سلامت جسم و روح ارمغان پیوند مسجد و ورزش

سلامت جسم و روح ارمغان پیوند مسجد و ورزش است که کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ایجاد ارتباط بین این دو عرصه قادر به تحقق این برنامه خواهند بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، ورزش به عنوان یکی از شاخص های مهم کیفیت و سلامت زندگی محسوب می شود که در دین اسلام هم به این موضوع توجه و تاکید کرده و بر اساس فرمایشات ائمه معصومین(ع) به این موضوع توجه شده است.

 

بین ورزش و دین پیوند و ارتباط برقرار است و در ارتقای سلامت روح اثرمی گذارد و در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معضلات شوم موثر است که به فعالیت های  ورزشی به عنوان یک ابزار و فرصت برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، سلامت و تندرستی مردم و نشاط اجتماعی همواره توجه شده و در راس برنامه های این حوزه قرار گرفته است.

 

تنبلی تن مورد نکوهش است و بر جسم و روح اثر می گذارد و در جامعه امروز به دلیل گسترش زندگی ماشینی تحرک کاهش یافته و باید در این حوزه سرمایه گذاری صورت بگیرد و گفتمان ورزش همگانی برای سلامت روح و جسم ترویج پیدا کند.

 

مساجد بستر مناسبی برای گفتمان سازی و گفتار پیرامون ورزش است و اگر همراه با ایجاد فضایی مربوط به این عرصه هم باشد اثرگذاری دو چندان را تجربه خواهیم کرد.

 

انجام فعالیت در رشته های ورزشی مثل تنیس روی میز، دارت، فوتبال دستی و با ایجاد سالن مجهز در حسینیه ها رشته های رزمی در مساجد فراهم می شود که پیوند بین مردم هر محله و ورزش و جذب جوانان و نوجوانان به مسجد نتیجه آن خواهد شد.

 

*توسعه فعالیت های ورزشی در کانون های مساجد استان اصفهان

 

میزتنیس، صفحه دارت و فوتبال دستی در اغلب کانون های مساجد استان اصفهان وجود دارد و برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان کارآمد بوده و این اثرگذاری در مساجد روستایی به دلیل کمبود امکانات ورزشی بیشتر از مساجد شهری است.

 

آموزش رشته های ورزشی و کسب افتخار علاوه بر فعالیت های عمومی در این مراکز مشهود و در مقاطع مختلف زمانی به گوش می رسد که مایه مباهات برای اعضای کانون های مساجد بوده است.

 

*كانون های ريحانه النبي شهرضا، امام حسن مجتبی و غدیر تیران مصداق بارز پیوند مسجد و ورزش

 

كانون فرهنگي و هنري ريحانه النبي شهرستان شهرضا یکی از کانون هایی است که باید ایجاد محیط ورزشی در مسجد ريحانه النبي(ص) پیوند خوبی بین ورزش و مسجد فراهم کرده است.

مدير مسئول كانون فرهنگي و هنري ريحانه النبي شهرضا با بیان این مطلب گفت:  وجود میز تنیس و وسایل ورزشی باشگاه ورزشی با امکانات مورد نیاز برای ورزش های رزمی هم ایجاد شده که علاقمندان به ورزش های رزمی با شرکت در این کانون و سالن ورزشی فنون ورزش های رزمی را فرامی گیرند.

 

سيد «ابوذر ميرنيام» افزود: از محیط بدون استفاده در مسجد به عنوان فضای ورزشی انتخاب و این مکان را به عنوان سالن ورزشی تجهیز کرده ایم.

 

وی انجام ورزش قهرمانی و همگانی و تربیت نیروی ها ورزشی از دل مسجد را رویکرد این برنامه بیان کرد و ادامه داد: شرکت کنندگان در رشته های ورزش رزمی در این کانون فرهنگی و هنری در مسابقات شهرستانی، استانی و ملی خوش درخشیده اند و رتبه ها و افتخارات خوبی را برای باشگاه کانون بدست آورده اند.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران نیز در این خصوص گفت: راه اندازی سالن ورزش با حمایت اداره ورزش و جوانان و هیات های ورزشی، فعالیت در رشته های تنیس روی میز، فوتبال دستی، دارت و آمادگی جسمانی با برگزاری دوره های آموزشی و همچنین فعالیت کوهیپمایی، تور دوچرخه سواری، طناب زنی و بازی های بومی محلی از جمله اقدامات ورزشی این کانون است.

«اکبر مهدی زاده» افزود: اعضای کانون استقبال خوبی از فعالیت های ورزشی به ویژه برنامه های همگانی و عمومی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و بازی های بومی محلی دارند که در دوران پیش از کرونا اجرا می شد.

 

وی یادآورشد: آموزش ورزش در خانه برای سلامتی برای خانواده ها پیش بینی شده که در بسته های فرهنگی و محتواهایی ارسال شده است.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری غدیر تیران نیز از استقبال خیرین برای راه اندازی مجموعه ورزشی در این کانون خبرداد و گفت: خیرین برای این مجموعه 500 میلیون ریال تاکنون کمک کرده اند.

 

«اکبر امینی» افزود: وجود این سوله ورزشی با امکانات و تجهزات برای اوقات فراغت جوانان و نوجوان موثر است.

*از فضای مساجد باید برای خدمات عام المنفعه استفاده شود

 

نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون گفت: متولیان مساجد از فضای این مراکز دینی برای خدمات عام المنفعه استفاده کنند و آن را در اختیار جوانان و عموم مردم قرار دهند.

 

«ابوالفضل ابوترابی» افزود: خیرین مسجد ساز نگاه همه جانبه به توسعه مساجد داشته باشند و امکان ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی را در این پایگاه های دینی فراهم سازند.

 

وی ادامه داد: راه اندازی مکان ورزشی، کتابخانه، مرکز مشاوره، کیلینیک بهداشتی و محیط آموزشی از جمله فرصت های متناسب با هویت مسجد است که امکان ایجاد این کاربری ها فراهم می باشد.

کد خبر 970011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha