سواد رسانه ای مبلغان دینی افزایش یابد

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه روحانیون با استفاده از فضای مجازی ارتباط مردم با فضای دینی را حفظ کنند، گفت: مبلغان دینی می توانند با ساخت کلیپ های آموزشی، اطلاعات مردم در زمینه مسایل دینی و بهداشتی را افزایش دهند.

خبرگزاری شبستان، مریم داوری- سرویس فرهنگی:شیوع بیماری کرونا در جهان باعث تغییر سبک زندگی مردم و تعطیلی بسیاری از برنامه های فرهنگی و اجتماعی و مراسم دینی شده است.تعطیلی محافل مذهبی جمعی می تواند با قطع ارتباط مردم با اماکن مذهبی همچون مساجد و زیارتگاه ها به باورهای دینی آسیب بزند. عبادت، نیایش ، رفتن به زیارتگاه ها و شرکت در مراسم دینی جمعی همواره یکی از نیازهای انسان بوده است. در شرایط فعلی اضطراب مردم به خاطر ترس از ابتلای خود و عزیزان شان به بیماری کرونا افزایش یافته است و از طرفی زیارتگاه ها و مساجد تعطیل و نیمه تعطیل شده اند. در چنین شرایطی روحانیون ، مسئولان فرهنگی و اهالی قلم باید برای جبران خلا موجود اقدامات و برنامه های لازم را داشته باشند. بدین منظور گفتگویی با «حجت الاسلام مرتضی نظری» که مدرس حوزه و دانشگاه، نویسنده ، پژوهشگر و یکی از موسسان مراکز قرآنی است، ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

وظیفه روحانیون و مبلغان دینی در شرایطی که به دلیل شیوع بیماری کرونا برخی از محافل دینی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده است،چیست؟

 تبلیغ دین هیچ وقت محدود به زمان و مکان خاصی نیست. یک مبلغ باید از همه ظرفیت ها و موقعیت ها برای تبلیغ دین استفاده کند. خوشبختانه مبلغان تاکنون فرصت ها را غنیمت شمرده اند.

 

فضای مجازی تا چه اندازه می تواند در پر کردن خلا موجود موثر باشد؟

شرایطی بوجود آمده است که مختص کشور ما نیست. جهان درگیر ویروس کرونا شده است. در چنین شرایطی بسیاری از محافل مذهبی و برنامه های دینی تعطیل شده است و فضای مجازی فرصت خوبی برای تبلیغ دین و معارف اسلامی است.بر این اساس باید از این فضا استفاده خوب و بهینه ای داشته باشیم تا خلا برنامه های حضوری که برگزار نمی شود، به نوعی جبران شود. البته استفاده بهینه از این فضا ضروت هایی را می طلبد.

 

لازمه استفاده بهینه از فضای مجازی چیست؟

 برای استفاده بهینه از این فضا در درجه اول سواد رسانه ای باید گسترش یابد. مسئولان فرهنگی باید آموزش های لازم را در این زمینه برای تمام اقشار جامعه در نظر بگیرند سواد رسانه ای باید بین مبلغان دین گسترش پیدا کند تا آنها بتوانند با استفاده از فضای مجازی مسایل دینی را هرچه بهتر گسترش دهند. بر این اساس متولیان امر و مسئولان فرهنگی باید برای مبلغان دین در این زمینه آموزش هایی در نظر گیرند.

 

استفاده مبلغان دینی از فضای مجازی در شرایط کنونی تا چه اندازه ضروت دارد؟

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر استفاده بهینه از فضای مجازی تاکید کرده اند. اگر مبلغان ما از سواد رسانه ای برخوردار باشند، می توانند در چنین شرایطی از فضای مجازی به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. از طرفی عملکرد رسانه های معاند گسترش یافته و ما چاره ای نداریم تا سواد رسانه ای خود را افزایش دهیم در غیر این صورت نمی توانیم از فضای مجازی به عنوان یک فرصت استفاده کنیم. در شرایطی که بسیاری از منبرها و مساجد تعطیل شده است، مبلغان دینی می توانند با ساخت کلیپ های آموزشی، احکام و برنامه های دینی را اطلاع رسانی کنند. به دلیل شیوع کرونا مردم در خانه نشسته اند و می توانند با استفاده از فضای مجازی سوالات دینی خود را از روحانیون بپرسند. مبلغان دینی می توانند از طریق فضای مجازی با مردم در ارتباط باشند تا ارتباط مردم با مسایل معنوی و فضای دینی قطع و یا کمرنگ نشود.

 

روحانیون و مبلغان دینی چه اقداماتی می توانند در جهت تقویت روحیه مردم انجام دهند؟

شیوع کرونا باعث ایجاد احساساتی همچون اضطراب و ناامیدی در مردم شده است. یکی دیگر از وظایف مبلغان دین امید دادن به مردم است. آنها می توانند از طریق فضای مجازی روحیه امیدواری را به جامعه تزریق کنند. در قرآن کریم آمده است که دل ها تنها با یاد خدا آرام می گیرد. مبلغان دینی در چنین شرایطی می توانند با استفاده از آیات و روایات روحیه مردم را بالا ببرند تا با امید به خدا بتوانیم از این مرحله سخت عبور کنیم.

 

با توجه به تاکید دین اسلام بر نظافت، مبلغان دینی تا چه اندازه می توانند کادر درمانی را در این شرایط یاری دهند؟

دین اسلام به مسئله بهداشت و نظافت تاکید فراوانی دارد. آیات و روایات زیادی در مورد رعایت بهداشت وجود دارد. مبلغان دینی می توانند در کنار پزشکان و متخصصان اطلاعات مردم را بالا ببرند و آیات و روایاتی که در زمینه نظافت داریم را اطلاع رسانی کنند. در این صورت مردم انگیزه بهتری پیدا می کنند که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

 

 

کد خبر 969104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha