سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) آغاز شد

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) با پیام تصویری آیت الله العظمی نوری همدانی و با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین بهجت پور و مدنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) پیش از ظهر امروز(یکشنبه 16 شهریور) در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

 

در این مراسم جمعی از اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران، اعضای شورای عالی جامعه الزهرا(س)، هیأت امنای جامعه الزهرا(س)، نمایندگان بیوت مراجع، اساتید و تعدادی از طلاب خواهر حضور داشتند.

 

ابتدای این مراسم با قرائت قرآن توسط حجت الاسلام خورشیدی قاری بین المللی قرآن کریم و شعر سرایی حجت الاسلام جواد محمدزمانی از شعرای آیینی استان قم همراه بود.

 

در این مراسم که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و از شبکه استانی نور و همچنین شبکه قرآن به صورت زنده و مستقیم پخش شد، یاد و خاطره سرکار خانم داودی معاون فقید آموزش حوزه های علمیه خواهران که اسفندماه سال گذشته در اثر ابتلا به کرونا، درگذشت گرامی داشته شد.

 

این مراسم همچنین به صورت زنده از طریق شبکه های مجازی با مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران در ارتباط بود.

 

آیت الله العظمی «حسین نوری همدانی» در پیامی تصویری به این همایش با بیان این که این دو نهاد از ثمرات انقلاب هستند، گفت: این دو توانستند با درخشش و سعی و کوشش خود انقلاب اسلامی را از جهت توجه به بانوان روشن بسازند.

 

این مرجع تقلید عنوان کرد: از جهت این که در مملکت ما در سراسر کشور تعداد 500 مدرسه برای طلاب خواهر و جامعه الزهرا(س) در شهر قم وجود دارد، جای افتخار است و اساسا کار حوزه های علمیه تفقه در دین است که مسأله بسیار مهمی است.

 

وی با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در شب عاشورا اظهار داشت: حضرت سیدالشهدا(ع) بعد از این که حمد و ثنای الهی را به جای می‌ آورند، یکی از پایه های حرکت خود را تفقه در دین معرفی می‌ کنند بنابراین تفقه در دین موضوع بسیار مهمی است و اسلام برای کادر سازی خودش برای گروه های مختلف به فقها توجه دارد، چون فقها از طرفی مواریث پیامبران را حفظ می کنند و از طرف دیگر تبیین و تبلیغ می کنند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی افزود: قرآن کریم می‌ فرماید: از هر فرقه در هر شهر و روستا و مملکتی فرقه و گروهی باشند که تفقه در دین کنند و بعد از این که فقیه شدند به محل خودشان برگردند تا همه مردم در مسیر اسلام گام بردارند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: تفقه در دین دارای نقش بسیار مهمی است و اسلام عنایت زیادی به فقها دارد چون فقها کسانی هستند که اسلام را با همه ابعادش می‌ شناسند تا جایی که روایت می‌ فرماید کسی که در راه طلب علم گام برمی دارد وقتی از منزلش خارج می‌ شود 70 هزار فرشته الهی او را همراهی می‌ کنند و فرشتگان پر و بال خود را زیر پای طالبان علم قرار می‌ دهند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که مرگ در راه علم، در درگاه خداوند شهادت محسوب می‌ شود، گفت: فقها در حقیقت ابعاد عظمت اسلام را مجسم می‌ کنند ولی چند اصل برای مسیر طلبگی وجود دارد که در کتاب آداب المتعلمین و منیه المرید ذکر شده است، اولین آنها اخلاص است و چقدر این اخلاص به عمل انسان، ارزش و نتیجه می‌ دهد.

 

وی بیان داشت: پیامبر می‌ فرماید: «هرکس چهل صباح کار و مسؤولیت خود را با اخلاص انجام بدهد، حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌ شود»؛ اصل دوم در مسیر تفقه در دین آن است که افراد در این راه سستی نکنند چون انسان های سست و تنبل به هیچ هدفی نمی رسند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شرط سوم همت بلند است؛ یک طلبه نباید به مقدار پایین از علم قناعت کند بلکه به دنبال رسیدن به اوج و قله باشد و بالاخره با اراده گام بردارد چراکه مسیر طلبگی مسیر شیخ طوسی ها و شیخ مفید ها وامثال ایشان است و به راحتی به دست نمی آید.

 

وی با بیان این که ادبیات عرب شامل صرف و نحو و همینطور ادبیات فارسی در حوزه های علمیه خیلی اهمیت دارد، گفت: ادبیات پایه است و اگر پایه قوی نباشد چیزی روی آن قرار نمی گیرد و دیگر از چیزهایی که بسیار مهم است این است که انسان با خداوند ارتباط کامل داشته باشد و تهجد و سحر خیزی را فراموش نکنند و شناخت فراز و نشیب مسیر تفقه در دین نیز اهمیت دارد.

 

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: حوزه های علمیه چه خواهران و چه برادران باید دارای توکل و توجه به خداوند باشند و به اصولی از جمله اخلاق مقید باشند چون مردم آنها را الگو قرار می‌ دهند، ما باید خود را خادم و کنار مردم بدانیم چراکه ما هر قدر علم مان بیشتر می‌ شود باید تواضعمان نسبت به مردم بیشتر شود.

 

وی یادآور شد: ما در زمان خاصی زندگی می‌ کنیم و باید زمان شناس باشیم چون در زمان ما بعد از این که اسلام را کنار زده بودند، امام خمینی(ره) به میدان آمدند، اسلام ناب را به میدان ناب آوردند و این حوزه های علمیه نیز نتیجه کار امام است و امروز رهبر معظم انقلاب هم عنایت ویژه ای به حوزه ها دارند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی با تأکید بر این که طلاب محترم باید در کار و درس خود کوشا باشند، گفت: این راه، راه آسانی نیست و برای کسانی که توفیق قرار گرفتن در این مسیر را پیدا کرده اند باید نهایت تلاش و کوشش خود را داشته باشند؛ این نکته حائز اهمیت است که طلاب خواهر در سراسر کشور با سواد و همراه با درخشش و مطالب و پژوهش های دقیق هستند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ما طلبه ها کارمان در پرتو عنایت امام زمان(عج) است و امکانات ما همگی برای امام زمان(عج) باشد، بنابراین همه ما باید در راه زمینه سازی ظهور حضرت قدم برداریم به همین دلیل باید قوی باشیم و سعی کنیم هر روز با ایشان مرتبط باشیم تا خداوند به این وسیله به ما توفیق بیشتری بدهد.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «عبدالکریم بهجت پور» اظهار داشت: ما امروز آغازسال تحصیلی را در 500 مرکز علمی تربیتی حوزه در سراسر کشور و جامعه الزهرا(س) در قم اعلام می‌ کنیم و انشاءالله در مجموع فعالیت های حوزه، در سطح دو که یک رشته است و در سطح سه که 16 رشته تحصیلی است و در سطح چهار که 5 رشته تحصیلی است آغاز خواهد شد.

 

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: مستحضر هستید که ما از بهمن ماه سال گذشته وارد شرایطی شدیم که این شرایط به گونه ای رقم خورد که نظام آموزش در فضای مجازی و به شکل غیر حضوری منتقل شد و فرزندان شما در حوزه های علمیه، اساتید محترم، کادر مدارس استان و همکاران شما در ستادهای مرکزی به سرعت تلاش کردند تا حوزه علمیه از مسیر درس و بحث فاصله نگیرد.

 

وی در ادامه عنوان کرد: سال قبل با مشارکت 97 درصدی اساتید و رساندن 100 درصد سرفصل ها در زمان مناسب، امتحانات برگزار شد و الحمدلله با زیرساخت های مناسبی که در مرکز فناوری مرکز مدیریت بود، توانستیم دوره ای ارزشمند پر از تجربه رقم بزنیم که امیدواریم از این تجربه استفاده کنیم و تدابیری که عزیزان برای امسال در نظر گرفته اند، نیز به نحو شایسته ای به نتیجه برسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به این که امسال در حوزه علمیه ثبت نام و پذیرش ها، شش درصد بیشتر از سال گذشته شده است، گفت: این نشان می‌ دهد که فرزندان شما در حوزه های علمیه می‌ توانند در شرایط کرونایی نیز از درس و بحث و علم استفاده کنند؛ بنابراین آمار ما نسبت به سال قبل نه تنها کمتر نشد بلکه در مواردی وضعیت بهتری داشتیم و برای امسال با مشورت های فراوانی که صورت گرفت، تدابیری آرام بخش برای تحصیل طلاب عزیز و حضور اساتید محترم در نظر گرفته ایم.

 

وی بیان داشت: بنا را بر این گذاشته ایم که نظام آموزشی ما ترکیبی باشد به این معنا که بخش قابل توجهی از برنامه های درسی ما به صورت غیر حضوری و مجازی در سامانه آنلاین «مدرس» شکل بگیرد، به گونه ای که طلاب بتوانند در این سامانه ارتباط طرفینی با استاد داشته باشند؛ تا کنون 91 درصد از کادر مدارس سطح کشور نسبت به این سامانه توجیه شده اند و 85 درصد اساتید سطح کشور در آمادگی مناسبی هستند.

 

مدیر حوزه های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بخشی از دروس هم به صورت حضوری برگزار می‌ شود، برای مواردی که شرایط تغییر می‌ کند باز پیش بینی شده است که همان بخش حضوری هم به صورت موقت تبدیل به برنامه برخط شود و برای طلابی که دارای فضای اینترنت مناسب یا دارای پهنای باند مناسب نیستند تدابیری تکمیلی در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان این که برای ورود به سال تحصیلی جدید وضعیت مناسبی داریم، گفت: دو هفته تعیین شده است که در این دو هفته وضعیت آموزشی، نوع درس های برخط و حضوری بررسی می‌شود و در ادامه پیشنهاداتی که به دست ما می رسد، جمع بندی و تصمیم گیری نهایی صورت خواهد گرفت و مدیران استانی در 28 استان نیز باید دقیقا به بخش نامه های ارسالی عمل کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در طول مدت اخیر باز برای این که دختران ما در سطح کشور از نظر تحصیلی مسائلشان به نحو شایسته ای انجام بشود، تلاش شده است تا ظرفیت های مرکز مدیریت برای کوشش مناسب وضعیت تحصیلی، پژوهشی و تربیتی خواهران سامان پیدا کند.

 

وی یادآور شد: مرکز مشاوره های پژوهشی در قم دایر شده است و در نظام آموزشی نیز با تدبیر شورای سیاستگذاری و تصویب 20 واحد اقتضائی برای نیازهای محیطی در نظر گرفته شده است؛ همچنین تلاش شده در هر مدرسه ای گروهی علمی از اساتید ارزشمند را داشته باشیم که تدابیر انتخاب استاد ومسائل آموزشی را داشته باشیم و انشاءالله در دوره جدید بتوانیم خدمات بهتری ارائه کنیم.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که مدیران استانی و اساتید حتما باید طلاب در ارتباط باشند، گفت: باید به گونه ای رفتار شود که طلاب به خوبی احساس کنند در فضای تعلیم و تربیت حضور دارند حتی اگر لازم شد، به مشاوره های تخصصی در حوزه های اخلاقی، تربیتی ارجاع بدهند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: دختران ما اطمینان خاطر داشته باشند که تمام تلاشی که در بین خادمان شما در مرکز مدیریت اتفاق می‌ افتد برای این است که در همه ابعاد آموزشی، پژوهشی و تربیتی راهگشا و رفع موانع کنیم و زمینه را برای رشد کریمانه خواهرانمان در سراسر کشور آماده کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ذائقه ما تلخ است که دوباره نشریه ای در سوئد و فرانسه در توهین به پیامبر گرامی اسلام(ص) پیش قدم شدند و همچنین پدیده قرآن سوزی در سوئد اتفاق افتاد که باید آن را محکوم کنیم البته طبق صریح آیات قرآن تا زمانی که نام قرآن شنیده شود توهین به پیامبر تمام شدنی نیست و به رغم خواب آشفته اینها بی تردید، قرآن جهانی خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: اینها نشان می‌ دهد که آزادی وقتی در دست انسان تربیت ناشده قرار بگیرد به سمت آزادی های حیوانی و جنسی و رفتارهای ناشایست اخلاقی کشیده می‌ شود و اولین جایی که انسان های منحرف به سمت آن نشانه می‌ روند، جریان دین و ارزش های معنوی است.

 

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: افتخار بکنید در خطی هستید که افراد در مسیر جهنم و شیطان اولین حرکتشان در مقابله با شما است و اگر در این مسیر سیلی می‌ خوریم و توهین می‌ شنویم قبلا بزرگان ما نیز این مسائل را دیده اند و این مسأله برای ما یک افتخار محسوب می‌ شود.

 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین «سید محمود مدنی» ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) و اسارت آل الله اظهار داشت: این روزهایی که در آن هستیم ایامی است که خاندان رسالت و نبوت به ظاهر اسیر دشمن هستند ولی در باطن دشمن اسیر آنها است.

 

مدیر جامعه الزهرا(س) با تأکید بر این که خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) و بیانات دیگر اعضای این کاروان پرافتخار نه در محرم و صفر سال 61 بلکه در امتداد زمان تا قیام قیامت طنین انداز است، افزود: این سخنان در سراسر عالم و گستره گیتی پژواک هل من ناصر امام حسین(ع) را تکرار می‌ کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: انتظار ما از طلاب در یک جمله زینبی بودن است که تمامی ارزش ها، تمامی سخنان، تمامی اهداف و تمام بیانات را یک جا شامل است، چراکه ما حوزه های علمیه خواهران را امتداد همان حرکت و یکایک طلبه های خودمان را همراهان قافله زینبی می‌ دانیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین مدنی عنوان کرد: جامعه الزهرا(س) مفتخر است امسال با پذیرش 2100 طلبه جدید با بیش از 22 هزار طلبه و میزبانی بیش از 50 کشور جهان، فضلا و طلابی را در بخش حضوری با 17 رشته تحصیلی و در بخش مجازی با 7 رشته تحصیلی در سطوح یک تا چهار و همچنین بخش فقه عالی پذیرا است.

 

وی با بیان این که جامعه الزهرا(س) با وجود همه مشکلات در صدد انجام وظایف خود است، گفت: برای سال تحصیلی جدید سه رشته از جمله مدیریت فرهنگی اضافه شده است و ده ها رشته دیگر با تصویب شورای سیاستگذاری جامعه الزهرا(س) در آستانه اجرایی شدن است.

 

مدیر جامعه الزهرا(س) افزود: با الهام و استفاده از دستورات شورای عالی سیاستگذاری و هیأت امنا اول تعمیق آموزش و ژرفا بخشیدن به مسیر تعلیم و تعلم را مدنظر داریم و طبیعتا با تغییر وضعیت آموزشی خیلی از فرصت ها را از دست داده ایم ولی به نحو قطعی تصمیم ما است که با لطف خداوند در مسیر آموزش مجازی کم نگذاریم.

 

وی در ادامه عنوان کرد: کلاس های ما بیشتر به صورت برخط برگزار می‌شود و حضور و غیاب، خلاصه نویسی، ارزیابی مستمر و کنترل، بخشی از برنامه های ما است که امیدواریم به ژرفایی بیشتر بیانجامد، البته به مشکلات خواهران در محیط خانواده توجه داریم که نباید نگرانی از این مسأله وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به این که سیاست دوم تأکید بر استمرار مهارت آموزشی خواهران است، گفت: تربیت مدرس، محقق، مبلغ در بخش ملی و بین الملل به صورت جدی ادامه پیدا خواهد کرد و تربیت مبلغ تخصصی چه به صورت مخاطب محور و چه موضوع محور به صورت مجازی ادامه پیدا می‌ کند.

 

وی بیان داشت: سیاست دیگر توجه ویژه به فارغ التحصیلان است چون ما نیاز به شبکه متصل داریم و آغوش جامعه الزهرا(س) برای فرزندان خودش باز است که در همین راستا کانون استان اصفهان و کرمان تشکیل شده است و همچنین انجمن های علمی برای فارغ التحصیلان در یک مسیر جدید و با یک برنامه جدید دنبال می‌ شود تا هرکسی که با جامعه الزهرا(س) مرتبط است ارتباط خود را تا پایان حفظ کند.

 

مدیر جامعه الزهرا(س) در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سیاست بعدی توجه ما به کارویژه های طلاب و اشتغال آنها است، جامعه الزهرا(س) تصمیم گرفته و عزم خود را جدی می‌ داند در حدی که زمینه باشد در محیط هایی که نیاز به استاد، مشاوره و مبلغ هست بتوانیم به صورت سیستمی با آنها ارتباط برقرار کنیم و نیروهای خود را در اختیار آنها قرار بدهیم.

 

وی با بیان این که آخرین سیاست ما استفاده از منابع پایدار است، خاطرنشان ساخت: با محدودیت شدید بودجه روبه رو هستیم که باید سراغ منابع پایدار برویم و برای آن برنامه ریزی شده است چون جامعه الزهرا(س) نه از وجوهات استفاده می‌ کند و نه منابع وقفی دارد به همین دلیل صرفه جویی را جدی گرفته ایم و دنبال منابع پایدار هستیم.

کد خبر 968543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha