پرسش و پاسخ های کرونایی/ تغذیه مناسب توصیه ای جدی است

پزشک مرکز درمانی کرمان به سوالات مبتلا به افراد در سنین مختلف و در زمینه بیماری کروناپاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر ریحانه میرشکاری چهارشنبه شب (۱۹ شهریور ) در برنامه آنلاین‌ مجازی مطب در خانه در پاسخ‌ به سوالی مبنی بر اینکه " سینوزیت دارم‌ و به دکتر عفونی مراجعه کردم و آنتی بیوتیک‌‌ و داروهایی تجویز شد که علائم سردرد و سرفه از بین‌ رفته امّا زیر گلویم‌ درد دارد و گاهی هم خلط پشت حلق دارم آیا به خاطر سینوزیت‌ است"  بیان‌ کرد:  در صورتی که درمان دارویی شما به‌ پایان‌ رسیده و آنتی بیوتیک کامل استفاده شد‌ و همچنان ترشحات‌ پشت‌ حلق دارید می توانید با‌ آب نمک رقیق دهان‌ را شستشو‌ دهید و برای تسکین‌ درد گلو هم قرقره‌ شربت‌ دیفن‌ هیدرامین‌ مفید است.

 

 


پزشک مرکز درمانی کرمان در پاسخ‌ به سوال‌ شخصی که گفت ۱۰‌ روز پیش به کرونا‌ مبتلا‌ شدم‌ الان‌ بهترم‌ امّا همسرم که باردار است مبتلا شده و سردرد شدید همراه‌ با سرفه دارد چه توصیه‌ هایی دارید و اینکه تا چه زمانی ما ناقل‌ هستیم؟ بیان‌ کرد: از اینکه شما بیماری سخت را پشت سر گذاشتید خوشحالیم‌ بابت‌ بیماری همسرتان‌ هم‌ ایشان‌ باید به یکی از مراکز ۱۶‌ ساعته مراجعه کرده و معاینه شوند برای رفع سردردهای ایشان‌ از استامینوفن‌ ساده می تواند استفاده کند و برای کاهش سرفه‌ ها هم نوشیدن‌ مایعات گرم و قرقره کردن شربت‌ دیفن‌ هیدرامین‌ موثر است؛ سوپ جو، فرنی، حریره و آبمیوه طبیعی هم میل کنند؛ از زمان شروع بیماری تا ۱۴ روز امکان‌ ابتلای سایر افراد وجود دارد که استفاده از‌ ماسک و رعایت نکات‌ بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توصیه می شود.

 

 

شخصی هم‌ پرسید برادرم ۲ روز است گلودرد‌ دارد و در حال‌ حاضر هم سرفه می کند، خانه را چطور ضدعفونی کنیم‌ ضمن‌ اینکه من مشکل‌ آسم‌ و تنگی نفس و پدر و مادرم‌ هم ناراحتی قلبی دارند؟ دکتر میرشکاری پاسخ داد: علائم برادرتان‌ مشکوک به کووید۱۹‌ است؛ توصیه دارم‌ اتاقی جداگانه دارای تهویه به بیرون در منزل‌ به ایشان‌ اختصاص دهید و مایعات گرم مصرف و استراحت و علایم‌ خود را پایش کند در صورتی که سرفه‌ های خشک و تنگی نفس یا علائم‌ گوارشی پیدا کردید به مرکز ۱۶ ساعته مراجعه کنید.

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان‌ در پاسخ‌ به سوال شخصی که پرسید در مورد ضدعفونی با الکل، اینکه می‌ گویند ۸‌ دقیقه زمان می برد تا الکل ویروس را از بین‌ ببرد، یعنی وقتی از اسپری الکل‌ استفاده‌ می کنیم ۸‌ دقیقه باید صبر کنیم‌ و بعد دستمان  را به وسایل بزنیم؟ تصریح کرد: این‌ مطلب را جایی مطالعه‌ نکردم‌ و جایی هم‌ نشنیدم معمولاً یک تا ۲ دقیقه طول می کشد تا ویروس بر اثر الکل ۸۰ درصد از بین  برود.

 


شخصی هم پرسید ۲ روز دچار آبریزش‌ بینی شدم‌ و گاهی سرفه می زنم‌ که عصر و شب ها بیشتر است، آیا‌ کرونا است؟ پزشک مرکز درمانی کرمان  پاسخ داد: علایم شما بیشتر به نفع حساسیت‌ است و با توجه به نزدیکی به فصل پائیز این‌ حساسیت‌ ها بیشتر می شود؛ توصیه دارم بینی و دهان‌ را با آب نمک رقیق شستشو دهید؛ از بو و دود، گرد و غبار، عطر و ادکلن‌ اجتناب و از مصرف غذاهای حساسیت‌ زا مانند فلفل، گوجه و بادمجان پرهیز کنید و اگر علایم بیشتر شد قرص سیتریزین‌ مصرف کنید؛ در حال حاضر علایم‌ شما به نفع کرونا نیست.

 

 


میرشکاری در خصوص چگونگی ضدعفونی کردن خرما و رطب که سوال‌ یکی از کاربران بود پاسخ داد: خرما را از جاهای‌ معتبر و بسته بندی شده تهیه کنید و با توجه به اینکه از زمان چیدن و بسته بندی تا زمانی که به دست‌ مصرف کننده‌ می رسد ۱۰ روز طول می کشد، اگر به ویروس کرونا آلوده باشد‌ طی این ۱۰ روز از بین می رود و می توانید با خیال آسوده آن‌ را مصرف کنید، در برخی توصیه ها هم‌ آمده که خرما را بشویید بعد مصرف کنید که این روش را هم می توانید استفاده کنید.

 

 


وی در مورد رعایت‌ فاصله با بیمار کرونایی و تغذیه‌ ایشان‌ در منزل هم گفت: توصیه می شود بیمار کرونایی در اتاقی جداگانه در منزل استراحت کند و در صورتی ‌ که بخواهد بیرون‌ از اتاق بیاید ماسک بزند و فاصله ۲ متری از سایر افراد را رعایت کند و زمانی که از سرویس بهداشتی استفاده کرد آن‌ محل کاملاً ضدعفونی شود؛ در صورتی که بیمار کرونایی شما دارای قند خون‌ بالا هستند حتماً تحت‌ کنترل باشد یا با قرص یا با انسولین بیماری قند را کنترل کنند که قند خون‌ بیماری کرونا را تشدید می کند.

 

 

پزشک مرکز درمانی کرمان‌ در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه ۲ ماه قبل به بیماری کرونا مبتلا شدم امّا الان آبریزش‌ بینی و گلودرد همراه با خلط سینه دارم آیا ممکن‌ است مجدداً به این‌ بیماری گرفتار شده باشم؟ گفت: بارها‌ توصیه کردیم‌ که بعد از بهبودی حتماً ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید زیرا احتمال درگیری مجدد با ویروس کرونا رد نشده؛ از علایم ذکر شده ای که گفتید آبریزش بینی دارید که در درگیری با کرونا این علامت را نداریم، مصرف مایعات گرم و استراحت توصیه می شود و در صورتی که تنگی نفس سرفه های خشک داشتید به مرکز ۱۶ ساعته مراجعه تا معاینه شوید.

 

 

وی راجع به سوالی مبنی بر اینکه به چه نوع بدن‌ دردهایی باید شک کرد؟ پاسخ داد: بدن درد همراه با تب، سرفه های خشک و علائم گوارشی که ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول بکشد برای ما مهم‌ است؛ تا زمانی که علّت خاصی برای آن‌ پیدا نکنیم‌ مهم‌ است مثلاً اگر بدن درد بر اثر فعالیت‌ یا ورزش باشد ما را به کرونا مشکوک نمی کند؛ اگر بدن درد همچنین همراه با کاهش حس بویایی و چشایی و سردرد باشد آن زمان‌ نسبت‌ به آلوده شدن‌ به ویروس کرونا شک می کنیم.

 

 

پزشک درمانی مرکز کرمان در مورد علّت درد ران و بازو هم پاسخ داد: شما اطلاعات کافی نسبت به سن، بیماری زمینه ای و یا مصرف داروی خاصی ندادید‌ و اینکه درد یک طرفه یا دوطرفه است یا همراه با کبودی و ورم است چیزی نگفتید؛ لذا در صورتی که درد تشدید پیدا کرد از مسکن‌ های معمولی مانند ناپروکسن‌ می توانید استفاده کنید و اگر بهبود نیافتید به مرکز درمانی جهت معاینه‌ بیشتر مراجعه کنید.

 

 


شخصی پرسید پسرم‌ یک سال و ۸ ماه سن دارد دارای‌ بیماری فاویسم است آیا واکسن آنفلوآنزا تزریق شود یا خیر؟ چگونه‌ متوجه شویم‌ که به واکسن‌ حساسیت‌ دارد؟ دکتر میرشکاری پاسخ داد: در بیماران فاویسم‌ ممنوعیتی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود ندارد؛ در خصوص حساسیت‌ هم هیچ راه تشخیصی‌ قبل‌ از تزریق واکسن وجود ندارد و می تواند واکنش های آلرژیک‌ در بدن‌ ایجاد کند که‌ معمولاً بعد از تزریق تا ۲ هفته بعد می تواند ایجاد شود.

 

 


فردی پرسید  روی زبانم‌ نقطه‌ های قرمز ایجاد شده و خارش گلو هم دارم آیا کرونا است که این پزشک پاسخ داد: این نقطه‌ های قرمز علامت اختصاصی درگیری با کووید ۱۹ نیست و با توجه به خارش گلو، می تواند از حساسیت‌ فصلی باشد که توصیه می شود از بادمجان، گوجه، فلفل و غذاهای تند و تیز پرهیز شود و در صورت التهاب نقطه های قرمز و سوزش می توانید از قرقره‌ شربت‌ دیفن هیدرامین جهت تسکین‌ استفاده کنید همچنین از دمنوش‌ های خنک مانند ختمی و بنفشه هم می توانید استفاده کنید.

 

 


دکتر میرشکاری  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با کپسول‌ آتش نشانی‌ می توان‌ منزل را ضدعفونی کرد؟ بیان کرد: نیازی به ضدعفونی کردن منزل نیست فقط وسایلی‌ که مستقیماً در دسترس‌ بیمار مبتلا‌ به کووید۱۹‌ است مانند بشقاب، لیوان، وسایل شخصی، ملحفه و ... را با آب ۶۰‌ درجه شستشو دهید و خشک کردن‌ این‌ لوازم‌ در آفتاب باشد که ویروس را از بین‌ می برد و دیگر اینکه من در جایی نشنیدم با کپسول‌ آتشنشانی‌ می توان‌ منزل را ضدعفونی کرد‌.

 

کد خبر 970047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha