بازی رنگ ها در میدان ایثار/ وقتی  هنر رنگ و بوی شهادت می گیرد

هنرمند گیلانی با ابتکار و نوآوری توانست آثار ارزشمندی از شهدای مدافع حرم و شهید سردار سلیمانی را با تلفیق رنگ ها به تصویر بکشد.

 خبرگزاری شبستان _ رشت، سمیه بشارتی؛ هنر تداعی زیبایی است، همه مفهوم هنر در زیبایی خلاصه می‌شود، به‌گونه‌ای که علم روانشناسی بر این مدعاست که هنر علاوه بر زیبایی تاثیر شگرفی در آرامش روح و روان انسان نیز بر جا می‌گذارد.

 

هر چیزی که رنگ هنر بگیرد زیبا، ماندگار و جاودانه خواهد شد، لذا فرهنگ ایثار، شهادت در قاب هنر در انتقال مفاهیم به نسل جدید نقش تاثیرگذاری دارد. با هنر و تلفیق رنگ‌ها شهدا به الگویی دست یافتنی برای نسل جوان تبدیل می‌شوند.

 

بهجت الله پورتقی یکی از هنرمندان نمونه گیلانی است که فرهنگ ایثار و شهادت را در قاب هنر ماندگار کرد و در بازی رنگ‌ها تصاویر زیبایی از شهدای مدافع حرم خلق کرد. وی در ابتکاری نوین و تلفیق هنرهای مختلف توانست زمینه اشتغال بسیاری از اقوام و آشنایان را فراهم کند.

نقطه کوبی، ماندالا، ترانسفر، دکوپاژ، نقاشی دکولاژ، پرشنگ، آینه کاری از هنرهای زیبایی است که توسط این هنرمند بر روی سفال و چوب نقش بست. این هنرمند فومنی با حضور در دفتر خبرگزاری شبستان گیلان فعالیت‌هایش را اینگونه تشریح کرد.

 

*هنر را در دستان دخترم آموختم

«بهجت الله پورتقی» با بیان اینکه چهار سال پیش دخترم که در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کرد برای ترم تابستان در کلاس‌های کانون بسیج  فومن ثبت نام کرد و هنر نقطه‌کوبی روی سفال را فرا گرفت اظهارداشت: با مشاهده کار دخترم به این هنر علاقمند شدم  و این هنر زیبا را آهسته آهسته از دختر ۱۰ ساله‌ام و استادش فرا گرفتم.

 

وی ادامه داد: تحقیقاتی در این حوزه هنری انجام دادم و موفق شدم ۲۰ تکنیک  را شناسایی کنم. اکنون با فراگیری ۱۵ تکنیک با خلاقیت و نوآوری آنها را تلفیق کرده و به خلق آثار می‌پردازم و با بهره گیری از فضای مجازی و کمک‌های دخترم و استادش توانستم در این عرصه تا حدودی موفق باشم.

 

این هنرمند گیلانی تصریح کرد: دوسالی است که مشاغل خانگی را با گرفتن سفارش های‌ محلی شروع کردم  و با تلاش و همکاری خانواده ام، دست‌ساخته‌هایم به سراسر کشور صادر می‌شود. بیشترین سفارش‌هایم از استان های مازندران، اردبیل، تهران، اصفهان، اراک و کرج  است.

 

پورتقی با اشاره به اینکه حدود۱۰ نفر از اقوام و آشنایان را در این هنر آموزش داده ام افزود: نبود فضای آموزشی یکی از دغدغه های اصلی‌ام است، از مسئولان ذی‌ربط تقاضای ایجاد فضای آموزشی رایگان را داشتم تا بتوانم علاقمندان به این هنر را آموزش دهم.

 

وی به به بازار کار این هنر اشاره کرد و اظهار داشت: میانگین درآمد ماهانه این هنر بالای ۲میلیون تومان است و درآمد ماهانه به فصل تقاضا این هنر بستگی دارد.

 

 

*صادرات و ایجاد اشتغال جوانان از آرزوهایم است

این هنرمند گیلانی با بیان اینکه محوریت هنرم در معرفی شهدا است خاطرنشان ساخت : با یک تاجر در کردستان که فعالیت صادراتی در خاورمیانه دارد  آشنا شدم و درصدد هستم با انعقاد تفاهم‌نامه هنرم را به خارج از مرزها صادر کنم.

 

پور تقی با اشاره به اینکه در حال حاضر از طرف نهادی حمایت نمی شوم اذعان کرد: در شهرستان فومن یک شعبه فروش دارم و راه اندازی شعبات در شهرهای توریستی گیلان از جمله انزلی و دیگر شهرستان‌های پرتردد از جمله اهدافی است که دنبال می کنم.

 

وی با بیان اینکه یک سالی است کارم را به صورت رسمی شروع کرده ام اما متاسفانه هنوز پروانه کسبم صادر نشده است و درگیر بروکراسی اداری است افزود: به بهانه‌های مختلف از جمله مشکل سیستم و یا بسته بودن سایت در صدور پروانه کسب وقفه ایجاد شده است، امیدوارم مسئولان امر در این زمینه اقدامات لازم را هرچه سریع تر انجام دهند.

این هنرمند گیلانی با اشاره به اینکه جوان بیکار با فراگیری این هنر و داشتن ۲میلیون تومان می‌تواند وارد بازار کار شود، افزود: با فراگیری این هنر و با توجه به اینکه نلفیق رنگ در این هنر بسیار زیاد است، نوعی انرژی مثبت برای  هنرمند به ارمغان می آورد.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه این هنر بسیار زیبا در جامعه شناخته شده نیست، صادرات و ایجاد اشتغال را از آرزوهایش دانست و افزود: ورود در این عرصه علاوه بر آرامش از نظر اقتصادی نیز سودآور بوده و برای من بیش از ۶۰ درصد سود داشته است.

 

*هزار تابلو  از سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» طراحی کرده ام

وی با اشاره به تکنیک بازی‌های رنگ در این هنر گفت: فعالیت در این هنر بسیار جذاب است و جهانی شدن این هنر یکی از آرزوهایم است.

 

پورتقی اضافه کرد: اگر فضای مناسب در خیابان اصلی شهر داشته باشم بسیاری از جوانان این هنر را فراخواهند گرفت و زمینه فعالیتشان در بازار کار مهیا می شود. با فعالیت گسترده این هنر در گیلان، مطمئنا این استان رکورددار این هنر در کشور خواهد بود.

 

 

پورتقی اظهارداشت: در گیلان ۲۲شهید مدافع حرم داریم که تاکنون توانسته‌ام ۱۴ تابلو را آماده و تقدیم خانواده این شهدا کنم و آماده‌سازی تابلوی هشت شهید دیگر را در دست دارم.

 

وی اضافه کرد: تاکنون به لطف الهی توانستم هزار تابلو از سردار شهید«حاج قاسم سلیمانی »آماده و تحویل دهم.

 

پورتقی در مقابل این سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان که هنگام بازی رنگ‌ها در خلق تابلوی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چه حسی داشتید، سکوت کرد و اشک از چشمانش جاری شد....

 

هر چند سکوتش نشان از هزاران حرف ناگفته داشت اما با اشک اینگونه پاسخم را داد: می‌خواهم با این هنر فرهنگ ایثار و شهادت را پر رنگ‌تر جلوه دهم. این هنر را به نیت سردار دل‌ها تا زمانی‌ که توان دارم ادامه می‌دهم.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 971021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha