رویکرد توجه به صحیفه سجادیه را در بین جوانان گام دوم انقلاب ایجاد کنیم

حجت الاسلام عبادی زاده با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) با درک شرایط زمان خود و با نگاه عقلانی شیوه مبارزه را در قیام مسلحانه و مبارزه ندانست، گفت: رویکرد توجه به صحیفه سجادیه را در بین جوانان باید ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام«محمد عبادی‌زاده» پیش از ظهر امروز (۲۴شهریور) در وبینار تخصصی امام سجاد علیه السلام که در محل سالن جلسات شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال کنگره امام سجاد (ع) اسوه معنویت، عقلانیت، مقاومت است که خوشبختانه در سطح کشور و بین المللی مورد توجه جهان اسلام قرار گرفت.

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه یکی از مسائلی که به عنوان شعار امسال کنگره امام سجاد (ع) مورد توجه قرار گرفته است بحث عقلانیت در زندگی و فرمایشات نورانی این امام بزرگوار در صحیفه سجادیه است، افزود: حضرت سید الساجدین(ع) بعد از جریان عاشورا در شرایط بسیار سخت و خفقان حکومت بنی امیه، سکان امامت و رهبری ملت اسلام را بر عهده داشتند اما توانستند جامعه اسلامی را با وجود همه این مشکلات عبور دهند.

 

دوران امامت امام سجاد(ع) سرآغاز تربیت شاگردان مکتب اهل بیت(ع)

وی ادامه داد: کادر مکتب شیعه و اهل بیت علیه السلام در واقعه عاشورا و قیام های پس از آن همانند قیام توابین و مختار ثقفی به شهادت رسیدند و جامعه شیعه با خلأ جدی در کادر شیعه مواجه بود، در چنین شرایطی خفقانی، امام سجاد(ع) تربیت کادر توانمند برای دفاع از مکتب اهل بیت علیه السلام را در دستور کار خود قرار دادند.

 

حجت الاسلام عبادی زاده با تاکید بر  اینکه دوران امامت امام سجاد(ع) را می ‌توان سرآغاز تربیت شاگردان مکتب اهل بیت(ع) دانست، افزود: امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) داریره المعارف ارزشمند فقه و تفسیر شیعه را گسترانند و ۴ هزار شاگرد تربیت کردند اما زیربنای این کار ارزشمند خود را با استفاده از ظرفیت همان نیروهای تربیت یافته در دوران حیات امام سجاد به سرانجام رساندند.

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان به روش مبارزه منفی امام سجاد (ع) برای تقابل با حاکمان جور و طاغوت اشاره و تصریح کرد: امام سجاد(ع) با درک شرایط زمان خود و با نگاه عقلانی شیوه مبارزه را در قیام مسلحانه و مبارزه مثبت ندانست بلکه رو به شیوه دیگری از مبارزه برد و آن مبارزه منفی با دستگاه طاغوتی بنی امیه بود.

 

به گفته وی مهمترین جلوه مبارزه منفی امام سجاد علیه السلام دعا و نیایش و گریه زیاد ایشان در سوگ شهیدان کربلا به ویژه پدر بزرگوارشان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود.

 

امام سجاد(ع) اسوه عقلانیت

حجت الاسلام عبادی زاده در ادامه با بیان اینکه در صحیفه سجادیه مظهر و اسوه عقلانیت امام سجاد (ع) را در بُعد فکر و اندیشه و بُعد رفتاری مشاهده می کنیم، گفت: عقل در معنای لغوی یعنی گره زدن؛ در بُعد اندیشه‌ی به وسیله عقل می توان  حق را از باطل و شر را از خیر تشخیص دهیم اما عقل در بُعد رفتاری می تواند روشی را در اختیار ما قرار دهد که به هدف اصلی دست پیدا کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان به مسئله تزکیه نفس، علم اندوزی، عاقبت اندیشی و تجربه اندوزی در ادعیه امام سجاد(ع) اشاره کرد که می تواند به عقلانیت رفتاری و گفتاری انسانی کمک کند و افزود: مشورت یکی از راه های است که امام سجاد (ع) در حوزه عقلانیت رفتاری در قالب ادعیه به ما پیشنهاد می دهند و در  فراز اول دعای بیست و ششم صحیفه سجادیه و همچنین دعای بیستم  به این مسئله اشاره فرمودند.

 

وی به مسئله مشاهده و مطالعه طبیعت همراه با تفکر در دعای صحیفه سجادیه همانند قرآن اشاره کرد و گفت: صحیفه سجادیه تفسیر کاربردی قرآن است و امام سجاد (ع) تفکر و تأمل در نظام آفرینش را یکی از راه‌های رسیدن به رفتاری عقلانی می دانند و ما را به این سمت سوق می دهند.

 

حجت الاسلام عبادی زاده با تاکید بر اینکه امام سجاد (ع) به مسئله تجربه اندوزی توجه ویژه ای دارند، عنوان کرد: تجربه می تواند زمینه ای را فراهم کند که ما انسانها اگر در شرایطی خاصی قرار بگیریم با اندوخته تجربه خود بتوانیم مسیر درست را انتخاب کنیم.

 

رویکرد توجه ویژه به صحیفه سجادیه را در بین جوانان گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد کنیم

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه یکی از راه های دستیابی به عقلانیت در رفتار و گفتار  را عبرت آموزی معرفی کردند، افزود: در فراز بیستم از دعای دوم صحیفه سجادیه و فراز هشتم دعای چهارم به بحث عبرآموزی اشاره فرمودند که انسان های که از حوادث روزگار و اطراف خود عبرت می گیرند، می تواند رفتار عقلانی داشته باشند اما در غیر این صورت از غافله عقلانیت رفتار و گفتار عقب خواهند ماند.

 

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم با برگزاری وبینار تخصصی امام سجاد علیه السلام در استان خراسان جنوبی با حضور اندیشمندان و متفکران بتوانیم زمینه رویکرد توجه ویژه به صحیفه سجادیه را با هدف پر کردن خلأ عقلانیت و معنویت و سرعت بخشیدن به جریان مقاومت در بین جوانان گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد کنیم.

 

 

کد خبر 971541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha