست اجرا داشتن بازارچه زعفران شهرستان اختصاص می یابد و بقیه تسهیلات به متقاضیان دارای شرایط ارائه می شود.

 

وی بااشاره به اینکه روزانه به طور متوسط 34 تا 35 تُن گل زعفران از مزارع شهرستان برداشت می شود، گفت: ظرفیت فعالیت این دستگاه به طور متوسط روزانه یک تُن است و هفت دستگاه نیاز شهرستان را تامین نمی کند.

 

مقتدر گفت: امسال شرایط فعالیت این دستگاه ها بررسی می شود تا در صورت موثر بودن آن برای افزایش این دستگاه ها اقدام شود.

 

به گُل نشستن زعفران روزانه 24 هزار نفر را برای برداشت مشغول کار می کند که میانگین تولید گُل به ازای هر هکتار در شهرستان 700 کیلوگرم  است.

 

هفت واحد فرآوری این محصول در شهرستان مجوز دریافت کرده اند اما چهار واحد فرآوری و بسته بندی فعال است و  همچنان ظرفیت محصول تولیدی از این واحدها بیشتر است.

 

خریداران گُل زعفران شهرستان از  استان های خراسان رضوی، جنوبی و تهران هستند و محصول فرآوری شده با برند شهرستان به کشورهای سوئیس، اسپانیا، چین، هند، و کشورهای عربی  صادر می شود.

 

 

کد خبر 968122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha