پیامبر مقام شفاعتی دارد که هیچ کسی ندارد/قرآن شفا و رحمت است برای مومنان

بحرالعلوم گفت: قرآن خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید نماز شب بخوان و نماز شب همانا قرآن است، یعنی اگر تو این تهجد را داشته باشی، تو را به مقام محمود می‌رسانیم مقام محمود همان مقام شفاعت است که تنها اختصاص به پیامبر دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، هشتمین جلسه تلاوت‌وتفسیر قرآن کریم(طرح نسیم اُنس) در سالن جلسات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

 

«محمدمهدی‌بحرالعلوم» در این جلسه با اشاره به آیه ۷۱ سوره اسراء گفت: در این آیه آمده است یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولَٰئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا (به یاد آر) روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان (به پیشگاه حقیقت) می‌خوانیم، پس هر کس نامه عملش را به دست راست دهند آنها نامه خود را قرائت کنند و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد)، این آیه در خصوص امامت سخن می‌گوید و صراحت دارد به این معنا که ما روز قیامت همه را با امامشان می‌خوانیم، نکته این‌که امام در قرآن لفظی عام تر از آن چیزی است که ما در فرهنگ شیعی خود از آن یاد می‌کنیم.

 

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشتاضافه کرد: ما در قرآن عنوان (أَئِمَّةَ الْکُفْرِ) یعنی امام کفر را داریم، در توضیح این عبارت قرآن باید گفت: انسان در صف هر آن‌چیزی که در دنیا از آن پیروی کرده است قرار می‌گیرد، یعنی همراهان و پرستندگان سنگ را در صف سنگ قرار داده تا با سنگ محشور شوند، شیطان پرستان را در صف شیطان قرار می‌دهند و... و در این میان کسانی که در دنیا  در مسیر رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار حرکت کرده‌اند را در صف یاران رسول گرامی اسلام قرار می‌دهند.

 

وی ادامه داد: هر کس در این جهان نابینا ( کفر و جهل و ضلالت) است در عالم آخرت نیز (از مشاهده بهشتیان و شهود و جمال حق) نابینا و گمراه‌تر خواهد بود.رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، بیان داشت: در این میان هر کسی که نامه اعمالش در دست راستش قرار گرفت خوش یمن بوده است، این افراد کتاب خود را می‌خوانند و دوست دارند دیگران کتاب آن‌ها را بخوانند تا همه رفعت مقام این افراد را بینند. در آیه «وَمَنْ کَانَ فِی هَٰذِهِ أَعْمَیٰ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمَیٰ وَأَضَلُّ سَبِیلًا» آمده است: هر کس در این جهان نابینا ( کفر و جهل و ضلالت) است در عالم آخرت نیز (از مشاهده بهشتیان و شهود و جمال حق) نابینا و گمراه‌تر خواهد بود.

 

این مقام مسؤول اضافه کرد: این آیه می‌فرماید که هر فردی که در این دنیا کور است، در آخرت نیز کور خواهد بود؛ البته این کور بودن با کور بودن ظاهری تفاوت دارد، منظور کور بودن نسبت به حقایق هدایت غیب است این‌که افرادی چشم خود را نسبت به حقایق ببندند و بنابراین هر کس چشم خود را در دنیا به روی حقایق بسته و تکذیب کرده است در آخرت نیز کور و نابینا خواهد بود.

 

 بحرالعلوم افزود: در آیه ۷۸ سوره اسراء آمده است: «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَیٰ غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا» یعنی نماز را وقت زوال آفتاب تا اول تاریکی شب به پا دار (یعنی نماز ظهرین را از اول ظهر و نماز عشائین را از بدو تاریکی شب به پا دار) و نماز صبح را نیز به جای آر که آن نماز به حقیقت مشهود (نظر فرشتگان شب و فرشتگان روز) است.

او تصریح کرد: این آیه می‌فرماید: نماز را بر پا دار از اوج خورشید یعنی ظهر تا نهایت تاریکی شب که نماز عشاء است و می‌گوید«وَقُرْآنَ الْفَجْرِ» یعنی نماز صبح قرآن است. به واقع قرآن چندین معنا دارد که یکی به معنی کتاب ما مسلمانان است و دیگر معنای آن نماز است،  بر همین اساس سوره اعراف آیه ۲۰۴ می‌فرماید «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ» به این معنا که چون قرآن قرائت شود همه گوش بدان فرا دهید و سکوت کنید، باشد که مورد لطف و رحمت حق شوید.

بیشترین شهادت به نماز صبح داده می‌شود و نماز صبح ارزش زیادی دارد

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: برخی مفسران معتقدند این جامنظور از قرآن، نماز جماعت است یعنی زمانی که در نماز، قرآن در حال تلاوت است شما سکوت کنید و گوش فرا دهید و نخوانید، کلمه قرآن در کتاب مقدس قرآن به عنوان مصدر خواندن هم آمده است و در موارد بسیار به معنای قرآن است. آیه ۷۸ سوره اسراء می‌فرماید نماز صبح مشهود است و با حضور فرشتگان دیده می‌شود، در این خصوص آیت الله مجتهدی می‌فرماید: فرشتکان شب و روز جدا هستند و هنگامه نماز صبح زمان تغییر شیفت است که هر دو گروه از فرشتگان حضور دارند، بنابراین بیشترین شهادت به نماز صبح داده می‌شود و نماز صبح ارزش زیادی دارد.

وی در خصوص اهمیت نماز شب و در تفسیر آیه ۷۹ سوره اسراء بیان داشت: در این آیه آمده است:«وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَیٰ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا» یعنی و بعضی از شب را به خواندن قرآن (در نماز) بیدار و متهجّد باش، که نماز شب خاص توست، باشد که خدایت تو را به مقام محمود (شفاعت کبری) مبعوث گرداند. به واقع غیر از نمازهای یومیه برای پیامبر خاتم(ص) یک نماز واجب دیگر نیز آورده شده است که همانا نماز شب است، پیامبر(ص) باید تحجر شبانه داشته باشد که این موضوع در سوره‌های دیگر قرآن از جمله مزمل، سجده و ... عنوان شده است.

این مقام مسؤول، گفت: قرآن می‌فرماید: «کسانی که نیمه شب از جایگاه خواب بیدار می‌شوند، نماز می‌خوانند و انفاق می‌کنند، هیچ کس نمی‌داند ما برای این دسته چه مخفی کرده‌ایم» و خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید نماز شب بخوان و نماز شب همانا قرآن است، یعنی اگر تو این تهجر را داشته باشی، تو را به مقام محمود می‌رسانیم. این نشان از اهمیت بیدار شدن و برای خدا عبادت کردن است، به واقع هر فردی که ادعا کرد به سیر و سلوک رسیده است اما نماز شب در برنامه زندگی او نبود بدانید آن گونه که می‌گوید موفق نبوده است.

بحرالعلوم با بیان‌ این‌که نماز شب کافی نیست اما لازم است ابراز داشت: اگر کسی بخواهد به جایی برسد نماز شب را لازم دارد، در این آیه آمده است «عَسَیٰ» یعنی این به تنهایی کافی نیست و در ادامه می‌فرماید«و ما رزقناهم ینفقون» یعنی از کارهای دیگر این است که زمانی که برای نماز شب بلند می‌شوند، در فکر همسایه نیز هستند و این آیه بسیار جالبی است که نماز شب را به تنهایی کافی نمی‌داند.

پیامبر مقام شفاعتی دارد که هیچ کسی ندارد

او بر اساس نظر مفسران، مقام محمود در مورد پیامبر(ص) را مقام شفاعت ایشان دانست و بیان داشت: حضرت علی (ع) فرمود امیدوارکننده ترین آیه در قران کریم آیه «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَیٰ» است این آیه خطاب به رسول گرامی اسلامی می‌فرماید: پروردگار تو به زودی به تو چندان عطا کند که تو راضی شوی (در دنیا نصرت و در آخرت مقام شفاعت به تو بخشد). یعنی پیامبر مقام شفاعتی دارد که هیچ کسی ندارد و خداوند می‌فرماید ملاک رضایت تو است و آنقدر به تو می‌دهیم تا راضی شوی.

شب جریانی عجیب دارد و جایگاه خاصی برای آن دیده شده است

رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه با بیان این‌که دیگر افراد نیز که این مسیر را دنبال می‌کنند، نماز شب می‌خوانند و انفاق می‌کنند  به بخشی از این جایگاه می‌رسند، به اهمیت و نقش عبادت در شب و ایجاد تحولات درونی و معنوی انسان‌ها، اشاره کرد و اظهار داشت: شب جریانی عجیب دارد و جایگاه خاصی برای آن دیده شده است در آیات بسیاری از قرآن کریم شب زمان بروز اتفاقات مهم است خداوند قرآن را در شب نازل کرده است(إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ)به دیگر معنا خداوند گذشتن از خواب دوست داشتنی در شب و پرداختن به ذکر و راز و نیاز بنده با خود را یکی از جلوه‌های زیبای بندگی و موجب خیر و رحمت فراوان قرار داده است.

وی در پایان با بیان این‌که آن‌چه از قرآن بهره می‌بریم به خودمان باز می‌گردد، ابراز داشت: خداوند می‌فرماید قرآن شفا و رحمت است برای مومنان، امام حسین( ع) در روز کربلا به شهادت می‌رسد اما بیشتر افرادی که آن جا بودند از این اتفاق سود نمی‌برند که هیچ بلکه بعدها آرزو می‌کنند کاش ما در این روز نبودیم.

کد خبر 970579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha