«همۀ آینه‌ها»؛ گزیده غزل‌های عاشورایی امروز

کتاب «همۀ آینه‌ها» گزیده غزل‌های عاشورایی به همت حوزه هنری استان تهران توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نخستین مرثیه‌ها و شعرها پیرامون واقعه کربلا در متن و بطن این واقعه سروده شده است. رجزهای یاران اباعبدالله الحسین(ع) در میدان کارزار نظیر رجزهای ابوالفضل العباس(ع) و عمروبن جناده(که در مقاتل آمده) را می‌توان در زمره نخستین آثار سروده شده درباره این واقعه به‌شمار آورد. از آن جمله رجزی است که حضرت ابوالفضل(ع) در آن علت آب ننوشیدن خود را بیان کرده است. امام حسین(ع) در پاسخ به درخواست حضرت ابوالفضل(ع) مبنی بر فدا کردن جانش برای امام(ع) از او می‌خواهد که برود، بلکه بتواند مقداری آب برای فرزندانش بیاورد. نوشته‌اند که چهار هزار دور آب را گرفته بودند. آن‌هایی که از دور ناظر بوده‌اند، گفته‌اند اندکی تأمل کرد، اما آب نخورده بیرون آمد، آب‌ها را روی آب ریخت. کسی نفهمید چرا ابوالفضل(ع) در آنجا آب نیاشامید؟ اما وقتی که بیرون آمد رجزی خواند که در آن رجز، مخاطب، خودش بود نه دیگران. از این رجز فهمیدند چرا آب نیاشامید:

یا نفس من بعد الحسین هونی

فبعده لا کنت ان تکونی

هذا الحسین شارب المنون

و تشربین بارد المعین

والله ما هذا فعال دینی

و لا فعال صادق الیقینی

کتاب «همۀ آینه‌ها» نوشته مهدی مظفری‌ساوجی گزیده غزل‌های عاشورایی امروز است که به همت حوزه هنری استان تهران در چاپ سوم خود سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

مظفری‌ساوجی در مقدمه این کتاب نوشته است:

این کتاب گزیده‌ای از غزل‌های عاشورایی شاعران روزگار ماست که با حمایت حوزه هنری استان تهران فراهم آمده و در دسترس دوستان و دوستداران شعر دینی و آئینی قرار گرفته است. سعی بر آن بوده که زیباترین غزل‌های عاشورایی بعد از انقلاب به ساحت این کتاب راه یابد. امید که جز این نباشد و مقبول طبع مردم صاحب‌نظر و دوستداران اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان واقع شود. این چنین باد بعون الله و کرمه.

گفتنی است؛ مهدی مظفری ساوجی متولد ١٣٥٦ در ساوه است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در زادگاهش سپری کرده و فارغ‌التحصیل رشته‌ زبان و ادبیات فارسی است. فعالیت‌های شعری خود را از سال ١٣٧٤ آغاز کرد و به مدت چند سال با مجلات و روزنامه‌های مختلف همکاری داشته است. «نغمه‌های رود عطش»، «اشتیاق اطلسی‌ها»، «دلتنگی‌های نسیم»، «گزیده ادبیات معاصر شماره ١٣١»، «آینه‌های رنگ پریده» و «شهد اما شوکران» از جمله آثار مظفری‌ساوجی است.

کتاب «همۀ آینه‌ها»؛ در ۳۲۴ صفحه با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه در چاپ سوم خود سال ۱۳۹۱ به همت حوزه هنری استان تهران توسط انتشارات سوره مهر و با طرح جلدی از رضا زواری منتشر شده است.

کد خبر 971404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha