مطالبه مردم از مدیریت شهری برای حفظ پیوست فرهنگی میدان جمهوری کرج

مردم کرج معتقد هستند که میدان جمهوری برای آنان خاستگاه خاطراتی از جنس حضور ایمانی است، آن زمان که در سرمای زمستان و یا گرمای تابستان با محوریت این میدان گردهم می آمدند و شعار وحدت سر می دادند ولی امروز مدیریت شهری تغییر کاربری آن را نشانه رفته است.

خبرگزاری شبستان - البرز: بعضی ایام نسبت به ایام دیگر برتری دارد، آن چنان که بعضی مکان ها بر مکان های دیگر. این معنا را زمانی بیشتر درک خواهیم کرد که عواطف انسانی و روحانی در وجودمان رشد یافته باشد و باورهایی مبتنی بر بصیریت در دل هایمان خزان اوقات را به بهار ایمان مبدل کرده باشد.

 

مصداق این واژه های در هم تنیده در حرکت های خودجوش مردمی کرج در قالب صفوف بهم پیوسته و شعارهای هدفمند که ناشی از بلوغ فکری است معنا پیدا می کند. « حرکت » گامی است که در جهت رشد و بلوغ فکری ایجاد می شود و به واقع مرتبه معرفتی در بُعد وجودی انسان است.

 

طی چند سال گذشته و در چشم برهم زدنی، بسیاری از مناطق شهری کرج شاهد رشد جمعیت و ساخت و سازهای بی رویه بود، آن چنان که سر ریز این جمعیت وسعت گرفت و به دنبال خود ضرورت یک خاستگاه تجمعاتی را ایجاد کرد. 

 

و میدان جمهوری کرج، خاستگاه اصلی و شاخص این مردم برای تجمعات شد و از قرار مردم در این میدان خاطره آفریدند و به باورشان آمد که کرج نیز همچون دیگر شهرهای بزرگ کشور، یک مکان تجمع عمومی مردمی دارد ولی مدیریت شهری کرج این تصور را دستخوش هندسه شهری خویش قرار داد و بنابر اذعان متولیان فرهنگی شهر، مشورتی برای این تغییر کاربری انجام نداد. 

 

 

ضرورت اطلاع رسانی مدیریت شهری در خصوص تغییر کاربری میدان جمهوری به مردم

 

به سراغ مردم می رویم، یکی از کاسبانی که در بلوار متصل به میدان جمهوری محل کسبی دارد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: واقعیت این است که در طول این چندساله خانواده ما خوشحال بودند که در کرج یک مکان تجمع مناسب مردمی وجود دارد. 

 

این کاسب یزدی افزود: در شهر یزد که اصالت ما به آن می رسد، یک مکان و میدان مشخصی برای تجمع است که مدیریت شهری نسبت به حفظ آن با اجرای آب نما، نماهای شهری و حماسی اقدام کرده است. 

 

وی افزود: ولی متأسفانه به نظر می آید که در نیمه دوم سال قراردادهای مدیریت شهری با پیمانکاران منعقد می شود و در جریان فصل بارش برف و باران شاهد یک سری تغییر و تحولات شهری هستیم. 

 

این شهروند کرجی عنوان کرد: زمانی که با وسیله نقلیه از کنار این میدان که البته امروز به حالت کارگاهی درآمده عبور کردم هیچ نشانه و توضیحی از مدیریت شهری در خصوص پروژه ندیدم و تصور می کنم این توهین به مردم است چرا که برای تغییر کاربری های شهری باید یک اطلاع رسانی حداقل در بنر به مردم اعلام شود.

 

تغییر کاربری میدان جمهوری کرج با قالب های تفکری ارزشی فاصله دارد

 

نزدیک به میدان جمهوری کرج سه فضای سبز استاندارد است که به صورت معمول در طول تجمعات و راهپیمایی های مردمی، سر ریز جمعیت به این محیط ها بود و مکانی که اهالی محل و دیگر مردمان کرج برای غنی سازی اوقات فراغت از آن استفاده می کنند.

 

به سراغ یکی از شهروندان کرج می رویم که با لهجه شیرین تبریزی در همان ابتدای صحبت، می گوید: خوشا تبریز و مردمان بی مثالش. حیف که متولیان کرج دلسوز نیستند. اصلا نمی دانم کرج دلسوز دارد؟!!! شاید البته مردم هم مقصر باشند که نسبت به تغییر و تحولات شهری و حقوق خودشان بی توجه هستند. 

 

این معلم بازنشسته ادامه داد: به همراه همسرم چندسالی است که به خاطر نوه هایمان در کرج زندگی می کنیم، ساکن همین منطقه هستیم. هر مرتبه که به روند مبلمان این شهر نگاه می کنم آه حسرت می کشم. ای کاش مدیریت شهری کرج نگاهی به ساز و کار مهندسی شهرهای دیگر ایران داشت. 

 

وی تصریح کرد: منظره این باغ شهر مظلوم، با بتن های شهری بی روح و پروژه هایی که هر از گاه با عقد قرارداد پیمانکاران اجرا می شود، بسیار دلگیر شده است و حیف و صد حیف که این باغ شهر مدیر دلسوز ندارد



خیره نگاهمان می کند و می گوید، این حرف ها برایتان بد نشود. برای رسانه تان می گویم. از آن حرف هایی است که شاید به مسئولان شهری خوشایند نباشد ولی گفتن آن بهتر از نگفتن است. این حق مردم است که حقوق شهروندی خودشان را بدانند. چرا که مالیات می دهند و مستحق زندگی خوب هستند.

 

بی توجهی رسانه های بومی البرز نسبت به تغییرات هندسه شهری بدون پیوست فرهنگی

 

« ابراهیم نوروزی فر» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص اینکه برای تغییر کاربری میدان جمهوری کرج مشورتی با سازمان بسیج رسانه صورت گرفته است یا خیر گفت: متأسفانه نه در خصوص تغییر کاربری میدان جمهوری کرج که در رابطه با هیچ تغییر کاربری شهری دیگری که الزام پیوست شهری دارد به صورت معمول با متولیان فرهنگی مشورت نمی شود. 

 

رئیس سازمان بسیج رسانه البرز افزود: ضرورت کار فرهنگی برکسی پوشیده نیست به ویژه آنکه کرج به عنوان یکی از کلانشهرهای حائز اهمیت با توجه به رشد جمعیت مهاجر سالانه است. 

 

وی توضیح داد: در خصوص تغییر کاربری میدان جمهوری کرج کم کاری رسانه ای را هم شاهد بودیم، گویا دغدغه ای وجود نداشت از میدانی که برای مردم این شهر در ایام خاص سال و مناسبتی خاطره آفرین شده بود.

 

رئیس سازمان بسیج رسانه البرز با اشاره به فرمایش رهبرمعظم انقلاب در خصوص اینکه رسانه های چشم تیزبین جامعه هستند مطرح کرد: جا داشت که اصحاب رسانه با مطالبه گری از مدیریت شهری، پیوست فرهنگی تغییر کاربری میدان جمهوری را مطالبه می کردند.

 

گاهی زود دیر می شود

 

دلسوزان، متولیان فرهنگی و مدیریت شهری کلانشهر کرج آگاه از وضعیت جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی و دینی این شهر به عنوان استان البرز امروز در مدار مسئولیت شهری قرار دارند و نسل های آینده متناسب با اقدامات صورت گرفته با ساختارهای شهری به قضاوت عمل آنان خواهند نشست.

 

به راستی که گاهی زود دیر می شود، نباید گذاشت زمان بگذرد، هزینه ها صرف شود سپس به پیوست های مهم و با اهمیتی چون پیوست های فرهنگی فکر کرد. ضرورت توجه به زیرساخت ها، بایدها و نبایدها یکی از ارکان مهمی است که در قالب هئیت های اندیشه ورز پاسخ داده می شود.

 

چنانچه متولیان مدیریت شهری، در جریان تغییر کاربری ها و اقدامات شهری، تأمل و مشورتی با مسئولان فرهنگی شهر داشته باشند، شاید شهر کرج می توانست به عنوان مرکز استان البرز حرفی برای گفتن در حوزه مدیریت شهری داشته باشد. 

 

* مهدیه دانایی

 

کد خبر 970535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha