تمام گندم مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود/  میزان ذخایر استراتژیک مورد نیاز ۳ تا ۵ میلیون تن گندم است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام گندم مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود،گفت: میزان ذخایر استراتژیک ما در این بخش ۳ تا ۵ میلیون تن است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، سید کاظم خاوازی در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه 19 شهریور در پاسخ به سوال علی خضریان نماینده تهران در مورد نحوه اجرای طرح خودکفایی گندم گفت: این طرح  مربوط به سال های 93 و 94 است. بنده از اردیبهشت سال 99 وارد وزارت جهاد کشاورزی شدم اما به احترام آقای خدریان سعی کردم عاقلانه اسناد را مورد بررسی قرار دهم.

 

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس ماده 7 قانون بخشی از مقررات مالی دولت طرح تملک دارایی های سرمایه ای طرحی است که در زمان مقرر شروع و در زمان مشخص باید تمام شود. طرح خودکفایی گندم در سال 82 شروع و در سال 93 خاتمه یافته است و سازمان برنامه و بودجه آن را خاتمه یافته تلقی کرده است.

 

وی ادامه داد: تولید گندم در این طرح به 141 میلیون تن رسیده است. با اتمام این طرح، طرح دیگری به نام ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی توسط سازمان برنامه و بودجه به تصویب می رسد که ما فاصله پنج سال بعد و پنج سال قبل از این طرح را مورد بررسی قرار دادیم. به صورت تجمیعی در این پنج سال 49.5 میلیون تن گندم تولید شده است اما در پنج سال طرح، طرح ارتقای ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی 65.2 میلیون تن و با میانگین تولید سالانه 13 میلیون تن گندم تولید شده است. اگر از نظر خرید مقایسه کنیم در پنج سال منتهی به طرح خوداتکایی گندم 92 میلیون تن گندم خریداری شده است و در پنج سالی که طرح راهبردی اجرایی شده است، 45 میلیون تن خرید گندم اتفاق افتاده است.

 

خاوازی تصریح کرد: 15 میلیون تن در پنج سال منتهی به خاتمه طرح وارد شده است و در پنج سال طرح راهبردی 5.4 میلیون تن واردات داشتیم. نمایندگان این نگرانی را نداشته باشند که طرح راهبردی محصولات کشاورزی مورد حمایت ما نیست چرا که این طرح با ردیفی مورد حمایت دولت است و در حال اجرایی شدن است.

 

خاوازی بیان کرد: وقتی ردیف خوداتکایی به وزارتخانه تزریق شده است، اتفاقات بسیار نادری در بحث بذر، مکانیزاسیون و نهاده ها اتفاق افتاده است که باعث شده است تولید گندم تصویب شود. ما برای نیاز داخلی مان هیچ مشکلی نداریم البته هر کشوری باید ذخایر استراتژیک خودش را داشته باشد که این عدد 3 تا 5 میلیون تن است و همان طور که می دانید واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام نمی شود.

 

وی با بیان اینکه ما به اندازه نیاز و مصرف کشور تولید گندم داریم، گفت: برخی دوستان می گویند که با این خریدی که اتفاق می افتد ما با اهداف فاصله داریم که باید بگوییم این درست نیست. ما در اسفند ماه بذر خوشه را در کل کشور برآورد می کنیم البته هیچ کشاورزی اجباری برای فروش گندم اش به دولت ندارد. در حال حاضر 67 درصد خرید تضمینی، 7 درصد ضایعات، 10 درصد خرید خوراک دام و طیور و پنج درصد خرید کارخانه داران در بحث گندم اتفاق افتاد.

 

وی با بیان اینکه ما به اندازه نیازمان تولید گندم داریم، گفت: 70 درصد از گندم مورد نیاز کشور از منابع آبی تامین می شود، هم دولت و هم مجلس باید کمک کنند که ما بتوانیم در بحث تامین منابع آبی به مشکلات برنخوریم.

 

وی گفت:  تمام تلاش مان را می کنیم که بحث حمایت از کشاورزان و گندم کاران را داشته باشیم. دولت امسال قیمتی را مصوب خواهد کرد که همه کشاورزان گندم بکارند و به سراغ گیاهان دیگر نروند.

 

وی در مورد قیمت کود گفت: ما کودهای ترکیبی را طراحی کرده ایم که به دست کشاورزان برسانیم تا قیمت را پایین بیاوریم و تلاش می کنیم به اندازه کافی یارانه برای سوخت بگیریم که قیمت به تعادل برسد.

 

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان باید کمک کنند که در بودجه 1400 در بحث تسهیلات سرمایه در گردش ما به مشکل برنخوریم. در حال حاضر نیز بانک مرکزی این قول را به ما داده است که هر اتفاقی که بیفتد، منابع لازم را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای خرید نهاده ها قرار دهد./

 

کد خبر 969696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha