نقاط ضعف و قوت آموزش در شرایط کرونایی

دوستدار نقاط ضعف و قوت آموزش دانش آموزان در شرایط کرونایی را تشریح کرد و گفت: دانش آموزانی که گوشی همراه ندارند تعداد زیادی نیستند، می توان با رعایت پروتکل بهداشتی در مدارس حضور یابند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، به دلیل شیوع ویروس کرونا، سال تحصیلی امسال بر خلاف سال های گذشته از 15 شهریور ها با وجود مخالفان و موافقان بازگشایی مدارس آغاز شد. دانش آموزان به صورت حضوری اما شیفتی در مدارس حاضر می شوند و در مواقعی که در مدرسه حضور ندارند از طریق فضای مجازی آموزش را دنبال می کنند.

 

سال تحصیلی گذشته از اواسط اسفندماه مدارس به صورت غیرحضوری فعالیت خود را دنبال کردند و آموزش ها بیشتر به صورت مجازی و از طریق رسانه ملی پیگیری شد که نقاط ضعف و قوتی هم داشت.

 

 در همین ارتباط با یک دبیر با سابقه که پس از بازنشستگی هم رسالت معلمی را رها نکرده است و همچنان به دانش آموزان درس می دهد به گفتگو پرداختیم تا از نقاط ضعف و قوت این شیوه از آموزش را جویا شویم که این گفتگو را در ادامه می خوانید :

 

نظرتون رو هم درباره هزینه‌های اینترنت و ضرورت رایگان شدن هزینه ها برای دانش آموزان بفرمایید.

بنده دبیربازنشسته هستم وهفته ای۸ساعت تدریس دارم. سال گذشته به ما که بازنشسته هستیم بسته اینترنتی تعلق نگرفت، همکارانی که شاغل بودند هم می گفتند حجم بسته اینترنتی که دادند خیلی کم بود واکثرا خودشان تهیه می کردند.

 

برای آموزش مجازی باید از شبکه شاد استفاده شود . شبکه شاد را چگونه می بینید؟

شبکه شاد که دچار مشکل بود و باید درتلگرام و واتساپ با دانش آموزان ارتباط برقرار می کردیم بنده هم اکثرا کلاس هایم رادر تلگرام تشکیل می دادم زیرا بعضی ویس ها به دلیل حجم بالا در واتساپ بارگزاری نمی شد و  در تلگرام هم به دلیل فیلتر بودن با مشکل قطع و وصل مواجه بودیم.نمی توانستیم تشخیص دهیم که دانش آموز کلاس را ترک کرده یا ارتباطش قطع شده است.

 

مشکلات آموزش آنلاین چیست؟

برخی دانش آموزان به خاطر ضعف مالی نمی توانستند درفضای مجازی باشند یا خرید بسته های اینترنتی برایشان مقدورنبود ‌یا موبایل اندروید نداشتند یا فقط پدر خانواده گوشی همراه داشت که به خاطر همین دانش آموز بعداز آمدن پدراز سرکارویا شب ها  می توانست درشبکه مجازی فعال باشد.

 

درحال حاضرنیز که شاد هنوز معلوم نیست مشکلاتش حل شده یا خیر؟  در این هفته مشخص می شود آیا اشکالات حل شده یا خیر.  از سوی دیگر وقابل توجه این است که دانش آموزانی که وسیله ارتباط ندارند( موبایل اندروید) چگونه می توانند درفضای مجازی باشندحتی اگربسته های اینترنتی رایگان شود که صحت چنین چیزی هم باز مشخص نیست.

 

نظرتون درباره آموزش از طریق رسانه ملی چیست؟

به نظرم پوشش آموزش به وسیله رسانه ملی(رادیو و تلویزیون)برای دانش آموزان خیلی خوب است.هرچند درسال پیش دانش آموزانی که نتوانسته بودند درفضای مجازی باشند دوهفته به صورت حضوری آموزش دیدند. چون جمعیت این دانش آموزان کم است می توان برنامه ریزی کرد تاحضوری درمدرسه آموزش ببینند.اینکه باپوشش رسانه ملی دانش آموزان از آموزش یکسان برخودار می شوند بسیار حائز اهمیت است .

 

ولی درمورد اینکه نمی شود به خوبی دانش آموز را کنترل کرد  بخصوص موقع امتحان وپرسش  این امر یادگیری دانش آموز را دچار اختلال می کند و سطح علمی دانش آموزکاسته می شود.

 

اگر بشود بیماری کرونا را کنترل کرد آموزش نیمه حضوری را بیشتر می پسندم زیرا می توان کاستی هارا دراموزش  حضوری جبران کرد .هرچندهمه یااکثردانش آموزان به آموزش حضوری علاقمند هستند. چون درفضای مجازی آموزش ویادگیری سخت است.بخصوص  بامشکلاتی که درفضای مجازی وجو ددارد.

 

آموزش وپرورش برای اینکه بتواند آموزش را تحت کنترل داشته باشد سعی درایجاد شبکه شاد کرده است که این امر بسیار خوب است ولی متاسفانه به خاطر مشکلاتی که داشت اکثر دبیران نتوانستند از این شبکه استفاده کنند . این امر به خاطراین بود که این مشکل یعنی بیماری کرونا به یکباره بوجود آمده بود.اگر این مشکلات حل شود و بتوانیم دانش آموزان را کنترل و دانش آموز را پرسش وپاسخ کرد به اهداف آموزش وپرورش نزدیک می شویم.

 

خیلی از دانش آموزان هم دسترسی به گوشی تلفن همراه ندارند یا اگر دسترسی دارند فرهنگ و آگاهی های لازم بر استفاده از فضای مجازی را ندارند نقش  فرهنگی و اقتصادیی آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها را در این موضوع چگونه است؟

بله درست است به نظرم باز رسانه ملی به وسیله کلیپ و فیلم کوتاه وانیمیشن درشبکه آموزش می تواند به آموزش نحوه استفاده صحیح از گوشی تلفن همراه اقدام کند.

 

 

کد خبر 968361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha