راهکارهای درمانی طب سنتی ایرانی برای مشکلات مختلف جسمی و گوارشی

متخصص‌ طب سنتی ایرانی به ارائه راهکارهایی برای مواجهه و درمان مشکلات مختلف جسمی و گوارشی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر مهدیه السادات افتخار افضلی در ویژه برنامه مجازی مطب در خانه در پاسخ به سوال یکی از کاربران‌ که پرسید فرزند خواهرم‌ دچار هنوخ‌، عفونت روده‌ ای و دردهای گوارشی است چه توصیه هایی دارید؟ گفت: حتماً با متخصص اطفال مشورت و بر اساس‌ معاینه و شرح حال، داروی مناسب دریافت کنید.

 

 

متخصص‌ طب سنتی ایرانی درباره از بین‌ بردن چربی های دور شکم و پهلو چه دارویی در طب‌ سنتی بیان کرد: برای لاغری در طب سنتی ایرانی باید ۶‌ اصل را که در کاهش وزن‌ و چربی های دور شکم و پهلو مؤثر است رعایت شود که شامل ورزش‌ منظم‌ روزانه، رعایت‌ مزاج‌ در تغذیه ( پرهیز از غذاهای چرب و حذف تنقلات)، خواب منظم‌ در شب، پرهیز از مصرف آب همراه غذا، پرهیز از مصرف ترشیجات و ماست و نوشابه به همراه غذای اصلی و نیز بررسی بیماری های زمینه ساز چاقی مانند سندروم‌ متابولیک‌ است.

 

 


وی در پاسخ به سوال شخصی‌ ۲۶ ساله که پرسید برای کاهش استرس که دائم مزاجم تغییر‌ می کند و حالت تهوع دارم‌ چه پیشنهادی دارید؟ تصریح کرد: یبوست‌ یکی از عوامل دردهای گوارشی است که باید برطرف شود و مصرف میوه های فیبردار‌ و غذاهای حاوی سبوس، آب مناسب، ورزش‌ منظم روزانه، ماساژ شکم‌ در جهت‌ عقربه‌ های ساعت‌ با روغن‌ زیتون‌ روزی ۳ بار، مصرف ۷ عدد زیتون و سبزیجات در این‌ مورد بسیار مفید است همچنین داروی مرکب‌ به نام‌ گل قند در داروخانه‌ ها موجود است؛ عامل های استرس زا هم‌ باید حذف شوند و عرقیجات‌ به صورت شربت‌ گلاب و زعفران‌ همراه با تخم شربتی مهم‌ است، فالوده سیب درختی  و یا مصرف گلاب همراه‌ با عسل و عرق‌ بیدمشک‌ و تنفس‌ طبی( ۵‌ ثانیه‌ نفس را حبس کرده و سپس بازدم‌ را آرام‌ آرام انجام دادن)مفید است.

 

 

دکتر‌ افتخار‌ افضلی در پاسخ‌ به سوال فردی ۲۲ ساله  که پرسید برای افزایش وزن‌ تا رسیدن‌ به تناسب وزن‌ چه راهکاری دارید؟ گفت: اگر مبتلا‌ به چاقی هستید ورزش روزانه، خواب منظم، پرهیز از خواب روزانه، نداشتن‌ یبوست و تدابیر غذایی‌ مانند حذف غذاهای چرب و تنقلات‌ مفید است؛ اگر مزاج‌ سرد و تر داشته‌ باشید از مصرف غذاهای سرد و تر پرهیز شود و غذای‌ خشک و تر استفاده کنید، معمولاً چاقی های امروزی به سمت مصرف‌ غذاهای سرد و تر می روند که ادویه هایی‌ مانند زیره به صورت قطره‌ در داروخانه موجود است استفاده شود، به‌ جای غذاهای سرخ‌ کردنی، غذاهای لطیف و سبزیجات‌ و فیبردار‌‌ میل کنید دم‌نوش‌ زیره‌ و قطره لیموترش هم در این‌ زمینه مفید است.

 

 


وی در پاسخ‌ به سوالی مبنی بر اینکه‌ چه توصیه های درمانی برای افراد مبتلا‌ به کرونا در قرنطینه خانگی دارید؟ بیان کرد: توصیه های بهداشتی، شستشوی مکرر دست‌ ها و استفاده از ماسک مهم است‌ بیمارانی‌ که در منزل‌ قرنطینه هستند باید وسایل شخصی و ظروف‌ غذایی‌ جدا داشته باشند، از غذاهای سبک و لطیف مانند سوپ گشنیز، سوپ جو، آب جوجه، آب‌ میوه‌ طبیعی، سبزیجات‌ ساده و روغن‌ زیتون، آب‌ سیب، میوه های پخته‌ کم شیرین، مخلوطی‌ از آب‌ لیمو ترش با عسل، مصرف مایعات گرم فراوان بسیار در رفع‌ علائم‌ بیماری کرونا مؤثر است همچنین محیط منزل‌ نباید بسته‌ باشد بلکه تهویه مناسب و پنجره‌ ها باز باشد.

 

 


دکتر افتخار افضلی در پاسخ‌ به اینکه اگر مو بر اثر تب و حرارت سر و بدن‌ ریزش کند می تواند مجدداً رشد کند؟ برای رفع‌ لک های ناشی از جوش‌ چه توصیه ای دارید؟ خاطرنشان‌ کرد: اگر مو بر اثر تب و حرارت‌ زیاد بریزد امکان رشد مجدد وجود دارد امّا‌ باید این‌ حرارت‌ کنترل شود که یک راه‌ این‌ است شستشوی سر با گل ختمی یا پنیرک، خوب‌ خوابیدن‌ در شب و برطرف شدن مشکلات‌ گوارشی کمک کننده است‌؛ در مورد رفع‌ لک های قهوه ای و جای جوش هم از مصرف غذاهای فست‌ فودی، گوجه و بادمجان، عدس، چای پررنگ، قهوه، کنسرو جات پرهیز و غذاهای‌ لطیف، مصرف خاکشیر و گل قند، مخلوط کاسنی و شاه تره، عناب و سوپ جو مفید است.

 

 

 

متخصص‌ طب سنتی ایرانی در مورد رفع حساسیت‌ هم که سوال‌ یکی از کاربران‌ بود  گفت: از غذاهای‌ چرب و تند و تیز، گوجه‌ و بادمجان، ترشیجات، کاکائو و خیار که حساسیت‌ زا هستند پرهیز و از سوپ جو و سبزیجات‌ تازه همراه‌ با آلو استفاده شود؛ از ماءالشعیر طبیعی هم می توان‌ در این‌ مورد استفاده کرد؛ جو‌ سالم‌ پوست‌ کنده را به میزان‌ یک واحد به همراه ۲۰ واحد آب بجوشانید سپس آب روی جو را پس از خنک شدن با عسل مخلوط کرده و هر ۳‌ ساعت‌ یکبار میل کند.

 

 

وی در پاسخ‌ به سوال پسری ۱۴ ساله با وزن‌ ۳۰‌ کیلوگرم‌ که پرسید برای افزایش‌ وزن‌ چه توصیه‌ ای دارید؟ بیان کرد: حتماً از مصرف تنقلاتی که مانع‌ اشتها می شوند مانند شکلات، چیپس و پفک پرهیز شود، یبوست‌ نداشته‌ باشید که در این صورت‌ صبح‌ ها ناشتا خاکشیر را جوشانده و پس از ولرم شدن میل کنید؛ می توانید پودر نارگیل را به میزان‌ ۵ قاشق مرباخوری در یک و نیم‌ لیوان‌ آب جوشانده و آب را صاف کرده با عسل یا کمی شکر شیرین کرده میل کنید همچنین برای چاق شدن تا رسیدن‌ به وزن‌ مناسب می توانید ۸‌ عدد انجیر متوسط خیس شده در عرق انیسون را روزانه  تا ۴۰ روز مصرف کنید.

 

 

دکتر افتخار افضلی درباره داروی امام‌ کاظم‌ برای پیشگیری از کرونا پاسخ داد: مطالب زیادی در مورد این دارو در طب سنّتی آمده‌ است امّا اینکه در چه مرحله‌ ای از بیماری های ویروسی و کرونا استفاده شود متفاوت‌ است؛ به خصوص در زمانی که فرد دارای تب و حدّت‌ علایم‌ باشد استفاده نکند که بیماری را تشدید می کند و طبق تحقیقات‌ به عمل آمده‌ این دارو را خودسرانه‌ مصرف نکنید مگر با مشورت و تجویز پزشک و متخصص طب سنتی باشد.

 

کد خبر 968722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha