موافقت مجلس با دوفوریت طرحی در رابطه با حمایت از خرید تضمینی گندم

نمایندگان مجلس با دوفوریت طرح اصلاح تبصره یک و دو قانون تضمین گندم محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 23 شهریور دوفوریت طرح اصلاح تبصره یک و دو قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب 1368 مطرح شد که نمایندگان با 207 رای موافق، 12 رای مخالف و 4 رای ممتنع با دوفوریت این طرح موافقت کردند.

 

سید جواد ساداتی نژاد به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: بحث مهمی که در این کشور وجود دارد، بحث خرید تضمینی گندم است که ما در این رابطه قانون خرید تضمینی محصولات اساسی مصوب 1368 را داریم که در قانون مقرر شده است وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی خود برای خرید محصولات تضمینی نظیر گندم را به دولت می دهد و دولت در شورای اقتصادی قیمت را تعیین می کند. ما همواره در مورد خرید تضمینی مشکل داشتیم یعنی قیمتی را که دولت تعیین می کند با آن چیزی که کشاورز تولید می کند، متفاوت است. هرچه که برابر تورم قیمت تضمینی مشخص نشود، ما واردات در این رابطه داریم.

 

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی کشاورز ما گندم اش متناسب با نرخ تورم خریداری نشود، دیگر آن محصول را کشت نمی کند و ما مجبور به واردات هستیم. امروز قیمت کود شیمیایی تا پنج برابر افزایش داشته است و این یعنی هزینه های تولید افزایش دارد و کشاورز دیگر رغبتی برای تولید محصولاتی نظیر گندم را ندارد.

 

ساداتی نژاد گفت: متوسط قیمت تمام شده محصولاتی همانند گندم چهار هزار و 500 تا چهار هزار و 600 تومان است اما عددی که دولت برای خرید تضمینی گندم در نظر دارد، سه هزار و 200 تومان است. با این اتفاق کشاورز ما دیگر گندم نمی کارد. حدود 75 درصد گندم کاران ما مساحت زمین شان زیر پنج هکتار است و جزو اقشار ضعیف هستند. وقتی قیمت تضمینی پایین باشد، آنها با مشکل مواجه می شوند.

 

وی گفت: امروز یک کیلو گندم با نرخ ارز که بخواهد وارد کشور شود، پنج هزار تومان است چرا باید این پول ر ابه کشاورز خارجی بدهیم و آن را از کشاورز خودمان دریغ کنیم. ما در این طرح پیشنهاد داده ایم که شورایی برای قیمت گذاری محصولات اساسی تعیین شود که در این شورا علاوه بر رییس سازمان برنامه و وزیر جهاد کشاورزی رییس سازمان صنفی کشاورزی نیز حضور دارد که قیمت در این شورا تعیین می شود و قیمت به گونه ای است که کشاورز رغبتی برای تولید گندم داشته باشد./

 

 

کد خبر 971114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha