واکنش اتحادیه عرب به تصمیم کشورهای بالکان

دبیرکل اتحادیه عرب تصمیم اخیر صربستان و کوزوو با حمایت آمریکا برای انتقال سفارت های خود در سرزمین های اشغالی فلسطین از تل آویو به بیت المقدس را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پرس تیوی، دبیرکل اتحادیه عرب تصمیم اخیر صربستان و کوزوو با حمایت آمریکا برای انتقال سفارت های خود در سرزمین های اشغالی فلسطین از تل آویو به بیت المقدس را محکوم کرد.

 

روز جمعه ، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل گفت كه تل آویو و پریستینا توافق كرده اند كه روابط دیپلماتیک برقرار كنند و كوزوو ، همراه با صربستان ، سفارت خود را در بیت المقدس افتتاح خواهد كرد.

 

این اظهارات اندکی پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده ، در واشنگتن اعلامیه مشابهی را اعلام کرد ، جایی که وی با رهبران صربستان و کوزوو در هنگام توافق برای عادی سازی روابط اقتصادی بین آنها دیدار کرد.

 

این تصمیم حدود سه سال پس از آن صادر شد که واشنگتن ، در اقدامی بسیار تحریک آمیز ، این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

 

روز شنبه ، احمد ابوالغيث ، دبير كل اتحاديه عرب در بيانيه ای اظهار داشت كه اقدام دو کشور بالكان مغاير با تصميم سازمان ملل ، قوانين بين المللی و قطعنامه های شورای امنيت است.

 

قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد ، تصویب شده در 20 آگوست 1980 ، کشورها را از ایجاد نمایندگی های دیپلماتیک در بیت المقدس منع می کند.

 

ابوالغيث بر موضع قاطع اتحادیه عرب تاکید کرد که قدس را یکی از موضوعات نهایی برای مذاکره بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها می داند.

 

وی اظهار داشت که نادیده گرفتن تصمیمات بین المللی و نادیده گرفتن نتایج مذاکرات نادرست و غیرقانونی است و به شدت مانع رسیدن به صلح واقعی مبتنی بر راه حل به اصطلاح دو کشور در مرزهای قبل از 1967 می شود.

 

 

روز شنبه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، حماس هشدار داد که توافقنامه امارات با صهیونیستها موجب خواهد شد که اقدامات اشغالگرانه اسرائیل در منطقه افزایش یابد.

 

اسماعیل هنیه در یک کنفرانس خبری در بیروت ، پایتخت لبنان ، از دولت های عربی خواست روابط خود را با رژیم تل آویو عادی نکنند و از نفوذ این رژیم به منطقه خودداری کنند.

 

هنیه گفت: ما از مقاومت در فلسطین اشغالی دست برنخواهیم داشت و این تنها راهی است که به آزادی فلسطین و قدس شریف منجر خواهد شد.

کد خبر 968314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha