«مسیر گشایش»؛ روایت رهایی از مشکلات طاقت‌فرسای عصر غیبت

کتاب «مسیر گشایش (کارکرد و آثر دعا به امام زمان(عج) برای منتظران)» به قلم محمد مویدی و با هدف تبیین راه‌های رهایی منتظران از ظلمت‌ها و مسائل طاقت‌فرسای عصر غیبت به تازگی روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت  خبرگزاری شبستان، کتاب «مسیر گشایش (کارکرد و آثر دعا به امام زمان(عج) برای منتظران)» به قلم محمد مویدی و به همت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم روانه بازار نشر شده است.

 

بنابر این گزارش، این کتاب در چهار فصل با عناوین مفاهیم و کلیات، کارکرد و آثار معرفتی و شناختی دعا به امام زمان(عج)، کارکرد و آثار عاطفی و احساسی دعا به امام زمان(عج)، کارکرد و آثار کنشی و رفتاری دعا به امام زمان(عج) تدوین شده است.

 

ذیل فصل اول موضوعاتی همچون انتظار، دعا، اهمیت دعا به امام زمان(عج) در نگاه اهل بیت(ع) و شرایط دعا به امام زمان(عج) و در فصل دوم زیرمجموعه هایی همچون تقویت خداباوری، تقویت اعتقاد به معاد، تقویت ابعاد معرفتی نسبت به امام زمان(عج)، یافتن و درک حقیقت انتظار، رشد اندیشه در سایه مهدویت و ... به بحث و بررسی گذاشته شده است.

 

همچنین، در فصل سوم مباحث همچون نشاط در سایه ذکر و یاد امام عصر(عج) و محبت به او، بالا بردن ظرفیت عاطفی احساسی نسبت به امام زمان(عج)، درک غربت حجت الهی و ... مورد بحث قرار می گیرد.

 

در فصل چهارم و پایانی این کتاب نیز تاکید بر زندگی همراه با مسالمت و خیرخواهی، نهادینه شدن فرهنگ عدالت و عدم تسلیم در برابر جبهه باطل بیان شده است.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «در طول تاريخ اسلام، امام عصر(عج) به عنوان نجات بخش كـل بشـر، هميشـه مـورد عنايت و توجه بوده است. به مرور زمان و گسترش جور و ستم حاكمان، انتظار ظهـور آن  حضرت(ع) و دعا به ايشان، تبديل به فرهنگ عمومي در جامعه شيعه شده است. صدور ادعيه و زيارات فراوان در مورد ظهور امام عصر(عج)، نگاه جديـدی را ايجـاد كـرده و مطالعـه و تحقيق درباره آثار آنها را ضروری نموده است. سعي شده تا ادعيه و زيارات مهدوی با رويكرد كاركردی و آثـاری مـورد   در اين كتاب كنكاش و بررسي قرار گيرد، و به اين سؤال پاسخ داده شود كه: آيا دعا به امام زمـان(عج) در زندگی منتظران نقشی ايفا می كند؟»

 

علاوه بر این در بخشی از مقدمه این اثر مهدوی می خوانیم: «در معارف دينی ما، دعا به امام زمان(عج) جايگاه مهم و والايی دارد .دعا به امام عصـر (عج) در طول تاریخ پر فراز و نشيب شيعه، جايگاه رفيعی در زندگی منتظران داشته اسـت. در منـابع  به دعا برای آن حضرت سفارش شده و دعای برای امام زمان(عج) و ايجاد ارتبـاط بـا آن حضرت و زيارت ايشان، هميشه مورد توجه و اهتمام بوده است .اين نوع از دعاها می تواننـد  کارکردها و آثار فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی شخص منتظر داشته باشند.

دعا دارای آثار فراوان و غير قابل انكاری است. همواره بشر، خود را از دعا و نيـايش و ارتباط ماورايی بي نياز نديده است؛ از اين رو با ابزار و شكل های مختلف، بـه دعـا و التجـاء پرداخته است. در عصر غيبت، شيعه در تنگناها و سختی های طاقت فرسايی قرار گرفتـه و غيبت حجت الهی، او را نگران و مضطرب ساخته است. آنچـه  مـي توانـد ايـن تنگناهـا و سختی ها را بر او قابل تحمل تر كند توجه به امام عصـر (عج) و انتظـار ظهـور آن حضـرت(عج) است؛ از اين رو، ادعيه و زيارات مربوط به امام عصر(عج) نقـش مهـم و ويـژه ای يافتنـد و منتظران ايشان با ارتباط و توسل، شكل جديدی از زندگی منتظرانه را ورق زدند ...

.... ارتباط دائم با امام زمان(عج) يك مسأله ضروری به نظـر مـی رسـد. ارتبـاط مسـتمر و وابســتگی بــه امــام عصــر (عج)، راه حــل بســياری از مشــكلات و رفــع بســياری از ناهنجاری ها است و ضروری است كه در اين زمينه در ابعاد مختلف دعا به امام زمـان (عج) توجه شده، از طريق پژوهش های علمی، راه های بهره مندی از ادعيه مهدوی بيشتر شود...» .

 

گفتنی است، کتاب «مسیر گشایش (کارکرد و آثر دعا به امام زمان(عج) برای منتظران)» به قلم محمد مویدی با شمارگان 500 نسخه و قیمت 50 هزار تومان برای نخستین بار در سال جاری روانه بازار نشر شده است.

کد خبر 971939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha