انتشار فراخوان عکس‌های قدیمی از چغازنبیل و هفت‌تپه

رشنویی با اشاره به انتشار فراخوان عکس‌های قدیمی از این دو میراث جهانی، جهت برپایی نمایشگاهی از این آثار عکاسی خبر داد.

«عاطفه رشنویی» امروز (چهارشنبه 19 شهریور) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با بیان اینکه محوطه‌های تاریخی و بازدید از آنها همواره بخشی از حافظه بازدیدکنندگان است اظهار کرد: این محوطه‌ها سده‌ها در کنار جوامع انسانی بوده و با آنها معنا پیدا میکنند.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه افزود: امروز 80 سال از کشف محوطه چغازنبیل و 50 سال از کاوش‌های هفت‌تپه می‌گذرد و این 2 بنای تاریخی در این سده بخشی از هویت تاریخی سرزمین ایران را در ذهن بازدیدکنندگان شکل داده‌اند.

 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر سال 1399 آخرین سال از سدهای پرهیاهو است که ایرانیان بیش از پیش با هویت تاریخی خود آشنا شدند، جهانیان را با آن آشنا ساختند و برای انتقال آن به نسل آینده تلاش کردند.

 

رشنویی تصریح کرد: عکس‌های قدیمی این محوطه‌ها جلوه پیوند عمیق مردم با این هویت تاریخی و تلاش برای حفظ آن است، پیوندی که بیش از هر لحظه امروز در پایان این سده می‌تواند تکیه‌گاه ما برای ساختن سده‌ای جدید و متفاوت باشد، سده‌ای که در آن نسل جدید رشد می‌کند و در بحبوحه هویت‌سازی نیاز به ارزش‌های تاریخی خود دارد.

 

وی ابراز کرد: بر این اساس پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در نظر دارد نمایشگاهی از عکسهای قدیمی تهیه‌شده از محوطه‌های چغازنبیل، هفت‌تپه و موزه هفت‌تپه برگزار کند تا به ما یادآور شود این گنجینه‌های تاریخی چگونه می‌توانند به ما و نسل جدید کمک کنند تا راه آینده را پیدا کنیم.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه ضمن دعوت از همه علاقه‌مندان برای مشارکت در این نمایشگاه بیان کرد: افراد می‌توانند چنانچه عکس‌های قدیمی حرفه‌ای یا آماتور از چغازنبیل، هفت‌تپه و موزه هفت‌تپه در آلبوم تصاویر خود و یا اطرافیان دارند، برای پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه ارسال دارند.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های عکس‌های ارسال شونده توسط علاقه‌مندان عنوان کرد: حداقل 20 سال باید از زمان تهیه عکس‌ها گذشته باشد؛ ضمن آنکه عکس‌ها را می‌توان در قالب سیاه و سفید و یا رنگی ارسال کرد.

 

رشنویی با بیان اینکه همچنین اسکن عکس‌ها باید در فرمت JPG ارسال شود و کیفیت عکس‌ها نیز از 200 dpi نباید کمتر باشد و هنگام ارسال عکس، سال تهیه آن نیز باید ذکر شود اذعان داشت: علاقمندان در صورت تمایل می‌توانند نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را نیز ارسال کنند.

 

وی مهلت ارسال عکس‌ها را 10 آبان‌ 1399 اعلام کرد و ادامه داد: علاقه‌مندان عکس‌های خود را بدون محدودیت در تعداد به آدرس پست الکترونیکی choghazanbil.worldheritage@gmail.com و یا شماره واتس‌اپ 09373441337  ارسال کنند.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره اینکه عکس‌های برتر در کتاب «عکسهای قدیمی چغازنبیل و هفت‌تپه» منتشر خواهند شد خاطر نشان کرد: تاریخ دقیق نمایشگاه متعاقباً اعلام می‌شود.

 

وی از همه تاریخ‌دوستان خواست تا با ارسال عکسهای خود از این آثار در انتقال هویت تاریخی و ارزش‌های آن به نسل آینده همراه باشند.

 

کد خبر 969910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha