کودک همسری مصداق کامل کودک آزاری است

کودک همسری مشکل جامعه ماست که متاسفانه با توجه به شعار رشد فرهنگی و اجتماعی همچنان در برخی مناطق به وفور اتفاق می افتد که مصداق کامل کودک آزاری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، متاسفانه با اینکه دم از فرهنگ و گسترش فرهنگی اجتماعی و فرهنگی می زنیم ولی بازهم شاهد اتفاقاتی می شویم که برای تفهیم آن باید ساعت ها سکوت کنیم ولی باز هم لغات کلمات، بایدها و نبایدها و توجیهی برای هضم این اتفاق پیدا نمی‌کنیم.

 کودک همسری یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی دنیای امروز ماست اتفاقی که رویاهای شیرین یک کودک را برای همیشه تلخ می کند.

درباره این موضوع گفتگویی داریم با «الناز اکبری»، روان شناس بالینی و نماینده آذربایجان غربی در مجمع ملی سمن های جوانان:

سوال ۱ : علل و عوامل کودک همسری در ایران

کودک همسری در جامعه سنتی ما از گذشته بوده و همچنان در بسیاری از خرده فرهنگ ها وجود دارد که فرهنگی و اجتماعی به موقعیت اقتصادی خانواده ها خواهند از علل کودک همسری در کشور ما به شمار می‌رود در بسیاری از فرهنگ‌ها این سنت وجود دارد که دختران و پسران را در همان دوران کودکی به اسم هم نشان می‌کند به اعتقاد دارند دختر خانواده هرچه زودتر سر و سامان بگیرد، آبرومند تر است؛ متاسفانه در بسیاری از موارد دیگرفقر  به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی خانواده به خاطر رهایی از خرج دختران با ازدواج آنها به خصوص با افرادی که فاصله سنی زیادی دارند موافقت می‌شود و از دیگر موارد این کودکان متاسفانه افرادی هستند که در گیر مواد مخدر بوده و کودک خود را معامله می‌کند افرادی که با کودکان در سنین پایین ازدواج می کنند یا رابطه دارند و در برخی موارد ممکن است دچار اختلال Pedophilicیعنی  اختلال «بچه بازی» که در DSM شده است باشند این افراد تمایلات جنسی یا رفتارهایی که فعالیتهای جنسی با کودک یا کودکان نابالغ عموماً ۱۳ ساله یا کمتر را دارند دوست دارند.

 سوال ۲: چگونگی مقابله با کودک همسری

کودک همسری در برخی مواقع در خرده فرهنگ ها اتفاق می‌افتد که متاسفانه نه تنها نسبت آنها بوده بلکه باورهای آنان را نیز شامل می شود بنابراین برای فرهنگ سازی در این مورد نیاز به آموزش چهره به چهره با خانواده هایی که در روستاها و مناطق محروم زندگی می کنن وجود دارد.

 

سوال ۳: چگونگی فرهنگ‌سازی در زمینه توقف این کار

ابتدا نیاز به یک آسیب شناسی هم در حوزه قانون با توجه به اینکه نقص قانونی در این مورد وجود دارد و کودک با رضایت والدین در صورت تشخیص دادگاه می‌تواند ازدواج کند بنابراین ما به یک ماده قانونی محکم در این مورد نیاز داریم.

 

 سوال ۴: تاثیر روانی ازدواج در کودکان

اصولاً ازدواج کمتر از سن ۱۸ سالگی که افراد به بلوغ فکری و کاهنده به بلوغ جنسی نرسیده‌اند، تجاوز به روان کودک محسوب می شود؛ کودکان در سنین پایین درک درستی از مسائل جنسی یا حتی گاها روابط متقابل با فرد غریبه را ندارند. این کودکان در آینده با مشکلات روانی ناشی از ازدواج در سنین پایین دچار می شود که یکی از آنها برای خانم ها می تواند «واژینیسم» باشد و بسیاری از کج رفتاری های جنسی دیگر، چرا که حس تجاوز دارند و موارد و مشکلات دیگری از جمله اضطراب افسردگی «سیالیس» می‌تواند شامل شود؛ معمولاً در کشور ما به جز مواردی که به خاطر مشکلات اقتصادی می باشد.

 

 سوال ۵ : آیا کودکان ساری می تواند از مصادیق کودک آزاری باشد

کودک همسری می تواند یکی از مصادیق کودک آزاری باشد چرا که کودکان در آن سن درک درستی از بسیاری از مسائل زناشویی ندارند و به حقوق آنها تعرض می شود چرا که کودکان در آن سنین نیاز به آموزش مهارت های زندگی و یادگیری و تقویت هوش های مختلف دارند مسئولیت یک زندگی، رابطه جنسی با فردی که چندین سال از آن خود آنها بزرگتر است، مصداق کامل کودک آزاری است.

سوال۶: وظیفه مسئولان در رابطه با آگاه سازی خانواده ها و توقف این اتفاق سال حرف و توصیه شما؟

مسئولان ما و نمایندگان مردم در خانه ملت در ابتدا باید به فکر یک قانون قوی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اتفاق ها و پیشگیری از این نوع ازدواج ها باشند و افراد متخصص در حوزه های روانشناسی و جامعه شناسی باید برای آسیب‌شناسی و حل مشکل ورود قانونی داشته باشند.

و حرف آخر...

 پیشنهاد بنده این است که آموزش‌ها به سطح روستاها و مناطق محروم کشیده شود و در هر محله نیاز باشد با ورود افراد متخصص به مساجد و آموزش چهره به چهره و راه اندازی کمپین های مختلف و فیلم های آموزشی و هشدار های علمی به خاطر عواقب روانی و خطرناک کودک همسری در نظر گرفته شود و کودکانی که از این امر علاوه بر اصرار خانواده خودداری می‌کنند حتماً پناهگاه امنی داشته باشند تا از روی نیاز تن به چنین کاری ندهند.

گفتگو از زیبا کیومرثی

کد خبر 971991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha