مسائل پزشکی عینی و واقعی موجود به بحث فقهی گذاشته شود

آیت الله علیدوست با تأکید بر این که حتی مسائل قدیمی پزشکی نیز وجود دارد که بحث های فقهی آنها مشخص نشده است، گفت: لازم است مسائل پزشکی عینی و واقعی موجود با حضور متخصصان امر پزشکی شروع شده و در ادامه به بحث فقهی گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «ابوالقاسم علیدوست» پیش از ظهر امروز(شنبه 22 شهریور) در مراسم افتتاحیه دوره جدید آموزشی فقه پزشکی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با تأکید بر این که حوزه نباید به کم کاری نسبت به مسائل اصلی نظام متهم شود، گفت: ما باید به حوزه نمره خوبی بدهیم چون کارهای زیادی شده است.

 

رئیس انجمن علمی فقه و حقوق حوزه افزود: در حوزه پس از انقلاب با وجود این که کارهای زیادی شده ولی خیلی خیلی مانده است، بنابراین اولا این طور نیست که کار تمام شده باشد و ثانیا این طور هم نیست که کاری نشده باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در فقه پزشکی خیلی کارهایی داریم که انجام نشده است من حدس نمی زنم بلکه سؤالاتی که از دادگاه ها می‌ آید این مسأله را نشان می دهد؛ همین امروز در فقه پزشکی حتی در مسائل کهن و قدیمی اشکالات زیادی وجود دارد و حتی در مسائلی هم که کار شده ابهام داریم.

 

آیت الله علیدوست عنوان کرد: دیشب پرونده ای را بررسی می کردیم که مریضی از اهالی تربت حیدریه آن دارویی که برایش مفید بوده پیدا نمی شود، او را به بیمارستان بیرجند منتقل می‌ کنند، در بیمارستان بیرجند هم به او توجهی نمی‌شود و در این تسامح فوت می‌ کند؛ حال آیا بیمارستان مقصر و مسبب مرگ است یا خیر؟ چون بیمارستان یک موقع اقدام می‌ کند ولی به نتیجه نمی رسد، گاهی هم نه اصلا تسامح می‌کند که در این جا بحث سببیت مطرح می‌ شود و هم مسؤولیت مدنی و هم مسؤولیت کیفری مطرح است.

 

وی با بیان این که مسائل فقه پزشکی تنها در حوزه مسائل جدید و مستحدث وارد نمی‌شود، گفت: الان در قانون مجازات یک بحث این بود که آیا فعل پرستار می‌ تواند رابطه سببیت بین بزه و فعل پزشک را قطع کند یا نه؟ یک اندیشه این است که مسؤولیت متوجه پزشک است، ولی الان فکری هست که اگر پرستار می‌ داند پزشک اشتباه کرده است و می‌ داند که با دارویی که پزشک تجویز کرده می‌ میرد آیا در این جا پرستار مسؤول است؟ قانون فعلی می‌ گوید پزشک مسؤول است چون پرستار مثل آلت است و از خودش استقلالی ندارد، ولی یک اندیشه می‌ گوید پرستار مسؤول است که اتفاقا همین مسأله در قانون مجازات جدید خواهد آمد.

 

استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که این ها بحث فقیهانه می‌ خواهد، گفت: تا فضلایی وارد نشوند و ادبیات تولید نشود دادگاه ها نمی توانند درست قضاوت کنند، بنابراین حتی خیلی از مسائل گذشته در دست و پا هست که باید فقیهانه بحث شود.

 

وی بیان داشت: پیشنهاد ما این است که مباحث به صورت عملیاتی تر بحش ده و یک مقدار حالت کارگاهی پیدا کند به عنوان مثال از دادگاه ها و مراکزی مثل بیمارستان ها و پزشکی قانونی پرونده های در جریان بیاید و به صورت عینی مطرح شده و به بحث فقهی گذاشته شود.

کد خبر 970787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha