زنده نگه داشتن قیام عاشورا رسالت ویژه امام سجاد (ع) بود

حجت الاسلام مختاری گفت: مهمترین نقش و رسالت امام سجاد علیه السلام زنده نگه داشتن قیام و نهضت عاشورا بود که به خوبی انجام شد.

حجت الاسلام«محمد مختاری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: مهمترین نقش امام سجاد علیه السلام ادامه راه عاشورا و قیام عاشورا بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بنی امیه و حجاج بن یوسف به ویژه بعد از شهادت امام حسین علیه السلام خفقان شدید ایجاد کرده بودند، گفت: در این شرایط خفقان، زنده نگه داشتن نهضت عاشورا بسیار مهم و از رسالت های امام سجاد علیه السلام بود که به خوبی توسط ایشان دنبال شد.

 

حجت الاسلام مختاری تصریح کرد: براندازی حکومت بنی امیه بعد از امام سجاد علیه السلام و در زمان امام باقر علیه السلام آغاز شد و بنی عباس با استفاده از جوی که بنی امیه به خاطر به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام ایجاد کرده بودند سبب شد، حکومت بنی امیه سرنگون شود.

 

وی با بیان اینکه هنر حضرت زینب (س) و حضرت سجاد(ع) این بود که ادامه دهنده راه امام حسین علیه السلام باشند، که برجسته هم است، گفت: اگر این دو بزرگوار زنده نبودند، کربلا در کربلا می ماند و صدای امام حسین علیه السلام و نهضت عاشورا به گوش جهانیان نمی رسید، لذا زنده نگه داشتن علت قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا مهمترین رسالت امام سجاد علیه السلام بود.

 

کارشناس مذهبی خراسان جنوبی مهمترین وجه زندگی امام سجاد علیه السلام که برجسته است را دعا، مناجات و عبادات ایشان عنوان کرد و گفت: با توجه به اقضائات و شرایط خفقان آن زمان که حتی بنی امیه و حجاج بن یوسف اجازه نفس کشیدن را به کسی نمی دادند، حضرت زین العابدین علیه السلام با زبان دعا، بسیاری از تعلیمات اجتماعی و معارف دین را به مردم القا کردند که همین آموزه ها، سبب شد اشحاصی علیه ظلم ترغیب و ادامه دهنده نهضت عاشورا باشند.

 

حجت الاسلام مختاری با اشاره به صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام، بیان کرد: در این کتاب در موضوعات مختلف دعا داریم، این کتاب دریایی از معارف اسلام برای آیندگان است و هم مسائل زمان را به مردم منتقل کرده است.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به دلایلی که امام سجاد(ع) در روز عاشورا ضربه ای از سوی دشمن ندیدند اشاره کرد و گفت: امام سجاد علیه السلام در روز عاشورا به شدت مریض بودند، تا جایی که حتی توان نشستن نداشتند، همچنین در وداع امام حسین(ع) و امام سجاد(ع)آمده است که امام حسین علیه السلام در حال ورود به خیمه ایشان بودند، که امام سجاد علیه السلام به حضرت زینب (س) فرمودند که شما به من کمک کنید؛ تا بنشینم. به یقین این مورد مریضی مصلحت عالیه الهی بوده است که اگر جزء این بود امام سجاد علیه السلام شمشیر به دست می گرفت و بنا به غیرت و رسالت دینی در حمایت از دین خدا مبارزه می کرد.

 

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: همچنین اگر دشمن هم احساس می کرد که امام سجاد علیه السلام در آینده برای آن ها مشکل ساز خواهند بود، ایشان را رها نمی کردند ولی دشمن به دلیل شدت مریضی از ایشان گذر کردند.

 

وی تصریح کرد: حضرت سجاد با همین وضعیت مریضی به حضرت زینب سلام الله علیها گفته است که یک عصا و یک شمشیر برایم آماده کنید تا به صحنه عاشورا بروم که امام حسین علیه السلام، امام سجاد را بغل گرفتند و فرمودند فرزندم تو باید این کاروان را هدایت کنی و چون مریض هستید، جهاد بر تو لازم نیست، اینگونه امام حسین علیه السلام ایشان را از شر دشمنان در روز عاشورا حفظ کردند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که همه ائمه علیهم السلام نور واحد هستند، گفت: ولی بر حسب اقتضائات زمان گاهی لازم بوده که یکی از فضائل بروز و ظهور کند لذا صفت شجاعت برای امام حسین علیه السلام صفت حلم برای امام حسن علیه السلام و صفت عبادت برای امام سجاد علیه السلام برجسته است، در مجموع تفاوتی بین کمالات انسانی امام سجاد و بقیه ائمه نیست و همه ائمه دارای کمالات و صفات انسانی هستند

 

 

 

کد خبر 971503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha