برداشت بیش از ۲۷ هزار تن کاهو در «مبارک آباد» قیروکارزین

انصاری گفت: کاشت کاهو در «مبارک آباد» قیروکارزین از نیمه شهریور جاری آغاز شده که بیش از ۲۷ هزار تن کاهو تولید و روانه بازار مصرف می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مهدی انصاری»، امروز (دوشنبه 17 شهریور) از آغاز کاشت کاهو در «مبارک آباد» قیروکارزین از نیمه شهریور جاری خبر داد و به خبرنگاران گفت: پیش بینی می شود بیش از 27 هزار تن کاهو در مبارک آباد تولید و روانه بازار مصرف شود.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی «مبارک آباد» افزود: «مبارک آباد» قطب تولید کاهو در قیروکارزین و جنوب استان فارس است و کاشت کاهو تا پایان آبان ماه آینده ادامه خواهد داشت که پیش بینی می شود بیش از 700 هکتار از اراضی منطقه به کشت آن اختصاص یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به دما و شرایط آب و هوایی ۸۵ تا۹۰روز پس از کاشت، گیاه کاهو به وزن مناسب برداشت می رسد و اواسط دی ماه اولین مزارع کاهوی این شهرستان در منطقه «مبارک آباد» به مرحله برداشت خواهند رسید.

انصاری تاکید کرد: اراضی تحت پوشش این مرکز گستره ای از شرق رودخانه «قره آقاج» تا روستای «گلک» در جنوب شهرستان جهرم را در بر می گیرد و برای کاشت کاهو از ارقام متفاوت  بذر های «زرقانی»، «جهرمی» و «اهوازی» استفاده می شود.

وی ادامه داد: در هر هکتار پنج تا 10 کیلوگرم بذر کاهو مصرف می شود که اگر تاریخ کاشت به سرما نزدیک تر شود به علت جوانه زدن تمامی دانه ها، مصرف بذر تا سه کیلوگرم نیز کاهش می یابد.

انصاری با اشاره به کاهو به عنوان یک زراعت وجینی گفت: این موضوع موجب مصرف کمتر سموم علف کش و تولید محصول سالم تر می شود و همچنین کاهوهای وجین شده به زمین دیگر منتقل و دوباره کاشته خواهد شد که موجب افزایش سود اقتصادی این زراعت می شود. 

رئیس مرکز جهاد کشاورزی «مبارک آباد» تاکید کرد: در مزارع کاهوی زود کاشت پس از برداشت، علف هرز آن کنترل و بدون عملیات خاک ورزی در شیارهای سطح خاک به صورت دستی بذرپاشی شده و در فرودین سال بعد برای بار دوم کاهو برداشت می شود.

کد خبر 968855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha