راه نجات بشر از وضعیت بغرنج کنونی بازگشت به صحیفه سجادیه است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: امام سجادعلیه السلام آنچه که از خدا در قالب دعا به ما یاد داده، همان چیزهایی است که گمشده بشر امروز است.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان در خصوص صحیفه سجادیه گفت: خصوصیت صحیفه سجادیه این است که دعاها را امام زین العابدین(ع) فرمودند، امام باقر(ع) نوشتند و امام صادق(ع) هم شاهد بودند؛ در نتیجه در حضور 3 معصوم به دست معصوم و به انشای معصوم مکتوب شده است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: صحیفه سجادیه مشتمل بر 54 دعا است که این دعاها در قالب یک کتاب و در حقیقت درس زندگی است که حضرات معصومین(ع) مردم را توجه به خدا و وظایف خود دادند.

 

 

وی اظهار داشت: این صحیفه همانطور که در مقدمه آن بر می آید، غالبأ به عنوان یک راز و رمز در دست کسانی بوده که اهل جهاد و مبارزه و آماده برای شهادت بودند لذا یک کتاب سیاسی، الهی و دعایی است که به دست خود معصوم(ع) نگاشته شده بنابراین از این جهت این کتاب اهمیت دارد.

 

 

آیت الله شیخ بهایی در خصوص مهمترین اهدافی که در صحیفه سجادیه متجلی است، خاطر نشان کرد: همه آنچه را که در قرآن کریم و یا در روایات به عنوان برنامه های زندگی اعم از اعتقادات که انسان باید باور داشته باشد و زندگی براساس آن ها شکل بگیرد؛ باور به خدا، پیغمبر(ص)، قیامت، قرآن، ائمه اطهار(ع) در صحیفه سجادیه در قالب دعا آمده است.

 

 

وی ادامه داد: علاوه بر آن شیوه زندگی، سبک تربیت فرزند، سبک برخورد با پدر و مادر، همسایگان و مؤمنین و ... همه در این کتاب است و همچنین رابطه انسان با خدا و اینکه چطور از خدا آمرزش و عافیت بخواهد و اینکه چطور با خدا حرف بزند و حاجات خود را بخواهد و خودِ حاجات مختلف از جمله درخواست باران و یا دعا برای رزمندگان در جبهه و... در این کتاب است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در ادامه اظهار داشت: بعضی مناسبت ها مانند ورود به ماه مبارک رمضان و پایان ماه، روز عرفه، عید قربان، عید فطر، نماز جمعه و اینگونه مناسبت ها در این دعاها بیان شده است.

 

 

وی با بیان اینکه راه خودسازی در دعای «مکارم الاخلاق» که دعای بیستم صحیفه است؛ بیان شده، ادامه داد: دعایی است راجع به قرآن کریم و تلاوت آن، دعا درباره نماز شب و مناجات شبانه و همچنین درباره رفع کید و مکر دشمن که در حقیقت یاد می دهد که چطور باید با دشمن مقابله کرد.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با تصریح به اینکه این کتاب، در یک کلام درس زندگی است و درس زندگی از ارتباط با خدا به دست می آید؛ تصریح کرد: امام علیه السلام مواردی را برای شئون مختلف زندگی در قالب دعا یاد داده و نیز آنچه که از خدا در قالب دعا می خواهد، همان چیزهایی است که گمشده بشر امروز و بشر به دنبال آن است و اگر بشر بخواهد از وضعیت بغرنج فعلی نجات پیدا کند، راه آن بازگشت به این دعاها است.

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه می توان استعدادها و توانمندی های روحی، اخلاقی، معنوی، علمی و .. را در سایه صحیفه سجادیه شکوفا کرد؟ خاطرنشان کرد: یکی از کارها خواندن دعاها و کار دیگر توجه به ترجمه آن ها است؛ الحمدلله ترجمه های خوبی از صحیفه سجادیه شده و شروح خوبی بر آن نوشته شده است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ادامه داد: به جز «ریاض السالکین» مرحوم سید علی خان مدنی که از محکم ترین و علمی ترین شرح ها است، به زبان فارسی هم شرح هایی مانند شرح انصاریان هست و همین طور بعضی از شرح های دیگر فارسی وجود دارد.

کد خبر 971314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha