حلقه های محبت و معرفت پاسخگوی نیاز سربازان در حوزه های گوناگون است

حجت الاسلام صنعت پور امیری با بیان اینکه پاسخگویی به شبهات فکری و دینی، آشنایی با افکار و ایده های کارکنان وظیفه از اهداف طرح حلقه های محبت و معرفت است، گفت: این طرح پاسخگوی نیاز سربازان در حوزه های گوناگون بوده و بر محور انس و الفت اجرا می شود

  خبرگزاری شبستان_گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: اعتماد مردم به جامعه روحانیت یکی از امتیازات خاص قشر روحانی در جامعه محسوب می شود که نتیجه ارتباط خوب میان روحانیون  با اقشار مختلف  مردم  است که همواره تلاش کردند تا بتوانند در حل مشکلات مردم  در صف اول قبل از ارگانهای رسمی در جامعه گام بردارند. طرح حلقه های محبت و معرفت یکی از طرح های ارتش در سطح سربازان وظیفه است که به شیوه چهره به چهره با هدف پاسخگویی به  نیازها و سوالات مختلف سربازان اجرا می شود در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «حسین صنعت پور امیری»، رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

طرح حلقه های محبت و معرفت با چه هدفی اجرا می شود؟

طرح فرهنگی حلقه های معرفت و محبت در حوزه چهره به چهره با هدف خوش بین سازی و تقویت بعد آموزش غیر رسمی کارکنان وظیفه، ارتباط و محبت عاطفی با کارکنان وظیفه، تبلیغ معارف اسلامی، پاسخگویی به شبهات دینی، آشنا شدن با افکار، سوالات و ایده های کارکنان وظیفه، سمت و سو دادن تدریس و تبلیغ به سمت نیازهای اصلی کارکنان وظیفه در راستای طرح  فرهنگی مصباح یک، از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در سطح ستاد ارتش در حال اجرا است.

 

این طرح بر چه اصولی استوار است؟

از ضرورت های پیش بینی شده این طرح آن است که روحانیون و مبلغان به صورت چهره به چهره با کارکنان وظیفه ارتباط مستقیم داشته باشند. در یکان های ارتش سالیان متمادی است که دیدارهای چهره به چهره برگزار می شود ، در این برنامه ها با کارکنان و سربازان وظیفه ارتباط برقرار می شود و در یکان های آموزشی روحانیون معین همواره پاسخگوی سوالات کارکنان وظیفه  هستند اما حلقه های معرفت و محبت، به صورت چند نفره و با محوریت یک روحانی برگزار می شود که محور آن  انس و الفت و گفتگو بوده و بر سرفصل و موضوع خاصی تشکیل نمی شود بلکه کارکنان وظیفه هرگونه سوال دینی و یا نظری داشته باشند، به راحتی بیان می کنند و همه به نوعی در بحث مشارکت داشته و بهره می برند.

 

مهمترین کارکرد حلقه های محبت و معرفت را توضیح بفرمایید؟

مهمترین کارکرد حلقه های محبت و معرفت، "محبت" است. در حقیقت هدف ما این است که کارکنان وظیفه بتوانند حرف های خود را به صورت روشن و بدون دغدغه و به راحتی در فضاها و جمع خصوصی با روحانیون مطرح کنند. به همین جهت با تاکید بر کلمه محبت نام این حلقه ها را حلقه های "محبت و معرفت" گذاشتیم. در جلسات برگزاری این طرح سرفصل خاصی مد نظر نیست و تلاش می کنیم سوالات سربازان در این جلسه مطرح شده و روحانیون پاسخگوی سوالات و شبهات مطرح شده از سوی سربازان باشند. چه بسا ارتباط میان روحانیون و افراد حتی پس از پایان حلقه های معرفت و محبت از طریق تلفن و فضای مجازی ادامه می یابد و در موادری  حتی در آینده نیز پس از پایان خدمت سربازی این ارتباط دوسویه و محبت آمیز می تواند استمرار یابد. این طرح در ستاد ارتش و یکان های تابعه برگزار می شود و تاکنون به شکل منظم ادامه یافته و حلقه های بزرگی با حضور۳۰ تا ۳۵ روحانی در یکان های مورد نظر شکل گرفته که به فضل الهی و برابر نظرسنجی ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

 

آیا در مورد امکان برگزاری این طرح در سایر نیروها اقداماتی شکل گرفته است؟

بله، در سایر نیروهای مربوط به ارتش جمهوری اسلامی ایران، این طرح تسری پیدا کرده است و بدون شک این طرح قابلیت تسری به سایر نیروهای مسلح را نیز دارد و با توجه به تحقیقات انجام شده از اثربخش ترین و کم هزینه ترین برنامه ها در حوزه سربازی، طرح فرهنگی حلقه های محبت و معرفت است.

 

آیا طرح حلقه های محبت و معرفت امکان برگزاری در مجموعه های دانشگاهی و آموزش عالی دارد؟

به طور یقین حلقه های معرفت و محبت در همه نهادها ، سازمان ها و ارگان هایی که جوانان حضور دارند، می تواند به عنوان یکی از کارهای اثرگذار اجرا شود. برخی از این حلقه ها شکل عمومی داشته و برای افرادی که در شرایط تحصیلی پایین تر قرار دارند، اجرا می شود اما در محیط های علمی و دانشگاهی می توان با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه و روحانیون حاضر حلقه های معرفت تخصصی را نیز برگزار کرد.

 

در حلقه های محبت و معرفت چه مباحثی مطرح می شود؟

در کلاس های درسی و آموزشی مباحثی از روی سرفصل ها بیان می شود اما در حلقه های معرفت و محبت مباحثی مطرح می شود که برخی نیازهای مخاطبان -که در سرفصل های آموزشی نمی گنجد- را پاسخ می دهد. اگر بتوانیم این طرح را در سطح دانشگاه های کشور برگزار کنیم، کار ارزشمندی است. این طرح می تواند با حضور فضلای حوزه حتی به صورت مقطعی و هرچند وقت یک بار بسیار اثرگذار باشد. حلقه های محبت و معرفت می تواند در پیوند روحانیت با مخاطبان موثر و خنثی کننده بسیاری از توطئه ها بوده و نشان دهنده اخلاق، رفتار و منش یک روحانی در ارتباط با مردم باشد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب می توانیم بگوییم اتصال روحانیت، به مردم نقطه مثبت این قشر است. این طرح می تواند پاسخگوی بسیاری از شبهات، یاوه گویی ها و بدگویی ها نسبت به روحانیون باشد و جوانان را با قشر علما و روحانیون به خوبی آشنا کند. هرچه روحانیت بتواند بعد مردمی خود را بیشتر تقویت کند، موفقیت بیشتری را کسب می کند. حلقه های محبت و معرفت یکی از برنامه های تبلیغی است که بعد مردمی و معنوی روحانیت را به زیباترین وجه ممکن به تصویر می کشد و یک روحانی در کنار کارکنان وظیفه بر روی زمین می نشیند و در یک جمع ۵ الی ۶ نفره صحبت های افراد را می شنود و پاسخگوی درد دل‌ها و سوالات و نیازهای فکری و عقیدتی آنها است. از دیگر اثرات این جلسات این است که روحانیون در این حلقه‌ها سوالات را جمع آوری می کنند و با توجه به فراوانی موضوعات و سوالات مطرح شده در سخنرانی ها این مسایل دسته بندی شده و پاسخ آن ها در این جلسات به شکل عمومی داده می شود.

حلقه های محبت و معرفت سبب تقویت پیوند روحانیت با مردم و مخاطبان است و وسیله ای برای آشنایی با سوالات، شبهات ذهنی جوانان و بستری برای پاسخگویی به نیاز جوانان محسوب می شود. این طرح ارتباط وسیعی میان روحانیون و مخاطبان را فراهم می کند و موجب استمرار و تقویت ارتباط میان نسل جوان و روحانیون است. شیوه، منش و رفتار روحانیون در این جلسات می تواند موجب جذب افراد شده و تاثیرات زیادی را حتی برای پس از پایان خدمت سربازی، بر جای بگذارد. البته در اجرای این طرح می توان در کنار استفاده از ظرفیت روحانیون در ارتش از ظرفیت حوزه های علمیه نیز استفاده کرد .در حلقه های معرفت و محبت مشکلات شخصی و یکانی سربازان وظیفه نیز مطرح می شود و روحانیون مشکلات را به سامانه فرماندهی انتقال داده و در راستای حل این مشکلات اقدام لازم به عمل می‌آید.

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا حلقه های معرفت چگونه برگزار می شود؟

حلقه های محبت و معرفت قبل از شیوع کرونا معمولا با تعداد ۱۰ تا ۱2 نفر در هر حلقه برگزار می شد اما با توجه به شیوع ویروس کرونا این حلقه ها با تعداد ۵ یا ۶ نفر و با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی صرفا در فضاهای روباز پادگان‌ها برگزار می شود./

کد خبر 971001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha