بی برنامگی،   اجاره مسکن را برای خیلی ها تبدیل به آرزو کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی برنامگی در حوزه مسکن گفت: اقشار ضعیف و متوسط جامعه نه تنها قدرت خرید مسکن را ندارند بلکه اجاره و رهن نیز برایشان مشکل است.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به طرح جهش تولید مسکن گفت: وضعیت فعلی مسکن و رشد 100 الی 150 درصدی آن در برخی مناطق شهری باعث شده است که اقشار ضعیف و متوسط جامعه نه تنها قدرت خرید خانه را نداشته باشند بلکه برای رهن و اجاره منزل نیز دچار مشکل شوند و این بی برنامگی در حوزه مسکن است.

 

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی برنامگی در حوزه مسکن باعث شده است که اجاره مسکن برای خیلی ها آرزو باشد، اظهار داشت: ما در حوزه مسکن باید دو حوزه ساخت و قیمت گذاری برنامه ریزی داشته باشیم. نیاز مسکن در کشور بر اساس طرح جامع مسکن سالی 900 تا 950 هزار واحد مسکونی است. در حال حاضر 300 هزار واحد مسکونی را مردم خودشان می سازند یعنی همین پروانه های ساختی که مردم در شهرهای مختلف می گیرند و اقدام به ساخت می کنند، 200 هزار مسکن روستایی ساخته می شود و چیزی حدود 400 الی 450 واحد در سال ما نیاز داریم که هیچ برنامه ای برای ساخت آن وجود ندارد.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر شش میلیون و 500 هزار نفر در کشور مستاجر هستند، گفت: این آمار نسبت به رشد جمعیت در سال های آینده بیشتر خواهد شد؛ به همین دلیل ما در کمیسیون عمران طرحی را به عنوان طرح جهش تولید مسکن طراحی کردیم تا بتوانیم مشکلاتی را که در این بخش وجود دارد تا حدودی در حوزه قانون گذاری رفع کنیم.

 

وی ادامه داد: این طرح در حوزه قانون گذاری و حمایت از انبوه سازان و کسانی که به صورت تخصصی وارد عرصه مسکن می شوند، برنامه دارد. در بحث تامین منابع مالی در بخش خرید و همچنین ساخت تعیین شده است که بخشی باید به صورت مستقیم به کسی به عنوان بهره بردار داده شود و بخشی دیگر نیز به انبوه سازان داده شود که به صورت صنعتی اقدام به ساخت مسکن کنند تا قیمت ها پایین آورده شود.

 

وی ادامه داد: در بخش تامین زمین نیز تعیین شده است که دولت 250 هزار هکتار اراضی دولتی را که در حریم و محدوده شهرها بلا استفاده رها کرده است برای این قانون در نظر گیرد یا اینها را برای ساخت واگذار کند یا آنها را بفروشد و برای منابع جاری کشور از آن استفاده شود.

 

وی ادامه داد: در این طرح بحث اجاره داری حرفه ای مطرح شده است که میان شهرداری ها و برخی نهادهای عمومی و انبوه سازان و کسانی که در حوزه مسکن تخصص دارند، واحدهای بالای 100 یا 200 یا 300 ساخته شود و اینها را با فرآیندی اجاره دهند که نامش اجاره داری حرفه ای است.

 

یوسفی گفت: در نهایت نیز تعیین شده است که وام هایی با بهره کمتر که به صورت پلکانی باشد به افراد داده شود تا بتوانیم بخشی از مشکلات مسکن را حل کنیم.

 

وی ادامه داد: این طرح مکمل طرح مالیات بر عایدی مسکن یا طرح مالیات بر خانه های خالی است که امیدواریم به سرانجام برسد./

کد خبر 970987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha