صف مشکلات در خراسان جنوبی به گاز مایع رسید

یک ماهی است که مردم خراسان جنوبی برای دریافت یک سلیندر گاز، بیش از دو ساعت را در صف های مرگبارکرونا سپری می کنند، در این بین بی تدبیری برخی مسئولان سبب می شود تا گاهی این افراد دست خالی به خانه برگردند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: در این شرایط بغرنج معیشتی نوبت به گاز مایع رسیده و مردم روستانشین خراسان جنوبی از بی‌تدبیری دولت و مسئولان در نحوه توزیع گاز مایع شاکی اند. صف به صف و گروه به گروه پشت درب شرکت های توزیع گاز ایستاده اند و تامین مصرف سوختشان در شرایط کرونایی، مهمتر از سلامتی شان شده است، مسافت های زیاد برای دریافت یک سیلندر گاز مایع را می پیمایند ولی بازهم ناامید با درب های بسته و کمبود سیلندر مواجه می شوند.

 

با اینکه طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع در کشور با هدف تأمین رفاه شهروندان، جلوگیری از عرضه خارج از شبکه، استفاده غیرمجاز از گاز مایع و نیز ساماندهی توزیع فرآورده‌های نفتی با استفاده از کارت بانکی سرپرست خانوار در همه شهرستان‌های زیر پوشش مناطق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در حال اجرا است اما این طرح مشکلاتی را برای مردم به همراه داشت و مردم خواستار افزایش نظارت ها بر نحوه توزیع و رفع هرچه زودتر این مشکل شده اند.

 

 

مقرر بود طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع برای خانوارهای محروم از گاز طبیعی و مصرف‌ کننده نفت ‌سفید که تا این زمان تحت پوشش انشعاب گازرسانی قرار نگرفته ‌اند، در سامانه سدف (سامانه اینترنتی نیو تجارت آسان) انجام شود، همچنین انتظار این بود که خانوارهای محروم، دور افتاده و بدون گاز طبیعی که سهمیه نفت سفید خود را از طریق کارت بانکی دریافت می‌کنند بتوانند از طریق همان کارت بانکی و بدون ورود به سامانه «سدف» گاز مایع سلیندری مورد نیاز خود را دریافت کنند، اما هم اکنون نه تنها «سدف» هم نتوانست به بازار سوخت را سر و سامان دهد بلکه صف های طولانی بلای جان مردم خراسان جنوبی شده است.

 

وجود یک شرکت موزع گاز در شهرستان وسیع خوسف!

«علی اکبر کهنسال» یکی از اهالی روستای بصیران خوسف با بیان اینکه منتظر اقدام مسئولان برای رفع مشکل گاز مایع در این روستا هستیم، گفت: شهرستان خوسف دارای یک موزع گاز است که تقریبا همیشه مشغله زیاد دارد و یا درب شرکت او بسته است.

 

دهیار روستای بصیران با بیان اینکه روستای بصیران دارای 90 خانوار ساکن است، که با جمعیت پنج روستای اقماری آن همانند کمرسبز، خالق آباد، هیرد و فخرآباد با مشکلات تامین گاز مایع مواجه است، گفت: خودروهای شرکت گاز تنها 40 تا 50 سیلندر گاز مایع به این روستا حمل می کنند؛ این تعداد سلیندر کافی نیست، چراکه هر روستایی که زودتر خود را به این خودروها برساند یک سیلندر گاز دریافت می کند.

 

وی که از نحوه اطلاع رسانی برای ثبت نام روستائیان در سامانه الکترونیکی سوخت گلایه دارد، افزود: تاکنون اطلاع رسانی دقیقی از روند ثبت نام روستانشینان انجام نشده و روستائیان سردرگم هستند.

 

گم شدن مدارک مردم!

این شهروند می گوید: یکی از شرکت‌های تعاونی‌های فعال، مدارک روستاییان را جهت ثبت نام در سامانه الکترونیکی سوخت به شرکت نفت ارجاع داده است ولی تاکنون نه تنها برای کسی ثبت نام شده است بلکه شرکت نفت گفته است مدارک گم شده است!

 

کهنسال همچنین از اختصاص یک کدپستی به چندین خانه روستای بصیران خبر داد و گفت: به دلیل این مشکل مردم این روستا نمی توانند در سامانه الکترونیکی توزیع گاز مایع ثبت کنند چراکه سیستم به طور خوکار قبول نمی کند.

 

وی با بیان اینکه دو روز برای ثبت نام در سامانه الکترونیکی باید وقت گذاشت، ادامه داد: مردم این روستا برای دریافت سلیندر گاز مایع 110 کیلومتر را تا مرکز شهرستان طی می کنند ولی هر وقت مراجعه کرده ایم با درب بسته مواجه شده ایم.

 

مردم نگران فصل سرد سال

دهیار روستای بصیران می گوید: قرار شده بود مامورانی از شرکت نفت برای ثبت نام مردم در سامانه الکترونیکی گاز مایع به این روستا بیایند ولی هنوز خبری از آنها نیست و اکنون مردم نگران فصل سرد سال هستند.

 

«قلی زاده»، دهیار روستای نصرآباد هم به خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشکلات توزیع گاز مایع در استان می گوید و ادامه می دهد: هر وقت برای دریافت سیلندر گاز مایع به شرکت توزیع گاز بوتان مراجعه کرده ام نتوانسته ام سیلندر تهیه کنم فقط یک روز موفق به دریافت گاز مایع شدم آن هم بعد از دو ساعت و نیم انتظار در صف گاز!

 

وی با بیان اینکه برای هر کد ملی می توان یک سیلندر گاز تحویل گرفت، بیان کرد: مردم همه از صف های طولانی برای دریافت گاز مایع گلایه دارند، چراکه برخی حدود 100 کیلومتر برای دریافت گاز مایع طی کرده بودند ولی باز هم دست خالی بر می گشتند.

 

خدا، خدا می کردم تا یک سیلندر گاز به من برسد تا صف‌های شلوغ را در شرایط رونایی ترک کنم، مردم از همه چیز مانده و خسته اند حالا صف گاز هم اضافه شده است این مطلب را قلی زاده می گوید و ادامه می دهد: مسئولان باید به فکر مردم باشند.

 

صفی در نهبندان وجود ندارد

«مجید بیکی»، فرماندار نهبندان هم به خبرنگار شبستان گفت: مشکل کمبود سیلندرهای گاز مایع از دو روز گذشته در شهرستان مرزی نهبندان تقریبا رفع شده و مشکلی نداریم، از دیروز هم صفی برای دریافت سلیندر وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه شهرستان نهبندان 10 روز با مشکل کمبود گاز مایع روبرو بود، افزود: از آخر هفته گذشته گاز به میزان لازم به روستاهای محروم از نعمت گاز حمل شده که هم اکنون در حال توزیع است ولی هفته گذشته بسیار مشکل داشتیم.

 

بیکی دلیل صف های طولانی برای دریافت گاز مایع در شهرستان نهبندان را مشکل در تاخیر ارسال سهیمه عنوان کرد و بیان کرد: در مرداد ماه امسال مشکلی در تامین گاز مایع در نهبندان نداشتیم ولی در شهریور ماه جاری طی 10 روز صف هایی برای دریافت سیلندرهای گاز تشکیل شد ولی با پیگیری های لازم مشکل حل شد.

 

وی با بیان اینکه از اول مردادماه جاری در شهرستان نهبندان 170 تن گاز مایع مصرف شده است، گفت: امیدواریم گاز مایع توسط شرکت پخش به موقع تامین شود، چراکه نظارت بر توزیع از وظایف سازمان صنعت و معدن است، لذا این سازمان هم بر روند توزیع نظارت خواهد داشت تا قبل از کمبود گاز در راستای تامین گاز مصرفی هم اقدام کنند.

 

«احمد درمحمدی» بخشدار جلگه ماژان هم با اشاره به کمبود شدید گاز مایع در بخش جلگه ماژان، می گوید: گاز رسانی به ماژان به معنای استفاده از گاز شهری نیست؛ 45 روستای این دهستان گاز رسانی شده ولی مشکل گاز کپسولی همچنان در این دهستان ها پا برجاست چراکه در 27 روستای بخش ماژان مهاجرت های معکوسی را داشته ایم.

 

افزایش ۱۴ درصدی گاز مایع در خراسان جنوبی

«قربانعلی مردانی»، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال در استان ۱۱ هزار و ۶۱۲ تن گاز مایع مصرف شده است، می گوید: در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ هزار و ۱۱۱ تن گاز مایع مصرف شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد افزایش داشته است.

 

 

وی ادامه داد: این افزایش مصرف نشان می دهد هیچ کمبودی در تامین گاز مایع نداریم، علی‌رغم گسترش شبکه گازرسانی شهری و کم شدن جامعه هدف که عملا باید باعث کاهش مصرف می شد ولی اینگونه نبوده که این خود نشان می دهد که این طرح برای مدیریت بهینه مصرف لازم الاجرا است.

 

مردانی سهمیه تخصیصی گاز مایع به هر شهرستان را بر مبنای نیاز هر شهرستان عنوان کرد و می افزاید: دلیل افزایش می تواند نگرانی مردم از کمبود گازمایع، یا شایعه گران شدن باشد؛ ولی هم استانی های عزیز مطمئن باشند که هیچ محدودیتی در این مورد برای مصرف کنندگان واقعی نداریم.

 

وی اظهار می کند که نظارت ناکافی از سوی سازمان های متولی امر (صمت) دلیل این صف ها می تواند باشد؛ درگذشته افرادی که گاز LPG برای استفاده در خودرو دریافت می کردند از مراکز غیرمجاز اقدام می کردند، این مراکز به دستور دادستان و گشت مشترک سازمان صمت و پخش فراورده های نفتی تعطیل شده و تمامی کسانی که متقاضی گاز برای خودروهای خود بودند به درب تاسیسات مراجعه نموده که باعث ایجاد صف شده است، بنابراین سازمان صمت با توجه به اینکه مسئول نحوه نظارت بر توزیع گاز مایع است، می تواند این صف ها را مدیریت و راهکار ارائه نماید.

 

برقراری عدالت اجتماعی عده ای را معترض کرده است

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی با بیان اینکه در تامین گاز مایع هیچ مشکلی وجود ندارد و تاکنون هیچ شهرستانی به ما گزارشی در خصوص کمبود گاز مایع ارائه نداده است، می گوید: همچنین با اعلام ما و نظارت سازمان صمت، شرکت های موزع به صورت جارویی سیلندرها را توزیع خواهند نمود. (شرکت های موزع با خودرو سیلندرهای گاز را در شهر و روستا به مردم می دهند).

 

مردانی با بیان اینکه ابتدا در دو استان غربی کشور طرح الکترونیکی گاز مایع انجام شد و سپس خراسان جنوبی، تصریح می کند: خراسان جنوبی به همراه ۹ استان دیگر از ابتدای مرداد ماه به این طرح پیوست و از ابتدای شهریور ماه در کل کشور این طرح در حال اجراست.

 

وی دلیل اصلی اجرای این طرح را جلوگیری از عرضه خارج از شبکه که عمدتا خودروهای Lpg سوز غیر استاندارد می باشند، عنوان کرد و ادامه می دهد: این خودروها هم سهمیه کامل بنزین را دریافت می نمایند و هم از گاز Lpg استفاده می کنند، که این گاز حق مردم عزیزی است که از نعمت گاز طبیعی برخوردار نیستند؛ بنابراین برای برقراری عدالت اجتماعی و اجرای طرح، عده ای متضرر خواهند داشت.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت برای این موضوع راهکارهایی را درنظر گرفته است که در فاز اول طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی (وانت بارها و تاکسی) و در فاز بعدی تاکسی تلفنی ها و تاکسی های اینترنتی و مسافربری خواهد بود.

 

مردانی برخورد با موارد مصرف غیرمجاز را بر عهده سازمان صمت عنوان کرد و می گوید: همچنین مراکز معاینه فنی خودرو ها با توجه به اینکه سیستم دوگانه سوز کردن ال‌پی‌جی غیرمجاز هستند، می توانند به طور گسترده با عدم تایید این خودروها بسیار راهگشا باشند.

 

وی تاکید کرد: هیچگونه مشکلی در خصوص کمبود سیلندرهای گاز مایع در استان خراسان جنوبی وجود ندارد.

 

وی همچنین در جلسه ای برای رفع مشکلات گاز مایع در شهرستان خوسف، گفت: شرکت نفت مجری طرح الکترونیکی سوخت است و باید دستگاه های دیگر همانند صنعت و معدن و تجارت پاسخگوی اعتراضات مردم باشد.

 

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان سی و ششمین منطقه استانی شرکت نفت است که طرح الکترونیکی نفت و گاز را اجرایی می کند، گفت: زیرساخت های طرح برای همه استان ها مهیا بوده است ولی اجرای طرح توزیع گاز الکترونیکی گاز مایع و یا هر تغییر دیگری با مقاومت برخی افراد مواجه است که امری طبیعی است.

 

مردانی با بیان اینکه وجود هر گونه کمبود و احتمال به موقع مشکلات در خصوص تامین گاز مایع باید از سوی سازمان صنعت، معدن وتجارت مکاتبه و پیگیری شود نه شرکت نفت، می گوید: متاسفانه تنوع مصرف کننده گاز مایع بسیار زیاد است ولی طرح الکترونیکی سوخت برای توزیع قانونمند و هدفمند است و هیچ سهمیه ای از شهرستان ها کاهش نمی یابد، چراکه کاهش آن را باید شرکت نفت پاسخگو باشد.

 

وی همچنین بیان می کند وظیفه شرکت پخش فرآورده های نفتی تامین فرآورده است که تکلیف قانونی این شرکت است، که در خصوص تامین فرآورده گاز مایع هیچ مشکلی نداریم.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی خراسان جنوبی تصریح می کند: در مردادماه امسال از زمان اجرای طرح الکترونیکی سوخت، نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 29.6 درصد گاز اضافه توزیع شده است، یعنی اگر کمبودی بوده است باید کاهش آمار می داشتیم، لذا نحوه توزیع کاملا درست است و باید این طرح در استان ما هم به تبع سایر استان ها اجرا شود.

 

صف های طولانی گاز به نحوه اجرای طرح و چگونگی توزیع گاز مرتبط است

«علی تهوری»، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص صف های طولانی گاز مایع و گلایه مندی مردم بابت کمبود سیلندرهای گاز می گوید: تشدید نظارت ها بر شبکه و اجرای موفق طرح الکترونیکی گاز مایع با همکاری نمایندگانی از شرکت نفت، آتش نشانی استان، شرکت های موزع، عوامل توزیع و واحدهای صنفی در حوزه گاز مایع در دستور کار است.

 

وی با اشاره به ایجاد صف های دریافت سیلندرهای گار مایع در استان، می گوید: این صف ها به پراکندگی جمعیت در حوزه شهری، روستایی و عشایری، نحوه اجرای طرح و چگونگی توزیع گاز از سوی متولیان امر ارتباط مستقیم دارد.

 

تهوری با بیان اینکه عدم ثبت نام برخی از متقاضیان در سامانه الکترونیکی و اعلام همراه داشتن کارت ملی سرپرست خانوار برای دریافت کپسول از جمله عوامل ایجاد صف و سبب نارضایتی مردم شده است، از مردم خواست برای ثبت نام در این طرح به سامانه تجارت آسان و سامانه سدف به آدرس https://newtejaratasan.niopdc.ir مراجعه و ثبت نام کنند.

 

 

 

 

کد خبر 969582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha