یک هزار و ۹۲۰ کلاس درس توسط خیران در همدان ساخته شده است

مرادی با بیان اینکه یک هزار و ۹۲۰ کلاس درس در قالب ۳۱۴ پروژه با کمک خیرین در استان ایجاد شده است، گفت: ۳۰ درصد مدارس استان با کمک خیرین راه‌اندازی شده است.

«محمد حسین مرادی» به خبرنگار شبستان گفت: درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1390 در زیر نظام « تامین فضا، تجهیزات و فناوری » بر جذب مشارکت حداکثری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و نیز کمک‌های مردمی تاکید شده است.

 

مدیر کلنوسازی و تجهیز مدارس استان همدان افزود: برای اجرای پروژه‌های مختلف آموزشی، پرورشی و تربیتی و رفع کمبودهای فضاهای آموزشی در سطح شهرها و روستاهای استان اعتبارات ابلاغی دولتی کافی نبوده لذا خيرين مدرسه ساز نيازهای آموزش و پرورش کشور را به درستی درک کرده و با حرکت باورمند خويش ضمن فرهنگ سازی و اشاعه سنت ارزشمند کار حسنه، راه مقدس مدرسه‌سازی را انتخاب نموده‌اند.

 

وی با بیان اینکه از سال 77 هم راستا با کشور، در استان همدان نیز مجمع خیرین مدرسه ساز رسما تشکیل و فعالیت خود را آغاز کردند، تصریح کرد: خیرین طی 22 سال همراهی 1920  کلاس درس را در قالب  320 پروژه با زیربنای حدود 250 هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش داده‌اند و تأمین 33 درصد فضاهای آموزشی توسط ایشان افتخار بزرگی است که در جای جای استان نشان از حضور مردان و زنانی دارد که با ایثار مال و اشاعه فرهنگ نیکوکاری از مدرسه سازی حمایت کرده‌اند.

 

مرادی با بیان اینکه اهمیت مدرسه به عنوان کانون رشد و تعالی و بالندگی بعد از خانواده مطرح است، گفت: اما مدرسه اولین نهاد اجتماعی و مهم‌ترین رکن در تربیت اجتماعی فرزندانمان است، از این روی مشارکت همه مردم را می‌طلبد، همه ما وامدار مدرسه هستیم و از مدرسه بر آمده‌ایم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان همدان ابراز کرد: بر اساس ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است معادل کمک‌های تحقق یافته سال قبل خیرین مدرسه ساز، اعتبار لازم را جهت تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام مدارس در بودجه سنواتی خود پیش‌بینی کند.

 

وی گفت: سهم اعتباری دولت در مشارکت برای مدرسه سازی 70 درصد در نقاط روستایی و 50 درصد در نقاط شهری است به این معنی که مشارکت خیرین در تکمیل پروژه‌های دولتی به میزان 30 درصد (در مدارس روستایی) موجب نامگذاری مدرسه تکمیل شده با نظر خیر خواهد بود.

 

پویش ملی آجر به آجر

وی افزود: سازمان نوسازی مدارس کشور با هدف توسعه مشارکت‌های مردمی طرح «آجر به آجر» را پس از تصویب توسط وزیر محترم آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ کرد.

 

مرادی ادامه داد: گسترش مشارکت خرد مردمی در امر مدرسه سازی در واقع مهم‌ترین استراتژی این طرح می باشد زیرا بسیاری از مردم مشارکت در امر مدرسه‌سازی را امری دور از ذهن برای خود تلقی می‌کنند، چرا که کمک به مدرسه‌سازی را معادل اهدای مبالغ خارج از توان خود می‌دانند و لذا در این طرح همانگونه که از نامش پیداست در آن، آجر به عنوان کوچکترین نماد کمک در نظر گرفته شده و به ترویج این موضوع می‌پردازد که حتی با یک آجر هم می‌توان به مدرسه‌سازی کمک کرد.

 

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان همدان گفت: مدرسه‌سازی بیش از آنکه یک حرکت اقتصادی تلقی شود یک پدیده و جریان فرهنگی است که فضای جامعه را عطرآگین نموده است.

وی بیان داشت: همسو با اهداف پویش ملی آجربه آجر، سامانه مهر مدرسه در 21 خرداد ماه سال 99 مصادف با اولین سالگرد درگذشت خیر فقید و پدر مدرسه سازی ایران، زنده یاد دکتر محمدرضا حافظی، موسس و رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور رونمایی شد.

 

وی عنوان کرد: در این طرح با مدد مردم و کمک‌های خرد و توسعه فرهنگ مشارکت مدرسه ساخت و با تعلق خاطر به وطن ( بویژه افراد خارج از کشور ) یا نوستالژی دوران کودکی و تحصیل در مدارس قدیمی که همه از آن خاطره‌ها داریم می‌توان به مدارسی که در آن درس خوانده‌ایم کمک نماییم و از طریق سامانه مهر از وضعیت مدرسه و نحوه کمک به آن مطلع شویم.

 

وی اظهار داشت: با ورود به سامانه مهر مدرسه همچنین این امکان وجود دارد که شخص پروژه‌ای را انتخاب کند و بلافاصله وارد درگاه پرداخت شده و هر میزان آجر را خریداری کرده و مشارکت کند.

 

مرادی افزود: با هر میزان جذب کمک‌های خیری و مردمی به همان اندازه دولت نیز از محل اعتبارات ملی، برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیری اعتبار لحاظ می‌کند، بنابراین هر قدر کمک بیشتری از سوی خیرین مدرسه ساز جذب شود اعتباری معادل آن از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور برای استان منظور می‌گردد.

 

وی گفت: یکی از راهبردهای اصلی در پویش ملی آجر به آجر استفاده از ظرفیت خیرین نیک اندیش مدرسه ساز و سایر نهادهای دولتی، غیر دولتی و مردم نهاد و داوطلبان فعال در امر مدرسه سازی است در همین راستا تفاهم نامه همکاری با نهادهای مختلفی از جمله، سازمان نظام مهندسی استان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان، بانک کشاورزی، سازمان صداو  سیما و... منعقد گردیده تا از ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای استان برای امر مقدس مدرسه سازی بهره بگیریم.

 

وی ادامه داد: هم اکنون 49 پروژه خیری و مشارکتی با 388 کلاس درس و اعتباری بالغ بر 583 میلیون و 636 هزار ریال در استان همدان به همت و سخاوت خیرین مدرسه ساز در دست اجرا می‌باشد .

 

به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان همدان، آیت الله حبیب شعبانی، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز با انعقاد تفاهمنامه همکاری در امر مقدس مدرسه‌سازی به پویش ملی آجر به آجر پیوستند و از آثار خیر این تفاهم نامه این بود که ایشان دعوت نمودند مردم زکات خود را در محل زندگی و کار خودشان صرف بهبود وضعیت فضای آموزشی و مدرسه سازی نمایند.

 

وی تصریح کرد: همچنین در پویش ماه محرم با هدف اختصاص نذورات مردم در این ایام به مدرسه سازی (به دلیل بیماری کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم عزاداری گسترده و حفظ سلامت مردم) مقرر شده است که هزینه نذورات مردم به احداث یک مدرسه در منطقه محروم روستایی اختصاص یابد. 

 

مرادی تاکید کرد: مشارکت خیرین مدرسهساز،باانگیزه‌های مذهبی، انگیزه‌های انسان دوستانه، باقی گذاشتن نام نیک، مشارکت در یک عمل خیر و یا مشارکت در یک حرکت اجتماعی و تقبل مسئولیت اجتماعی در قبال مدرسه، اثرات پایدار و خیر ماندگاری را برای استان به ارمغان آورده است.

 

وی گفت: این اداره کل در سال‌جاری و تا آغاز سال‌تحصیلی 99-1400 تعداد 19 پروژه با 144 کلاس درس و اتاق با زیربنای 16560 متر مربع و اعتباری بالغ بر 32 میلیارد و 970 میلیون تومان تحویل جامعه فرهنگی استان خواهد نمود و تا پایان سال جمع پروژههای تحویلی اداره کل نوسازی مدارس استان همدان به 29 پروژه با 226 کلاس درس و اتاق با زیربنای 23893 مترمربع و اعتباری معادل 59 میلیارد و 600 میلیون تومان خواهد رسید تا به ادارات آموزش و پرورش استان تحویل گردد.

شایان ذکر است: از ابتدای تأمین اعتبار جهت استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس (از سال92 تا کنون) این اداره کل ضمن جمعآوری کامل تمامی بخاری‌های نفتی از سطح مدارس استان از دورترین روستاها تا مراکز شهرها تعداد 1436 مدرسه با 6861 کلاس درس را استاندارد سازی سیستم گرمایشی انجام داده است.

در حال حاضر این اداره کل با تعداد79 نفر نیروی تخصصی تعداد 245 پروژه را در سطح استان دردست اجرا داردکه جهت اجرای این پروژه‌ها از محل‌های مختلف اعتباری اعم از ملی خیری، ملی تخریب و بازسازی، استانداردسازی سیستم گرمایشی، استانی، بنیاد محترم برکت و خیرین عزیز مدرسه ساز مبلغ 132 میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته است.

کد خبر 970982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha