آغاز رزمایش سایبری بیمه سلامت در گلستان/ نسخه الکترونیکی در ۵۰ درصد از داروخانه‌ها فعال شده است

کمانگری از فعال شدن نسخه الکترونیکی در ۵۰ درصد از داروخانه‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «مهرداد کمانگری» امروز (چهارشنبه 19 شهریور) در رزمایش سایبری سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پنل به همراه سرویس به داروخانه‌ها ارائه شده و داروخانه‌ها می‌توانند از سامانه‌های خود برای ارائه خدمات استفاده کنند.

 

مدیرکل بیمه سلامت گلستان افزود: در گذشته  برای تایید داروهای گران قیمت از سامانه تایید دارو استفاده می شد که در حال حاضر سرویس‌های آن در نسخه الکترونیکی هم وجود دارد.

 

وی اظهار کرد: در نتیجه هم سرویس تایید دارو و هم نسخه الکترونیکی به داروخانه‌ها ارائه شده و نیازی به استفاده داروخانه‌ها از پنل بیمه استفاده وجود ندارد و به راحتی می توانند  با سامانه‌های خود خدمات  ارائه خدمت کنند.

 

کمانگری با اشاره به آخرین اعتبارات تخصیص داده شده به بیمه سلامت، گفت: در سال گذشته از مجموع اعتبارات مصوب دولت،  ۲۲ درصد آن به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده نشده است که این موضوع آثار منفی در پرداخت مطالبات موسسات ارائه دهندگان خدمات درمانی در سال ۹۸ داشته است.

 

وی ادامه داد: مجموع بدهی بیمه سلامت در سال ۹۸ به بیمارستان‌های دانشگاهی حدود سه ماه است که مطالبات داروخانه‌ها و بیمارستان های غیردانشگاهی تا پایان بهمن ماه  پرداخت شده و تمامی مطالبات پزشکان، دندانپزشکان و پاراکلینیک تسویه شده است.

 

مدیرکل بیمه سلامت گلستان گفت: بیمه سلامت مطالبات پزشکان خانواده در دو استان فارس و مازندران را تسویه کرده است. 

 

وی افزود: اتفاق خوبی که در سال گذشته رخ داده این است که مطالبات سال ۹۷ بخش های دولتی دانشگاهی پرداخت شده است و تنها مطالبات مربوط به حفظ قدرت خرید اسناد خزانه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان باقیمانده است که معادل هشت روز از عملکرد دانشگاه ها است و به محض تامین اعتبار پرداخت خواهد شد.

 

کمانگری بیان کرد: بودجه مصوب هیئت دولت برای امسال در حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تا کنون می بایست چهار هزارو  ۵۰۰ میلیارد تومان بابت سه ماه از محل یارانه ها تامین می شده اما  تنها حدود۲۸۷۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

 

وی گفت: هزینه بستری ها در سال ۹۷  نسبت به سال ۹۶ حدود هشت درصد کاهش پیدا کرده است و توانسته ایم زیان انباشته را به میزان ۵۰ درصد کاهش بدهیم.

 

کمانگری افزود: در حال حاضر صد درصد مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ و ۷۰ درصد مطالبات خردادماه و  در بخش غیراز دولتی دانشگاهی مطالبات داروخانه ها، بیمارستان ها، پزشکان و پاراکلینیک سال ۹۹ نیز لغایت پایان خردادماه ماه تسویه شده است.

 

 اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در 11 هزار مطب

مدیرکل بیمه سلامت گلستان با بیان اینکه 11 هزار مطب در حال حاضر طرح نسخه‌نویسی الکترونیک را اجرا می‌کنند، گفت: این اقدام در ترکیه و فنلاند 15 سال طول کشید ولی ما با تمام توان خود سعی داریم که هر چه سریع‌تر آن را به نتیجه برسانیم.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت ایران در سال 96 از سوی وزارت ارتباطات نمره 5 را در زمینه سازمان الکترونیک کسب کرده بود، افزود: با اقدامات جدی انجام شده در سال 97، نمره سازمان به 70 ارتقاء پیدا کرد که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.

 

کمانگری ادامه داد: راه‌اندازی پایگاه اطلاعات بیمه‌شدگان کشور از سال 83 بر زمین مانده بود که با وجود تمام مشکلات این موضوع محقق شد.

 

وی افزود: باید توجه داشت که در شرایط سخت اقتصادی نمی‌توان هر عمل جراحی را انجام داد. در صورتی که این اقدامات سریع‌تر و در دوران طرح تحول سلامت انجام می‌شد، گام‌های بزرگ‌تری برداشته می‌شد.

 

مدیرکل بیمه سلامت گلستان گفت: مسلما تغییر رفتار مقاومت‌هایی به همراه خواهد داشت که در این زمینه باید با شرکای کاری صحبت و مشورت کنیم تا در نهایت روش مناسبی انتخاب شود.

 

وی بیان کرد: سامانه تبادل الکترونیک اسناد بستری در بیمارستان‌های دولتی به طور کامل اجرا شده و در بیمارستان‌های خصوصی به صورت پایلوت در حال انجام است به نحوی که در تولید زیرساخت‌ها اقدامات بزرگی انجام شده است.

 

کمانگری ادامه داد: باید به سمت اوپراتوری پیش رویم تا کار با سرعت پیش رود و ظرفیت‌های جدید ایجاد شود.

 

کد خبر 969599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha